Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin talvisäilytyksestä  (Luettu 9634 kertaa)

m127302

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Puimurin talvisäilytyksestä
No nii puinnit alkaa loppumaan ja puimakone pitäis laittaa talveksi naftaliiniin minkäslaisia toimenpiteitä porukka tekee...?
Öljyä ruiskitaan sinne tänne?

Mites laitatteko polttoöljyn sekaan jotakin ennen talviseisokkia jostain olen kuullut jonkun laittavan 2-tahti öljyä ruiskupumpun suojaksi.

Onko olemassa jotakin "kaupallista" öljyä jota voisi laitaa polttoöljyn sekaan?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Yleinen puhdistus. Jyviä ei saisi jäädä minnekkään. Pyykkilaudat irti ja pestään huolella. Kaikenlaiset luukut, kuten sähkökotelon kansi jää auki. Terä ja oikella sivulla olevat kettingit olen öljynnyt. Polttoaineen kanssa olen tehnyt niin, että tankkaan melko täysi. Mitään lisäaineita en ole laittanut. Syksystä vähän riippuu, että olenko pessyt ulkokuoren. Nytkin jäi kone niin puhtaaksi, että en taida viittiä. Aika paljon jätän seuraavaan vuoteen, kuten kaikki ilmansuodattimien puhdistukset. Sitten joku silppurin terien elvyttely on myös yleensä tullut tehtyä vasta ennen puinteja. Joskus tein niin, että puintien jälkeen öljysin nekin, mutta seuraavana syksynä ne oli runsaasta öljyämisestä huolimatta jo melkein jäppelissä. Tuntui ihmeelliseltä, mutta näin oli. Sen takia olenkin siirtänyt projektin seuraavalle vuodelle.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Itse siivoan suurimmat roskat pihalle, rasvaan, avaan kaikki luukut ja ajan talliin. Ei siinä sen kummempia.
Nothing is Something Worth Doing

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Itse siivoan suurimmat roskat pihalle, rasvaan, avaan kaikki luukut ja ajan talliin. Ei siinä sen kummempia.

Kuten myös, mutta lisäksi pukit alle ja renkaat ilmaan, käy kummin päälle kun seisoo samassa kohdassa suraavat 10 kuukautta..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Saskia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Edellisissä kirjoituksissa mainitujen toimenpiteiden lisäksi vaihdan talveksi puhtaan moottoriöljyn ja suodattimen.  Yleensä en pese puimuria puintien jälkeen, syksyllä kuivuminen on jo aika huonoa niin ei ole ruosteella niin hyviä tarttumismahdollisuuksia.  Puimurin sisäisessä sekä ulkoisessa puhdistuksessa (siis ilman pesua) on muuten lehtipuhallin tosi kova sana....
Emme elä tehdäksemme työtä, vaan teemme työtä voidaksemme elää.....

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
huolellinen paineilma siivous, rasvaus ja luukut auki. ei vettä syksyllä millään lailla, ennen puinteja vesipesu päältäpäin ja harjaa. laakereiden päälle saatan vetää jotain jos sattuu niin esim CRC:tä että poistaas sen vähänkin kosteuden siitä päältä. tuskin tuosta mitään apua mutta saapahan sitä harrastaa.
tä?!?!

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Itse siivoan suurimmat roskat pihalle, rasvaan, avaan kaikki luukut ja ajan talliin. Ei siinä sen kummempia.

Kuten myös, mutta lisäksi pukit alle ja renkaat ilmaan, käy kummin päälle kun seisoo samassa kohdassa suraavat 10 kuukautta..

Katos on muitakin, jotka nostaa koneen ilmaan, ite nostan aina syksyllä koneen ilmaan, marraskuussa käyn käyttämäs senverran, että termosttaatti aukee ja otan akun talteen, maaliskuus lämpimänä päivänä vien ladatun akun takas ja käytän taas samanverran.

pienviljelijä1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Talvella kovien pakkasten jälkeen kun ilma lauhtuu koneet kylmässä varastossa ovat kuin olisi kasteltu vesisuihkulla. Puimurikin kärsii tällaisesta. Pitäisi säilyttää lämpimässä tilassa talvella ettei tälläista pääsisi tapahtumaan.

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Edellisissä kirjoituksissa mainitujen toimenpiteiden lisäksi vaihdan talveksi puhtaan moottoriöljyn ja suodattimen. 

Mulla on sellanen kutina tosta, että talven aikana kondensoituu vettä joka ajalla valuu öljyn sekaan. Eli syksyllä puintikauden alkaessa uuden öljyn seassa on vettä. Siksi vaihdan öljyt ja suodattimen vasta puintikauden alussa.
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Mikäs tossa öljynvaihdossa olisi oikeaoppinen tapa? Olen tehnyt niin, että syksyllä ennen puinteja käynnistän koneen ja käytän lämpimäksi. Sitten vasta öljyn ja suodattimen vaihto. Olen funtsinut, että lämpimän öljyn seassa kaikki valuu tehokkaammin pihalle.

realisti

  • Vieras
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
yksi vaihtoehto on syksyllä täysi painepesu, jonka jälkeen kone huutamaan rysky päällä pariksi-kolmeksi tunniksi pihaan. On täysin puhdas kuuma ja kuiva tämän jälkeen.

olavi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
yksi vaihtoehto on syksyllä täysi painepesu, jonka jälkeen kone huutamaan rysky päällä pariksi-kolmeksi tunniksi pihaan. On täysin puhdas kuuma ja kuiva tämän jälkeen.

Ja laakeriremppaa tiedossa... Ennemmin laittaisin vaikka koneen täyteen lämpöpuhaltimia ja kuivaisin niillä, JOS tulisi joku hullutus puimurin pesuun.

JJK

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
yksi vaihtoehto on syksyllä täysi painepesu, jonka jälkeen kone huutamaan rysky päällä pariksi-kolmeksi tunniksi pihaan. On täysin puhdas kuuma ja kuiva tämän jälkeen.

niin mihinkä se käsitys perustuu että se vesi sieltä laakerista pyörittämällä pois lähtisi? kyllä se tuho alkaa juuri siitä hetkestä kun vettynyttä laakeria alkaa pyörittämään.

TepaR

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Vielä ei ole ketään ilmoittautunut että vahaisi puimurin yltä päältä  ;D

Pysyy varmasti puhtaana mutta jotenkin tulee mieleen että onko tekemisen puutetta...

Laakerit kannattaa rasvata pesun jälkeen eli rasva ajaa veden ulos. Itse en kyllä pesisi syksyllä - jaa niin mutta en kyllä ole tappuria koskaan pessytkään :)

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Vs: Puimurin talvisäilytyksestä
Vielä ei ole ketään ilmoittautunut että vahaisi puimurin yltä päältä  ;D

Oli aika kova homma puimurin vahaamisessa, kun sen uutena kerran tein keltaisella Simonizilla. Traktorit tulee vahattua 1-2 vuoden välein.