Tuolla masinistien puolella,toisin kun olis luullut,ei ollut viisasta tietäjää.Kysymys olis Ford 6610:n vaijerilla toimivasta kierroslukumittarista joka villiintyy n.1500r/min.Onko kukaan tämmöiseen mittariin perehtynyt.
Siellä mittarin sisällä pyörii vaijerin päässä magneetti jonka ympärillä on väljä holkki joka taas on kiinnitetty neulan akseliin. Holkki pyrkii kääntymään magneetin mukana sitä enemmän mitä suurempi on magneetin kierrosluku. Perin yksinkertainen kapine siis.
Villiintyminen voi tosiaan johtua jyrkistä mutkista vaijerissa, jolloin magneetti pyörii nykimällä. Tai sitten magneetin ja holkin välissä on jokin roska tms. niin että holkki jumittaa magneettiin. Se miksi tuo voi tapahtua juuri tietyllä kierrosluvulla, voi johtua siitä että vaijeri alkaa resonoida, väpättää. Mutkien suoristelu tai peräti mutkille kääntäminen voi auttaa.
Mika