Pitäiskö tämä keskustelu kääntää siihen suuntaan, että kuinka täällä B-alueella saataisiin maidontuotanto kannattamaan paremmin ja unohdettaisiin koko C1 ylöspäin kuvioista.
Eka ongelma on se, että meidän poliitikot ei saa Eu:lle minkäänlaista järkeä päähän, että etelään pitäisi saada paremmat tuet. Toinen ongelma on, että Valio ei suostu kaksihintajärjestelmään, jossa etelässä maksettaisiin paremmat hinnat. Mun mielestäni tässä on koko ongelman ydin. Joko lisää tukia tai lisää maidon hintaa.
Oma lukunsa on sitten se, että onko noi maitotilalliset sellaisia yrittäjiä, että ne osaa oikeasti laskea mikä kannattaa ja mikä ei. Tuntuu siltä, että pitää tehdä kaikkia mahdollisia hommia. Esim. viljanviljelykalusto hyvin kilpailukykyistä oikeiden viljanviljelijöiden kanssa. Eikö se kannattaisi keskittyä puhtaasti siihen ydinosaamiseen? Koneistuskin on osin mielenkiintoinen. En esimerkiksi ole täysin vakuuttunut kurottajan tarpeellisuudesta. Muutenkin kun kattoo tuota maitopuolen koneistuksen hinnoittelua, niin jossain on vikaa. Paalaaja, noukinvaunu, kurottaja helposti 70-80 tonnin investointeja. Meillä ostettiin 90-luvun puolivälissä uusi claassin pyöröpaalaaja 67000mk ja uusi käärijä 24000mk. Mun mielestäni rehunteko muuttui näillä selvästi arvokkaammaksi, kuin meidän aikasempi systeemi, tuhti-kelasilppuri + normi rehukärryt. Ymmärrän kyllä isomman yksikön mukanaan tuomat vaatimukset vaatimukset, mutta silti, että onko noissa hankinnoissa aina järki mukana. En mää sitten ihmettele vaikka maitotilat ovat koko ajan kuralla, kun rahaa virtaa tilan ulkopuolelle kuin saavista kaataen. Myös tämä navetan koneistuksen kustannuspuoli on asia, mitä ei mielestäni käsitellä lainkaan. Mulla on sellainen käsitys, että lypsyrobotit, lypsyasemat yms. huollot maksaa varaosineen aika kiitettävästi. Mitähän nää osat sun muut maksaa ulkomailla?
Aika surulliselta tää tilanne näyttää, kun maidontuotantoon ei jää kuin muutama puolihullu ja velkaantunut yrittäjä. Meidänkin kylällä ainoa todellinen maidontuottaja on just sellainen, että siitä ei tiedä koska kaatuu.
Mun mielestäni täällä etelässä on jo maidontuotannon ammattitaitokin rapissut melkoisesti. Ei oikein osata keksiä uusi ratkaisuja joilla päästäisiin eteenpäin. Kävin syksyllä kattomassa aikani kuluksi Pohjanmaalla yhtä viljelijöiden perustamaa yhteiskuivuri+rehutehdas konstruktiota. Kyllä mä jollain tapaa vakuutuin näkemästäni. Tuolla tavalla hommaa voidaan jatkaa tilakohtaisesti aika pienellä investoinnilla eteenpäin. Mutta ei täällä etelässä ole enää yhteistyökykyä rakentaa mitään tuollaista. Ja kuinka olisikaan, kun kaikki jäljellä jääneet alkaa olla sellaisia sopeutumattomia oman tiensä kulkijoita ja veijareita.
Joitakin ulkopuolisen mietteitä.
Kylmis