Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peräkärryn laakerikysymystä  (Luettu 12771 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Peräkärryn laakerikysymystä
Tulipa mieleeni noi kuorma-autosta tehtyjen paalikärryjen laakeriasiat, kun paalikuorman hain. Kysees on Scanian rungosta ja akselistosta, jossa ensimmäinen eli vetävä akseli on tehty vetämättömäksi, siis ilmeisesti sisäkaluja poistettu ainakin jossain määrin, ja toinen akseli ns. ykköspyörillä. Tuli mieleeni laakereiden voiteluasiat, kun ei moisesta aiempaa kokemusta oo. Onkohan tuossa "vetäväs" akselis peräkotelon öljyillä ollut jotain tekemistä laakerien voitelun kanssa. Sisäkalujen poiston jälkeen etupuoli on peitetty 3mm peltilevyllä muutamasta kohdasta hitsaten kiinni. Ennakkoarvaus on se, että vois olla jo tarvetta kurkistaa sisään, jos aiemmin oli öljyvoideltu, mutta vaseliinitapaukses ei vielä iske paniikki. Taaempi akseli on 99.9 prosentin varmuudella vaseliinilla voideltavissa, tavalla tai toisella - ehkä.

Liekö tuo ollut sitten "akseliperä", koska käsittääkseni "napaperäisessä" ois alennuspyörästö kaiketi pyörän navassa...

Onko jollain parempaa tietoa/kokemusta noista akseliasioista?

Viimeksi muokattu: 31.10.09 - klo:21:43 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Rasvat vaihdettavissa ja oikea välys on välyksetön.
Jos akseliperä niin samaan tapaan vaihdettava kuin
teliin mutta jos napavälitteinen niin sama öljy kuin
perässä voitelee navanlaakerit.Laakerit eivät ole
ilmaisia,5 vuoden välein rasvojen vaihto?

Käsipumppu eli haarukkavaunu on hyvä
työkalu noiden aukomiseen ja tasainen lattia
tunkilla akseli vaan ylös ja koko paketti
pyörineen ulos.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Joo akseliperäinen tuo tuntuis olevan. Jonkun sortin rahtiauto on tainnu olla ja nehän hyvin usein on ollu akseliperällä. Taitaa olla paras ottaa jonakin rumana päivänä auki, kun ei oo tarkempaa tietoa, milloin olis auottu.
tethering holes to their concave windings

kahala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 377
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Akselivetoiset ovat vaseliinivoideltuja kuten vetämättätömätkin akselit. Noissahan on navassa stefa akseliputken päällä ennen laakereita estämässä peräöljyn pääsyn laakereihin. Merkkikohtaisissa ohjeissa tuo laakerivälys kuluu olla "aavistus" ilman ABS:sää ja ABS-vehkeissä korkeintaan nollavälys, ei yhtään enempää. Tosin traktorikäytössä jossa pyörintänopeudet jäävät pieniksi niin liiallinen kireys ei ole niin vaarallista kun  lämpölaajenemista ei ole niin paljoa. Mutta mieluummin pieni välys kuin liian tiukka. 

Movado

  • Vieras
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Tuli tuosta Miken pumppukärryllä koko paketin poisvetämisestä mieleeni se, että jarrurumpu taitaa olla navassa kiinni niin, että se lähtee samalla nätisti (tai ei niin nätisti) mukana.

Tuo yhden venäläisen ohjuslavetin pyöränlaakerit vaihdoin kaverin kanssa alkusyksystä, joten kaiken järjen mukaan tuo Scanian laakerointi pitäs olla ehkä jopa helpompi ... tai sitten ei.
tethering holes to their concave windings

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Scanian napa aukeaa ihan helposti, siitä vaan vetari ulos, sitten lyöt mutterinlukituksen pellin pois mutterilta, mutteri auki ja jos ei rumpu laahaa pahasti kenkiin, lähtee pumppukärryllä pienellä nitkutuksella pois. Jos kengät laahaa rumpuun, eikä kaikki ole yhtä puuta, saat kengät kauemmas siitä jarruräikästä eli se kokkare siellä s-nokka-akselin päässä, ja siinä se muistaakseni 14 mm avaimella käänneltävä mutteri siinä sivussa. Säätö takaisin on sitten mutterista rumpu "jumiin" ja varttikierros takaisin. Nämä siis jos jarrut ovat käytössä. Jos ei enää jarruissa ole mitään tallessa, pitäisi kenkien olla kaukana jousien vetämänä, elleivät ole ryytyneet...

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Rupes tätä ketjua lukiessa miettimään onko porukoilla jotain metallialan koulutusta, vai onko taidot opittu käytännössä?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Sekä-että.
Koulussa opittiin perusasioita, ja virheistä sitten ne käytännön jutut ;D

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Milläs niitä rasvaat? Käden lämpöinen ei ole mitenkään vaarallinen.
Navoissa 80W-140.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Movado

  • Vieras
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Milläs niitä rasvaat? Ei purkamatta Käden lämpöinen ei ole mitenkään vaarallinen. Toises teli autosta tehdys on isommalla kuormalla samalla matkalla laakeri kylmä ?
Navoissa 80W-140.  OK

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26207
  • vastustan
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Milläs niitä rasvaat? Ei purkamatta Käden lämpöinen ei ole mitenkään vaarallinen. Toises teli autosta tehdys on isommalla kuormalla samalla matkalla laakeri kylmä ?
Navoissa 80W-140.  OK
voi olla vähän kireellä laakeri tai sitte kuiva,,, ei pikku lämpö pahaa, oon pari kertaa nähny kun koko keskiö hehkuu punasena,,,,kun tuota laakeria asentaa ja mallaa välystä kohdalle, tulee pyörän vapaasti pyöriessä hakea tasapainokohta, voi laittaa vaikka ison hylsyn tms, vanteen sisälle ja tarkistaa, muuten on liian tiukalla. vanha ja huono laakeri ennemmin löysälle kuin tiukalle :) :) :) :)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Niin jos tässä viitattiin nimimerkkiini (Volvo88) niin ei kyllä kukaan kolli ole napaperääni tai takasiltaani voidellut. Eikä tule ikinä voitelemaan niin kauan kuin olen järjissäni . :'( ;D

No niin ja sitten asiaan. Nuo suoravetoiset ei suuremmin murhetta ole aiheuttaneet. Tiivistys kun pitää peräöljyt ja vaseliinit erillään, sisuksien poistaminen ei siihen vaikuta. (Tosin poikkeuksiakin on). Yleensä noita ei tarvitse traktorikäytössä rasvata. Poikkeuksen teki paalikärrynä toimiva rekan täysperävaunu. Siinä laakeri rupes hirttämään kiinni. Otin auki yhden navan ja opiskelin rakenteen. Sitten tein joka napaan reijän ja rasvanipan. Kerran vuodessa viisi painallusta ja se on siinä. Tämä ei tosin onnistu kaikissa navoissa.

Movado

  • Vieras
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Niin jos tässä viitattiin nimimerkkiini (Volvo88)En viitannu niin ei kyllä kukaan kolli ole napaperääni tai takasiltaani voidellut. Eikä tule ikinä voitelemaan niin kauan kuin olen järjissäni . :'( ;D Mua on sitte turha muirenkaan pyyrellä - rasvausta   ;D

No niin ja sitten asiaan. Nuo suoravetoiset ei suuremmin murhetta ole aiheuttaneet. Tiivistys kun pitää peräöljyt ja vaseliinit erillään, sisuksien poistaminen ei siihen vaikuta. (Tosin poikkeuksiakin on). Yleensä noita ei tarvitse traktorikäytössä rasvata. Poikkeuksen teki paalikärrynä toimiva rekan täysperävaunu. Siinä laakeri rupes hirttämään kiinni. Otin auki yhden navan ja opiskelin rakenteen. Sitten tein joka napaan reijän ja rasvanipan. Kerran vuodessa viisi painallusta ja se on siinä. Tämä ei tosin onnistu kaikissa navoissa.

Jotenkin kans vähä luulen että siinä olis voitelu vaivaa, telipyörän laakeri kun on kylmä ? - vanha värkki kun on - ei oo avattu varmaan kun 20 v sitten - oon jättäny vanhuksen vähemmälle ajolle, mutta kai sinne kattoo pitäis

Tuo rasvanippa olis varmaan hyvä idea jos sillä saa rasvan oikeeseen kohtaan.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Tulipa mieleeni noi kuorma-autosta tehtyjen paalikärryjen laakeriasiat, kun paalikuorman hain. Kysees on Scanian rungosta ja akselistosta, jossa ensimmäinen eli vetävä akseli on tehty vetämättömäksi, siis ilmeisesti sisäkaluja poistettu ainakin jossain määrin, ja toinen akseli ns. ykköspyörillä. Tuli mieleeni laakereiden voiteluasiat, kun ei moisesta aiempaa kokemusta oo. Onkohan tuossa "vetäväs" akselis peräkotelon öljyillä ollut jotain tekemistä laakerien voitelun kanssa. Sisäkalujen poiston jälkeen etupuoli on peitetty 3mm peltilevyllä muutamasta kohdasta hitsaten kiinni. Ennakkoarvaus on se, että vois olla jo tarvetta kurkistaa sisään, jos aiemmin oli öljyvoideltu, mutta vaseliinitapaukses ei vielä iske paniikki. Taaempi akseli on 99.9 prosentin varmuudella vaseliinilla voideltavissa, tavalla tai toisella - ehkä.

Liekö tuo ollut sitten "akseliperä", koska käsittääkseni "napaperäisessä" ois alennuspyörästö kaiketi pyörän navassa...

Onko jollain parempaa tietoa/kokemusta noista akseliasioista?
Kuule KJL,ei se kärrynlaakereista johdu kun mäkeen hyytyy ;D ;D

Meinasin olla kirjoittamatta,mutten pystyny :P ;D