Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tulossa pääomaverohelpotus viljelysmaan myyjille?  (Luettu 19210 kertaa)

Karkki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Kuulin huhuja että vuodenvaihteessa olisi tulossa pääomaverohelpotus viljelysmaan myyjille viljelyskäyttöön... Onko tämä totta? Jos on niin miten se toimii? Täytyykö ostajan olla maatalousyrittäjä itse vai riittääkö että ostaja vuokraa pellot viljelijälle? Kuulin, että voisi olla, että ei tarvitse makssa ollenkaan veroa myymistä viljelysmaista?

emo-heikki

  • Vieras
Jooo, kyllä se näin on, varmaan täytyy ????

Veku

  • Vieras
Oon kans itse kuullu tuosta juttua pari kuukautta sitten toi on kyllä hyvä homma. Siirtyisi paremmin maat aktiviisille viljelijöille joilla on maalle tarvetta kun myyjän olisi  kannattavampaa myydä maat suoraan mitä nykysin.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Oon kans itse kuullu tuosta juttua pari kuukautta sitten toi on kyllä hyvä homma. Siirtyisi paremmin maat aktiviisille viljelijöille joilla on maalle tarvetta kun myyjän olisi  kannattavampaa myydä maat suoraan mitä nykysin.

Ensinnäkin jotta joku myis peltonsa, täytyis myyjällä olla rahan tarvetta.

Ostajalla tarttis olla rahaa.

Pellon hinta nousee pirusti tuon lain myötä.

Protkotilalliset huutaa ittensä kipiäksi ens vuonna.



 :D
Kui mää ain olen paras?

Karkki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Niin siis miten tämä sitten toimii? Siis vaan "oikeille" viljelijöille?

emo-heikki

  • Vieras
Oon kans itse kuullu tuosta juttua pari kuukautta sitten toi on kyllä hyvä homma. Siirtyisi paremmin maat aktiviisille viljelijöille joilla on maalle tarvetta kun myyjän olisi  kannattavampaa myydä maat suoraan mitä nykysin.

Ensinnäkin jotta joku myis peltonsa, täytyis myyjällä olla rahan tarvetta.

Ostajalla tarttis olla rahaa.

Pellon hinta nousee pirusti tuon lain myötä.

Protkotilalliset huutaa ittensä kipiäksi ens vuonna.



 :D

No onhan tossa jotain hyvääkin, eli toi viimeinen vaihtoehto.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Niin siis miten tämä sitten toimii? Siis vaan "oikeille" viljelijöille?


Tuskinpa tuo muuten rakennemuutosta edistäis.

Karkki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Onkos kellään tiedossa jotain paikkaa, josta sais lisätietoa? Nettisivu?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Onkos kellään tiedossa jotain paikkaa, josta sais lisätietoa? Nettisivu?

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090118

Esitys on EU:n myllytyksessä parhaillaan. Myyntivoittoveroa menisi 28% summasta joka katsotaan myyntivoitoksi. Yli 10 omistuksessa olleelle hankintameno-olettamana on 40%. Poikkeus koskisi vain peltoa, ei rakennuksia, metsää tms. ja ostajana oikea viljelijä, ei sijoittaja.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Tämänkin kepu sössi, lain piti tulla voimaan jo keväällä mutta kepulit pisti homman EU kierrokselle >:(

"Oikea" viljelijä on sellainen joka on saanut edellisenä vuonna LFA-, ympäristö- ja tilatukea.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
1.2 Oikaisu edelleen luovutuksen yhteydessä
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa 25.6.2007, KHO:2009:65 katsottiin, että tuloverolain 48 §:n 5 momentin mukaista vähennystä ei tehdä saman lain 46 §:n 1 momentissa tarkoitetusta luovutushinnasta vähintään vähennettävästä määrästä eli niin sanotusta hankintameno-olettamasta. Säännöksen tarkoituksena on oikaista omaisuuden edelleen luovutuksen yhteydessä toteutuvan luovutusvoiton määrää aikaisemman luovutuksen verovapaan luovutusvoiton määrällä. Vähennys tulisi tehdä tämän vuoksi myös hankintameno-olettaman määrästä.


***Tossa kohdassa haukkaa paskaa. Eteenpäin myydessä rankaisee pahemman kerran?
Kui mää ain olen paras?

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Kuinkahan monelta lähtee vuokramaat "alta", jos sopimus on kohta katkolla. Kaupanhan voi tehdä, vaikka vuokrasopimus olisi voimassakin, pellon omistaja vain vaihtuu.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Kuinkahan monelta lähtee vuokramaat "alta", jos sopimus on kohta katkolla. Kaupanhan voi tehdä, vaikka vuokrasopimus olisi voimassakin, pellon omistaja vain vaihtuu.
Neljätäkymmeneltäkahdeksalta. Kaupan jälkeen vuorasopimus on edelleen voimassa. Mielestäni tuossa esityksessä ei sanota että ostajan pitäisi viljellä ostettavaa peltoa? Hänen pitää olla tukien saaja ja ei saa luovuttaa ostomaata lähivuosina eteenpäin. Eli tämänhetkisillä vuokraviljelijöillä on vahva etu ostoille? Ainakin vuokrasopimusajan saa viljellä loppuun.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Kuinkahan monelta lähtee vuokramaat "alta", jos sopimus on kohta katkolla. Kaupanhan voi tehdä, vaikka vuokrasopimus olisi voimassakin, pellon omistaja vain vaihtuu.
Neljätäkymmeneltäkahdeksalta. Kaupan jälkeen vuorasopimus on edelleen voimassa. Mielestäni tuossa esityksessä ei sanota että ostajan pitäisi viljellä ostettavaa peltoa? Hänen pitää olla tukien saaja ja ei saa luovuttaa ostomaata lähivuosina eteenpäin. Eli tämänhetkisillä vuokraviljelijöillä on vahva etu ostoille? Ainakin vuokrasopimusajan saa viljellä loppuun.

***Täs voi moni joutua sillai kuseen, että on pakko ostaa jotain vuokraamiaan peltoja vaikkei haluais.
Kui mää ain olen paras?

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Tämänkin kepu sössi, lain piti tulla voimaan jo keväällä mutta kepulit pisti homman EU kierrokselle >:(


***Vaikkei tuo puoluepolitiikka jaksa kiinnostaa, niin täytyy kommentoida, että Eu kierrokselle lakialoitteen laittoi Kataisen kakolaisvirkamiesarmeija. Täynnä toivo tietysti, että Eu kieltäis lain, jossa kokoomus joutui keskustalle taipumaan.

Timpalle: Brotkotilat ja muut yhtiötilat ovat joutuneet lobbaamaan kovasti. Esityksen mukaan osakeyhtiöt eivät kuulu esityksen mukaiseksi "aktiiviviljelijäksi". Kait ne jonkun porsaanreijän taas keksii... Osakeyhtiöt ovat verotuksellisesti olleet etulyöntiasemassa maakaupoissa tähän saakka, eikä siitä edusta haluta luopua...