Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vielä keksimättömät maatalouskoneet  (Luettu 23506 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Vielä keksimättömät maatalouskoneet
Viime syksynä Kokemäellä tuli se todistettua. Vettä oli pellolla 5cm ja mies ei päässyt saappaat jalas lammikosta yli. Sampo 2065 2WD meni nätisti. Puolet isännistä ei osaa säätää puimuriaan, joten ihmettele jos suorakylvöä tänä vuonna näkyy. Toisaalta eipä niitä kevyitä kannata näillä hinnoilla kuivailla, kun ei niistä(kään) kukaan maksa. Josset saa JD:llä viljaa lentämään, niin enpä haluisi nähdä mitä kaikkea paskaa säiliöön tulee.
Meilläkin joku vuosi takaperin urakoittijan sampolla ajettiin takaa sorsia ruiskutusurissa ;D Nykyään tuo tiiveikkö on jo korjattu, muttei vielä samanlaisella sateella ponnistettu......

Tuo oli vimeset 15 vuotta ollu perunamaana, joten ei siellä uppoomaan päässy kuin 10cm, mutta muta otti niin lujaa saappaisiin, että saappaat jäi niille sijoilleen.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Vielä keksimättömät maatalouskoneet
Heitähän Samari ihan yleissivistyksen vuoksi käyttämäsi säätöarvot vaikkapa kauralle. Tietysti olosuhteet vaikuttaa aika lailla, mutta kuitenkin. Esimerkiksi mulla "normivuonna" puintinopeus 4km/h, puintiväli hiukan alle 12, kelan nopeus 9, tuuli 750-800, yläseula 16mm joskus ehkä enemmänkin. Tuulen ohjaus 3 asento. Tässä taisi olla kaikki.
Riippuu kauhiasti kaurasta. Se onkin se juttu, että puimuri säädetään lohkon, vuoden ja lajikkeen mukaan, eikä vanhojen muistiinpanojen.

Ei nuo sun säädöt huonolta kuulosta. En tosiaan pistä säätöjä ylös, mutta muistelisin että puintiväli olisi ollu 15mm ja kela 1000, yläseula 14mm, alaseula 16mm.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vielä keksimättömät maatalouskoneet
Joo, mietin vaan taannoisia puintituloksiasi ja päättelin, että puit aika vauhdikkaasti. Siltä pohjalta kiinnosti millaisilla säädöillä ajat. En tiä voiko näitä vertailla, koska eroja on, niinkuin sanoit lajikkeissa yms.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Vielä keksimättömät maatalouskoneet
Joo, mietin vaan taannoisia puintituloksiasi ja päättelin, että puit aika vauhdikkaasti. Siltä pohjalta kiinnosti millaisilla säädöillä ajat. En tiä voiko näitä vertailla, koska eroja on, niinkuin sanoit lajikkeissa yms.
3-4km/h kauraa, mutta 4,2m pöydällä ehtii. Suojaviljana ollutta ohraa puin reilu 6km/h, kun alla 30cm korkea apila, jota en halunnut likaamaan puimuria. Sato oli suojaviljassa n 4500kg/ha.

Puidessa läpi menevän massan määrä pitää olla mahdollisimman tasainen. Jos kaura on kypsää, niin siemen irtoo periaatteessa jo kolakuljettimella. Sillon puintivälillä ei ole niin väliä ja varstasiltaa avaamalla pystyy hiukan lisäämään vauhtia, mutta pitää alkaa tarkkailla, että rahakaurat seulastolta ei mene yli.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vielä keksimättömät maatalouskoneet
joo, mulla on aina ongelmana kaurassa, että tuppaa olkea kertymään seuloille. Kyllä mulla tuo kuormitus pitäisi olla tarpeeksi tasainen. En tiedä olisiko puintiväliä syytä avata lisää. Seulat tykkään pitää auki, että arvotavara päätyy sinne minne kuuluukin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Vielä keksimättömät maatalouskoneet
joo, mulla on aina ongelmana kaurassa, että tuppaa olkea kertymään seuloille. Kyllä mulla tuo kuormitus pitäisi olla tarpeeksi tasainen. En tiedä olisiko puintiväliä syytä avata lisää. Seulat tykkään pitää auki, että arvotavara päätyy sinne minne kuuluukin.

Ajat liian hiljaa mun mielestä. Kaverilla 2065 Sampo 3.9m pöydällä ja mitä hiljempaa ajaa,sitä enemmän puintitappioita,toisaalta kultaista keskitietä ajettava ettei aja liian lujaa. 5-6km/h keskimäärin,noin neljän tonnin ohrassa 7km/h? Sulla minkä levyinen pöytä? Jos kasvusto kitukasvuista ts. olkea vähän suhteessa jyväsatoon, melkoista haipakkaa saa ajaa.

 Mitä kovempaa ajaa,sitä isommalla saa pitää puintiväliä ja kelan vauhtia pienemmällä, vähentää seulaston rasitusta. Toisaalta rajaisten määrää ja laatua tarkkailemalla löytyy oikeat säädöt, tämä koskee tosin muita puimureita kuin Sampoa ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)