"Tämän oivalsi jo 1920-luvulla Hitlerin propagandaministeri Joseph Goebbels, joka käytti taitavasti hyväkseen työväenliikkeen symboleja. Hänen perustamansa Der Angriff -lehti matki työväenlehtiä tuomiten kapitalistien sekä juutalaisten harjoittaman riiston. Kokoomuksen Toivo Talkoosanomat -nettilehdessä on muunneltuna sama idea. Natsipuolue NSDAP oli virallisesti ”Saksan kansallissosialistinen työväenpuolue” ja sen lippu oli punainen, mihin oli ympätty hakaristi.
laatikko
Kokoomuksen ja Saksan natsien propagandassa on yhteinen oivallus. Työ on aineellisen ja henkisen hyvinvoinnin perusta. Ihmiset suhtautuvat myönteisesti työläisiin ja työhön sekä työn symboleihin, kuten vasaraan, sirppiin, maalipensseliin, työmiehiin ja -naisiin. Vasemmisto on aina katsonut edustavansa työtätekevää väestöä ja on siksi ottanut tunnuksiinsa työn symboleja, kuten työkaluja, tehtaan piippuja, hammasrattaita ja viljantähkiä.
Kokoomus haluaa kampanjoillaan murtaa vasemmiston perinteisen monopolin työn symboleihin samaan tapaan kuin Goebbels teki Saksassa. Kokoomus lähti presidentinvaaleissa 2006 ja eduskuntavaaleissa 2007 valloittamaan uusia kannattajia erityisesti keskustasta ja keskiluokasta, joka on työtätekevää väestöä.
Kampanjointia oli kahdenlaista: oman väen kannatuksen ylläpitoa ja valloituskampanjointia. Perinteinen kannatus, kuten virkamiehistö ja hoitoalat hoidettiin tavanomaisesti koti–uskonto–isänmaa -retoriikalla. Uusia kannattajia houkuteltiin aivan erilaisin tunnuksin, jotka varastettiin työväenliikkeeltä.
Valloituskampanja tuotti tulosta. Yllättävän monet antoivat tukensa ”toivotalkoille”."