Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähkötraktori  (Luettu 14448 kertaa)

m127302

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Sähkötraktori
No nyt ku ryssä teki veturista rattorin niin antakaapa mielikuvituksen lentää ja ideoikaa millaisia mahdollisuuksia tuo sähköinen voimansiirto ja ERITYISESTI sähköinen voimanulosotto luokaan tulevaisuudessa.

Voimme(ko) unohtaa nivelaksilat, kiilahinnat ja kulmavaihteet.
Piuhat vaan ja sähkömoottorit pyöriin...

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Sähkötraktori
No nyt ku ryssä teki veturista rattorin niin antakaapa mielikuvituksen lentää ja ideoikaa millaisia mahdollisuuksia tuo sähköinen voimansiirto ja ERITYISESTI sähköinen voimanulosotto luokaan tulevaisuudessa.

Voimme(ko) unohtaa nivelaksilat, kiilahinnat ja kulmavaihteet.
Piuhat vaan ja sähkömoottorit pyöriin...

Olin kuuntelemassa Saksassa Landteknik-seminaarissa esitelmää, jossa oli kultivaattorin piikit laitettu sähkön avulla värisemään ultraäänitaajuudella. Labraolosuhteissa tällä saatiin piikkien kitka puolitettua ja näin ollen vetokoneen _vetotehoksi_ riittäisi puolet "perinteisestä". Toisaalta taas ultraäänivärähtelyn tuottamiseen tarvittiin se "säästynyt" teho, joten kokonaistehontarve pysyi suunnilleen samassa.
Kaupallisessa sovelluksissa tuskin näkymään vielä tällä vuosikymmenellä laajemmin, mutta sähkötraktoreissa toimisi helposti ja samalla pienentäisi koko koneen voimansiirron rasituksia ja isompia koneita voitaisiin rakentaa kevyemmin ja kevyemmiksi.

Yksi yksinkertaisempi sovellus tästä sähkön käytöstä oli portaattomasti säädettävä ulosoton toteutus - saa ulostosta aina halutun pyörimisnopeuden riippumatta vetokoneen nopeudesta ja moottorin kierrosnopeudesta.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Sähkötraktori
Eilisessä Top Gearissa myös kovasti ylistettiin sähkömoottoreita, joissa ovat liikkuvat osat minimissä ja huollon tarve olematonta verrattuna polttomoottoreihin. Kehitys kehittyy.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Sähkötraktori
No yksi suuri etu olisi miltei täydellinen komponenttien sijoittelun vapaus työkoneen rungossa. Painopisteestä saa helposti optimaalisen ja mm. maavaran säätö tulee helpommaksi toteuttaa kun pyörännapoihin ei tarvi siirtää voimaa mekaanisesti. Raide- ja akseliväliä voisi säätää vaikka ajon aikana. Osa näistä ominaisuuksista on jo metsäkoneissa joissa on hydrauliset napamoottorit.

Ohjaamon sijoituksen vapauden seurauksena ergonomia voisi parantua työkoneissa vielä huomattavasti. Ohjaamoahan voisi siirtää vaikka työtehtävän mukaan, eteen taakse sivulle ym..
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Sähkötraktori
Onkos joku nähny jossain hyötysuhdevertailua sähkö vastaan nykykonstruktiot?
Ei sähkökäytön hyötysuhde sentään 1 ole.

Kehitys kehittyy se selvä ja varmaan sähköisiä voimansiirtoratkaisuja tulee.

Autossa vaan sähkömoottorin käyttö on paljon helpompaa kuin traktorissa.auton kulku muuttuu
ilmanvastuksen kautta nopeuden kanssa raskaammaksi.Samalla moottorin vetomootorien kierrosluku kasvaa ja samalla teho sekä jäähdytys paranevat.

Traktorissa asiat menevät toisin päin,hitailla ajonopeuksilla tarvitaan suurta tehoa jolloin napamoottoriratkaisussa hitaaseen pyörimiseen yhdistyy suuri vääntömomentti.Samalla jäähdytys huononee.No tottaikai erillistuuletin on keksitty,mutta kun pyörimisnopeus menee riittävän alas loppuu sähkömoottorista tehokin.

Ehkä sähkösysteemi yhdistettynä esim portaattoman mekaanisen osuuden kanssa tuo aikanaan tuloksen.

Olen ollut tekemässä paperikoneiden käyttöjä jossa on periaatteessa samat ongelmat kuin traktorissa,pienillä nopeuksilla valtavat momentit ja sitten suurilla pyörimisnopeuksilla pienet momentit.
Yksi ongelma traktorin voimansiirrossa sähkökäytön kannalta on suuri välityssuhdealue.VOA onkin jo paljon helpompi ratkaista.Välityssuhdealue on reilusti rajallisempi.

pajapoju

  • Vieras
Vs: Sähkötraktori
Ensimmäisenä tulee mieleen sähkötraktorissa työturvallisuus, jos sen nivelakselin paikalla on korkeajännitteinen piuha, joskus niitä oikosia tulee kuitenkin.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Sähkötraktori
Ensimmäisenä tulee mieleen sähkötraktorissa työturvallisuus, jos sen nivelakselin paikalla on korkeajännitteinen piuha, joskus niitä oikosia tulee kuitenkin.

Saa olla melkoinen piuha että voisi olla nivelakselia vaarallisempi.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Sähkötraktori
Ensimmäisenä tulee mieleen sähkötraktorissa työturvallisuus, jos sen nivelakselin paikalla on korkeajännitteinen piuha, joskus niitä oikosia tulee kuitenkin.

Saa olla melkoinen piuha että voisi olla nivelakselia vaarallisempi.



http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Rekisterit/sahko-ja-hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/   

sakkuli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Sähkötraktori
Sähkökäyttöjen suurinpina etuina voidaan pitää säädettävyyttä sekä momentin riippuvuutta kierroslukuun.

Smoottorin momentti nousee kun kierrosluku laskee -> automaaginen takasin kytkentä

Säädettävyys on helppo toteuttaa, teollisuudessa ~kaikki käytöt on sähköisiä

Tulevaisuudessa traktoriin tulee varmasti sähkökäyttöjä, tällöin eduksi tulee myös hinta. Sähkön ulosotto säätöineen on paljon halvempi kuin mekaaninen vaihdelaatikko ja mekaaninen yhteys ulosotto tapille.

Ongelmana ko systeemissä on sähkön tuottaminen tai varastointi. Polttomoottori-generaattori yhdistelmä tulisi kalliiksi vain tuota käyttöä varten ja sähkön varastointi on aikasta alkutekijöissään.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Sähkötraktori
Sähkökäyttöjen suurinpina etuina voidaan pitää säädettävyyttä sekä momentin riippuvuutta kierroslukuun.

Smoottorin momentti nousee kun kierrosluku laskee -> automaaginen takasin kytkentä

Säädettävyys on helppo toteuttaa, teollisuudessa ~kaikki käytöt on sähköisiä

Tulevaisuudessa traktoriin tulee varmasti sähkökäyttöjä, tällöin eduksi tulee myös hinta. Sähkön ulosotto säätöineen on paljon halvempi kuin mekaaninen vaihdelaatikko ja mekaaninen yhteys ulosotto tapille.

Ongelmana ko systeemissä on sähkön tuottaminen tai varastointi. Polttomoottori-generaattori yhdistelmä tulisi kalliiksi vain tuota käyttöä varten ja sähkön varastointi on aikasta alkutekijöissään.

Syntyykö siinä tehoa tyhjästä? Eli jos momentti nousee kierrosten laskiessa niin eikös se pyri noudattamaan samaa kaavaa kuin vakiotehoinen polttomoottori? Teho=momentti*kierrosnopeus?

Polttomoottori + genu persiissä tulevaisuutta. Dieselmoottorilla saadaan päästöt kuriin ja sähköllä voimansiirron hyötysuhteet kohdalleen. Kunhan saadaan nää paino-ongelmat kuriin...Tällä tehdään kaikki koneen toiminnot, hydrauliikan pyöritys voidaan jättää pelkän moottorin huoleksi nykyisellä kierroksista riippumattomalla tekniikalla.

Ei sitä tarvii varastoida kun ei tuoteta kuin tarvittava määrä. 

jko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Sähkötraktori
Syntyykö siinä tehoa tyhjästä? Eli jos momentti nousee kierrosten laskiessa niin eikös se pyri noudattamaan samaa kaavaa kuin vakiotehoinen polttomoottori? Teho=momentti*kierrosnopeus?

Tuossa tapauksessa teho nousee. Momentti kasvaa suhteessa nopeammin kuin pyörimisnopeus pienenee. Oikosulkukoneen (teollisuuden yleisin moottori) ottama virta riippuu jättämästä (tahtinopeus - tod. pyörimisnopeus). Kun jännite pysyy vakiona, kasvaa myös teho. Tämä tietysti edellyttää, että verkko kykenee syöttämään kasvaneen tehon. Mikäli sähkömoottoria syöttää pieni dieselgeneraattori, rajoittaa sen max. teho tottakai myös sähkömoottorin tehon kasvua ja sitä kautta momentin kasvua kuormituksen kasvaessa. Jostainhan sen lisätehon olisi tultava...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sähkötraktori
Polttomoottori + genu persiissä tulevaisuutta. Dieselmoottorilla saadaan päästöt kuriin ja sähköllä voimansiirron hyötysuhteet kohdalleen. Kunhan saadaan nää paino-ongelmat kuriin...Tällä tehdään kaikki koneen toiminnot, hydrauliikan pyöritys voidaan jättää pelkän moottorin huoleksi nykyisellä kierroksista riippumattomalla tekniikalla.


***Ja tuo sähkö voidaan tulevaisuudessa tuottaa esim. pienoistuulivoimalalla taikka pienellä fuusioreaktorilla.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Sähkötraktori
Propelli katolle ja mitä kovempaa ajaa niin sitä enemmän tehoa. Mutta kuinkas peruuttaessa? :D :D
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Sähkötraktori
Itse asiassa traktorikäytössä sähkö voidaan tuottaa tulevaisuudessa polttokennotekniikalla koska toteuttaminen taloudellisesti helpompaa kuin autopuolella.Seuraava askel traktorin sähköistyksessä lienee moottorien sijoittaminen pyöriin jolloin päästään tietokoneohjattuun todelliseen nelivetotekniikkaan ilman lukkoja ja muita esteellisiä tekniikoita.Kääntökulmat ja luiston huomioiva veto periaatteessa mahdollistaa lähes täydellisen vedon joka tilanteessa.
Jos traktorista saisi voimaa siirrettyä sähkökaapelilla työkoneille niin työkonesuunnittelu helpottuisi huomattavasti ja käyttökelpoisten komponentien määrä moninkertaistuisi.Teollisuudessa käytettävät sähkökomponentit on jo moneen kertaan testattuja ja monet ratkaisut löytyy jo valmiina.Sähkömoottorien säätö on helppoa ja teho säilyy toisin kuin hydraulipuolella. Moninmutkaisia ja moniosaisia mekaanisia voimalinjoja voidaan korvata sähkömoottoreilla ja niin pois päin.

kotivalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Vs: Sähkötraktori



[/quote]

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Rekisterit/sahko-ja-hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/   
[/quote]

Eläkeläismies oli valmistanut pistotulpasta, sähköjohdosta ja kahdesta ruuvimeisselistä myyränkarkotuslaitteen, jossa toinen meisseli oli kytketty vaihejohtimeen ja toinen nollajohtimeen. Tuntemattomasta syystä hän oli tarttunut jännitteisiin meisseleihin tai paljaisiin johtimiin silloin, kun pistotulppa oli kytkettynä pistorasiaan. Mies sai sähköiskun, jonka aiheuttamiin vammoihin hän kuoli myöhemmin sairaalassa.

Kaikenlaista saattaa sattua, varsinainen meisseli-setä