Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päävirtakytkin?  (Luettu 17817 kertaa)

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Päävirtakytkin?
Valtrassa on ihan näppärä käyttää se sähköinen päävirtakytkin. Kuin kalliita ja toimivia ne lie??

Mites muuten tehdä kun esim. joillekin radiolle kun pitäs aina olla virta että pysyy kanavat muistissa?
tuolle radiolle voi vetää oman syöttöjohdon pienellä sulakkeella varustettuna ni ei polta mitään...tuo virta vuoto aika "helppo" paikallistaa kun laittaa yleismittarin akkuun kiinni ja sulakkeen kerrallaan irrottelee ja seurailee milloin jännitteen lasku loppuu/hidastuu ni sen sulakkeen takaa syyllinen löytyy.... vaatii kyllä aikaa ja ehkä tupakkiakin :D :D :D :D

Niinhän se olis jos olis. Vuosimallin -77 574 on tasan kaksi sulaketta. Tai oli, mutta eivät oikein tahtoneet kestää. Nyttemmin on virta jaettu neljän sulakkeen läpi. Kaksi syöttöjohtoa on jaettu kotikonstein yhteensä neljäksi. Enklannissa eivät ole oikein noiden sähköhommien päälle ole ymmärtäneet.

Sähköoppia enemmän kuin allekirjoittanut lukenut tuttavani paikansi vuodon laturin releeseen. Harmi vain, ettei mokomaa ole löytynyt mistään. Ohjekirja (suttuinen monistenippu) osoittaa oikein kuvan kera, että semmoinen löytyisi jostain akun alta. Eipä ole näkynyt, vaan ei ole selvä kuvakaan. Hyvin pärjäilee tuolla katkaisijallakin, joten ei ole tilanne päällänsä.  :D

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Päävirtakytkin?

[/quote]

Niinhän se olis jos olis. Vuosimallin -77 574 on tasan kaksi sulaketta. Tai oli, mutta eivät oikein tahtoneet kestää. Nyttemmin on virta jaettu neljän sulakkeen läpi. Kaksi syöttöjohtoa on jaettu kotikonstein yhteensä neljäksi. Enklannissa eivät ole oikein noiden sähköhommien päälle ole ymmärtäneet.

Sähköoppia enemmän kuin allekirjoittanut lukenut tuttavani paikansi vuodon laturin releeseen. Harmi vain, ettei mokomaa ole löytynyt mistään. Ohjekirja (suttuinen monistenippu) osoittaa oikein kuvan kera, että semmoinen löytyisi jostain akun alta. Eipä ole näkynyt, vaan ei ole selvä kuvakaan. Hyvin pärjäilee tuolla katkaisijallakin, joten ei ole tilanne päällänsä.  :D
[/quote]

Ei ole vm -77 574 natikassa laturin relettä. Noissa on vaihtovirtalaturi. Joku diodi on rikki ja vuotaa virrat sitä kautta maahan. Vie laturi autosähköliikkeeseen niin korjaantuu.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Päävirtakytkin?
Kumpikas virtajohto se kytketähän päävirtakytkimeen.Elikkä plusjohto vai maajohto? Vai on koos aivan sama.Notta mun miäleestä ei o aivan sama asia.
http://www.farmit.net/farmit/fi/08_foorumi/00_FarmitTV/index.jsp#///1619
Tos videos on jotain outoo.Vai luulenko vaan.

Onhan noita jokunen tullut laitettua, sekä omiin että muiden koneisiin. Periaatteessa sillä ei ole väliä laitetaanko plussan vai miinuksen väliin. Pääasia on että kytkin tulee mahdollisimman lähelle akkua. Silloin minimoidaan oikosulun mahdollisuudet.

Jos mahdollista olen laittanut päävirtakytkimen maajohtoon, se on yleensä teknisesti helpompaa. Koneissa jotka tarvitsevat jatkuvaa virtaa (radio, vaihteisto yms.) olen laittanut päävirtakytkimen napojen väliin 5 ampeerin automaattisulakkeen. Se pitää laitteistot hengissä mutta oikosulun sattuessa estää tulipalon. Automaattisulake säästää myös monelta kiroilulta kun startataan päävirtakytkin auki. Automaatti laukeaa mutta mitään vakavampaa ei tapahdu.

Kannattaa varmistaa että käytettävä sulake toimii tasavirralla ja 12 v jännitteellä. Yksi valmetti paloi vaikka kytkin oli asennettu, automaattisulake vain ei toiminut 12v jännitteellä.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Päävirtakytkin?


Niinhän se olis jos olis. Vuosimallin -77 574 on tasan kaksi sulaketta. Tai oli, mutta eivät oikein tahtoneet kestää. Nyttemmin on virta jaettu neljän sulakkeen läpi. Kaksi syöttöjohtoa on jaettu kotikonstein yhteensä neljäksi. Enklannissa eivät ole oikein noiden sähköhommien päälle ole ymmärtäneet.

Sähköoppia enemmän kuin allekirjoittanut lukenut tuttavani paikansi vuodon laturin releeseen. Harmi vain, ettei mokomaa ole löytynyt mistään. Ohjekirja (suttuinen monistenippu) osoittaa oikein kuvan kera, että semmoinen löytyisi jostain akun alta. Eipä ole näkynyt, vaan ei ole selvä kuvakaan. Hyvin pärjäilee tuolla katkaisijallakin, joten ei ole tilanne päällänsä.  :D
[/quote]

Ei ole vm -77 574 natikassa laturin relettä. Noissa on vaihtovirtalaturi. Joku diodi on rikki ja vuotaa virrat sitä kautta maahan. Vie laturi autosähköliikkeeseen niin korjaantuu.
[/quote]

Lucas menee roskiin. Herkesi nyt lataamasta. Tai lataahan se kun oikein nasta laudassa. Taitaa olla kaikinpuolin finaalissa, kun klappiakin löytyy.