Minulla on lohkoja ja laitumia, yli 50 km haarukassa tästä paikasta, jo se että käyn kaikilla paikoilla päivittäin vie pari tuntia, vaikken tekisi mitään töitä ....
Onneksi itse ei tarvitse käydä päivittäin kaikilla lohkoillani ympäri vuoden tarkastamassa tilannetta ja tiluksiani, sehän voisi jo alkaa käydä työstä. Tietysti jos on pakko käydä katsomassa talvellakin miten ruoho kasvaa niin kertyyhän siitä tunteja... Ja sitten taas jos on päivittäistä tarkkailua vaativat eläimet sijoittanut tuollaisien etäisyyksien päähän niin siinä voi sitten jo alkaa kysellä homman järkevyyden perään. Näin tällaisiin etelän etäisyyksiin tottuneen näkökulmasta.
No en minä tiedä mitä tähän pitäisi kommentoida, ainakin meilläpäin on sellainen tulkinta eläinsuojelulaista, että eläimiä pitää käydä päivittäin katsomassa, tai olla jokin muu systeemi millä tarkkailu hoidetaan, ehkä teillä siellä etelässä on toisin tämäkin asia ....
Minulla on eläimiä neljällä eri tilalla, joten kyllä sitä ajamistakin on jonkin verran, ei sitä voi välttää.
On toisin joo... Aimollakin on tietoa tilakaupasta joka meinasi jysähtää ihan sellaiseen seikkaan että ostaja asui 15 kilometrin päässä talouskeskuksesta. Kun tulkinta oli että jos eläimet noin kaukana asuinpaikasta niin eihän niitä mitenkään voi kunnolla hoitaa. Ostajahan oli muuttamassa tilalle mutta se ei varsinaisesti ilmennyt mistään. Mutta että etelässä taitaa asiat todellakin olla toisin? Mutta mihinköhän suuntaan mahtaisi olla?
Mutta tuleehan tuosta sentään kilometrejä jotka voi verottajalle ilmoittaa menoiksi? Jos vaikka 50 kilometriä päivässä ja 365 päivää niin tuleehan siitä jo melkein 20.000 kilometriä vuodessa? Ja jokainen kilometri vähennyskelpoista menoa? Järkevyys sitten taas on asia erikseen?
Olet kerrankin oikeassa, mutta kun se vaan nyt on niin, että täällä nämä lohkot on pitkin jokivartta, noin hehtaarin kappaleissa ja niillä tätä hommaa on tehtävä, itse olen ollut aina sitä mieltä, että järkevintä olisi raivata yksi iso ala yhteen paikkaan ja keskittää kaikki hommat siihen, mutta kun silloin pellot jää näiden tukijärjestelmien ulkopuolelle ....
Sitä minä vaan ihmettelen, kun alan kehitys pakottaa kokoajan kasvattamaan tilakokoa, jotta saataisiin riittävän isoja yksiköitä aikaiseksi, niin minkähänlaisia tilkkutäkkejä nämä meidän tilat oikein on esim. kahdenkymmenen vuoden kuluttua, kun niitä uusia tukikelpoisia aloja haalitaan kymmenien kilometrien säteeltä
?
Silloin vasta nähdään, kuinka järjetöntä tämä homma voi olla ....