Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siilonpohja  (Luettu 11662 kertaa)

carlos

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Siilonpohja
Onko joku jo ehtinyt tehdä/teettää pyöreän viljapytyn teräskartion? Lieneekö paljon halvempi kuin kaupassa?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Siilonpohja
Liekö tuollainen sitte halvempi kuin betonista paikalla valettu?
tethering holes to their concave windings

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Siilonpohja
agrimarketissa oli n. 7500e samisiilon teräs kartio. onhan se toisaalta helpompi valaa suora laatta kuin kartio. toiseksi jos joskus tarvii siilo siirtää niin ei tarvi uutta kartiota valaa.

kokemusta mulla ei ole mutta uskoisin siilon myöskin tulevan tarkemmin tyhjäksi. tietysti se petonikartioki tulee tyhjäksi jos on viimisen päälle tehty..

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Siilonpohja
Siilosta jää hyötytilavuutta pois tuon metallikartion korkeuden verran.

Vastaavasti ei useinkaan voi korottaa siiloa.
Kui mää ain olen paras?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Siilonpohja
Teräspohjan betonilaattaan menee sitten aikas paljon betonia. Pistekurmituksesta(tolpista) johtuen laatan paksuus muistaakseni pitää olla 50 cm ja rautaa paljon. Eli suora laatta kuulostaa simppeliltä, mutta todellisuudessa betonia menee jo siihen laattaan enempi kuin valettuun kartioon.
Kaikkinensa se on melko lailla "elämä on".

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1562
Vs: Siilonpohja

Juu, on se kauhean kallis systeemi tuo teräskartio+betonit esim. Sami-siiloon.

Ajatuksissa olis laittaa viljasiilot laakasiiloon jahka noista lehmuista pääsee (joskus) eroon.. Laakasiilo rinteessä, takaseinä ja toinen sivu  ajotien tasalla joten olisi helppo 10m kanuunalla täyttää ja tyhjätä tommosia teräspohjasiiloja.. ::)

Miten lienee sitten 4-kanttiset siilot pohjakartiolla ??? onko halvempia kuin pyöreä pytty pohjakartiolla ???

Yksivaihtoehto olisi laittaa pyöreät tasapohjaiset siilot ja tyhjennys tällä:

http://www.yrma.net/viljaimuri.htm

Olisi tehokas ja tyhjentää vaikka minkälaisen viljasiilon.. Toki tuolla pitäisi sitten täpinöidä ympäri maakuntaa lisätienestiksi... :o

 

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Siilonpohja

Yksivaihtoehto olisi laittaa pyöreät tasapohjaiset siilot ja tyhjennys tällä:
 


Ajattelin koittaa ensi syksynä vastaavaa, vanha säilörehutorni, jossa lasikuitupinnoite, seisoo tyhjillään. 150 kuutioo tilavuutta. Ainoa ongelma, upotettu maahan n. 1.5 metriä, saattaa esim. kevättulvalla nousta vesi pohjakaivosta. Ajattelin kokeilla vetäistä lasikuidut sen katukaivon päälle, ei kai se vesi sieltä pääse jos viljaa on päällä????
Täyttö vinttisillalta aku ruuvilla pienestä suppilosta johon kärrystä päästää, tyhjäys samaisella ruuvilla niin kauan kuin tulee, loppu esim. mp imupainelietsolla.

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Siilonpohja
Miten lienee sitten 4-kanttiset siilot pohjakartiolla ??? onko halvempia kuin pyöreä pytty pohjakartiolla ???

4x 50m3 neliskanttisiilo paketti (laatta, pohjakartiot, seinäelementit, jalat, puusta kattorakenteet sekä kattopellit) maksaa suht samanverran kun 3x reilun 100m3 peltipönttöä. Lisäksi tuosta neliösiilo paketista tulee herkästi korkea, jolloin tarvitaan päälle vielä tasokujettimia.

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Siilonpohja
Sami-siilon mukana tuli ainaki hyvät ohjeet betonisen pohjakartion tekoon. Kannattaa vaan tehdä mahdollisimman jyrkkäreunanen ja liipata sileeksi, niin tulee hyvin tyhjäksi. Meillä on pari niitä siiloja, niin pohjakartioon ei jää kun 5-10 cm kerros viljaa, joka on sitte (autokuskin :D) helppo lapiolla työntää ruuville.

Radon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Siilonpohja
En kyllä edes ajattelisi betonikartiota. Jos itse tekisin niin pistäisin luultavasti pyyhkäisyruuvin pohjalle tasapohjaiseen siiloon, ei tule siilolle turhaa korkeutta ja perustuskustannukset järkevämmät.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Siilonpohja
Eikös halvimman kartion saa viljasta.

Pyyhkäisyruuvi on siitä hyvä, että ei tarvitse itse tai muun henkilön lapioida ja pysyy pankkitilikin sileämpänä.

 :D

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Siilonpohja
Teräspohjan betonilaattaan menee sitten aikas paljon betonia. Pistekurmituksesta(tolpista) johtuen laatan paksuus muistaakseni pitää olla 50 cm ja rautaa paljon. Eli suora laatta kuulostaa simppeliltä, mutta todellisuudessa betonia menee jo siihen laattaan enempi kuin valettuun kartioon.
Kaikkinensa se on melko lailla "elämä on".

Minun taas pitäisi tehdä siilonpohja kallioiseen rinteeseen. Jos tekisi tavallisen betonilaattaperustuksen, tulisi alamäen puolelle toista metriä korkeutta anturalle, tai jotain täyttömaata kallion päälle ainakin sen verran. Mietin vaan, olisiko tässä tapauksessa teräskartio kuitenkin parempi, sen jalat saisi katkoa sopiviin pituuksiin ja pultata suoraan peruskallioon. Tai ehkä jaloille voisi valaa pienet kakkarat, jotka raudoittaisi hiltillä porattuihin reikiin, ja kakkaran yläpintaan teräslevy, johon kartion jalat saisi hitsata.

Siis tosiaan aiheelinen olisi omallakin kohdalla tuo kysymys, millä hinnalla saisi itse tehtyä tai teetettyä 5,5m teräskartion Reikälevyn siilolle? Reikälevyn hinta on tosiaan huiman kallis, eikä kartion mielestäni tarvitsisi olla niin jyrkkäkään. Kyllä sitä pikkasen joutaa lapioimaan, jos joskus tarvitsee aivan tyhjäksi saada.

Tyhjennysruuvi pitäisi kumminkin olla perinteiseen tapaa siilon seinän läpi, muuten siilo nousee turhan korkealle. Saisihan siellä kartion pohjassa silti olla joku luukku, josta saa valuttaa viimeiset säkilliset.

Teräskartiossa välttäisi ainakin kaikenlaiset kosteusongelmat, joita suoraan kallion päälle valaessa saattaisi kumminkin tulla.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Siilonpohja
Teräskartiossa välttäisi ainakin kaikenlaiset kosteusongelmat, joita suoraan kallion päälle valaessa saattaisi kumminkin tulla.

***Jos tollai vinoon kallioon saa tolpat kiinni niin  teräskartio on tietysti hyvä vaihtoehto.
Kui mää ain olen paras?

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 260
Vs: Siilonpohja
"Pyyhkäisyruuvi on siitä hyvä, että ei tarvitse itse tai muun henkilön lapioida ja pysyy pankkitilikin sileämpänä."

Kertoisko joku millainen on tuo "pyyhkäisyruuvi"? Siis toimii pyöreässä siilossa jossa tasainen pohja...vai?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Siilonpohja
"Pyyhkäisyruuvi on siitä hyvä, että ei tarvitse itse tai muun henkilön lapioida ja pysyy pankkitilikin sileämpänä."

Kertoisko joku millainen on tuo "pyyhkäisyruuvi"? Siis toimii pyöreässä siilossa jossa tasainen pohja...vai?

Toimii tasaisessa ja kartiossakin.
Kui mää ain olen paras?