Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Linnavuoren betonimylly teh...  (Luettu 13016 kertaa)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Niinpä, ja kun Fendt ei osaa edes moottoreita valmistaa.
Toivotaan, että Fendtin nokalle asennetaan Deutzin sijaan
Sisu-diesel.

Varion moottorista 800 srj



External EGR – economical and environmentally-compatible

The high-tech injection system and the first-rate external, controlled exhaust gas recirculation system complement each other. Through cooling and the exact proportioning of recirculated exhaust, combustion is optimised significantly. Compared to a simple internal recirculation system, the benefit is substantially lower fuel consumption.


Fuel consumption indicator in terminal

A fuel consumption indicator is integrated in the Varioterminal as standard. It shows the current as well as average fuel consumption and has two sum counters. Fuel consumption per hectare can also be logged at the same time in the on-board computer.

    * Display of current fuel consumption
    * Display of average fuel consumption
    * Display of consumption per hectare
    * Two sum counters

Compatible with RME fuel and fully approved


The Fendt Vario is compatible with RME fuel* without restrictions, as are all Fendt tractors starting with the 1995 models. The use of rape methyl ester according to DIN EN 14214 is fully approved by Fendt as standard specification. You profit from the cost benefits – the tractor does not need to be converted, nor is costly additional insurance required.
*note: engine oil change interval is halved
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Onsiinä ventinmies ollu huulipyöriänä ;D
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Simeon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...

External EGR – economical and environmentally-compatible

The high-tech injection system and the first-rate external, controlled exhaust gas recirculation system complement each other. Through cooling and the exact proportioning of recirculated exhaust, combustion is optimised significantly. Compared to a simple internal recirculation system, the benefit is substantially lower fuel consumption.


Fuel consumption indicator in terminal

A fuel consumption indicator is integrated in the Varioterminal as standard. It shows the current as well as average fuel consumption and has two sum counters. Fuel consumption per hectare can also be logged at the same time in the on-board computer.

    * Display of current fuel consumption
    * Display of average fuel consumption
    * Display of consumption per hectare
    * Two sum counters

Compatible with RME fuel and fully approved


The Fendt Vario is compatible with RME fuel* without restrictions, as are all Fendt tractors starting with the 1995 models. The use of rape methyl ester according to DIN EN 14214 is fully approved by Fendt as standard specification. You profit from the cost benefits – the tractor does not need to be converted, nor is costly additional insurance required.
*note: engine oil change interval is halved


Mitä hyvää sinä Ojala tuossa sitten näit. Pakokaasun kierrätysjärjestelmä on aivan perseestä. Siitä ei ole käyttäjälle mitään muuta kuin haittaa ja sellaisia käytetään silloin kun tekniikka ei muuten yllä päästönormien tasalle.

Kulutusnäyttöjä on monenlaisia jos niitä sitten tarvitsee.

Esteröityä rypsiöljyä voi käyttää jos se täyttää standardin. Sitten se olisi jotain jos sallisivat esteröimättömän rypsiöljyn käytön mutta sitä eivät sitten kyllä salli.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs:NOX ongelma...

....Mitä hyvää sinä Ojala tuossa sitten näit. Pakokaasun kierrätysjärjestelmä on aivan perseestä. Siitä ei ole käyttäjälle mitään muuta kuin haittaa ja sellaisia käytetään silloin kun tekniikka ei muuten yllä päästönormien tasalle.

Kulutusnäyttöjä on monenlaisia jos niitä sitten tarvitsee....


Ai ettäkö mitä hyvää EGR järjestelmässä ? Pienentää kulutusta
koska typenoksidit NOX muussa tapauksessa vaatii "jälkipolttoa"
eli ajoituksen myöhästämistä joka taas lisää ominaiskulutusta.

Sisu dieseli kohta esittelee urealaitteiston katalysaattoreineen
NOX ongelman ratkaisijaksi... Urea lähes saman hintanen vs löpö,
jäätyy, kun urea loppuu pöntöstä tehot tippuu ja varikolle
ureatynnyrin kimppuun.
EGR  ei vaadi lisäaineita eikä jälkipolttoa mut ainaki vanhemmis
vehkeis sotkee imupuolen... >:(

Kulutusmittarilla voi fiksumpi kuski oppia käyttämään
konetta taloudellisemmin  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Selasin hieman raskaan kaluston nettisivuja. Euro 4 normit täyttyy urearuiskutuksella, tuleva Euro 5 vaatiikin jo pakokaasun takaisinkierrätyksen. Tekniikkahan on periaatteessa erittäin yksinkertainen. Pieni määrä jäähdytettyä pakokaasua kierrätetään takaisin sylinteriin laskemaan palamislämpötilaa, jotta typen oksideja muodostuisi vähemmän.

"Scanian V8-moottorit käyttävät Euro 4 -vaiheessa päästöjen vähentämiseen SCR-tekniikkaa (pakokaasujen valikoiva katalyyttinen jälkikäsittely), mutta Euro 5 -normin astuessa voimaan Scania tulee kaikkien moottoreidensa osalta selvittämään kiristyvät vaatimukset pakokaasujen takaisinkierrätyksen (EGR) avulla."

Viimeksi muokattu: 01.01.08 - klo:19:32 kirjoittanut Luomujussi

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Selasin hieman raskaan kaluston nettisivuja. Euro 4 normit täyttyy urearuiskutuksella, tuleva Euro 5 vaatiikin jo pakokaasun takaisinkierrätyksen. Tekniikkahan on periaatteessa erittäin yksinkertainen. Pieni määrä jäähdytettyä pakokaasua kierrätetään takaisin sylinteriin laskemaan palamislämpötilaa, jotta typen oksideja muodostuisi vähemmän.

Eikös kaupunkiajossa tule ihan ilmatteeksi tuo pakokaasujen kierrätys?

Ainakin ruuhka-aikana imuilmassa on väkisinkin pakokaasuja?
Kui mää ain olen paras?

Rimuli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Sisun cr-moottoreissa on jo EGR, siksi enää ei saa pakokaasujarrua. Seuraava stage vaatii ureaa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Euro 6 vaatii varmaan koko moottorin poistamista.
Kui mää ain olen paras?

RockBull

  • Vieras
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Euro 6 vaatii varmaan koko moottorin poistamista.

Jeah.
Kopissa Polokimet kuin Retu Kivisellä ja persiissä katalysaattori tai pierun kierrätys...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Sisun cr-moottoreissa on jo EGR, siksi enää ei saa pakokaasujarrua. Seuraava stage vaatii ureaa.

Yksinkertaisimmin urean lisäys onnistuu laittamalla vanha lypsimen nännikumi mulkkuun, kumista letku imusarjalle. Kuskin täytyy muistaa juoda muutama litra kokista tai kahvia ennen ajoonlähtöä. Olutkin ajais saman asian, mutta sitten ei enää oo ajokunnos, kun urearuiskutus toimii.

Jos imu on liian voimakas, voi alussa tulla vähän "sattumia", mutta kyllä se siitä tasaantuu, kuseminen jatkuu ja päästöt putoo. 8) 8) 8)

tethering holes to their concave windings

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Sisun cr-moottoreissa on jo EGR, siksi enää ei saa pakokaasujarrua. Seuraava stage vaatii ureaa.

Yksinkertaisimmin urean lisäys onnistuu laittamalla vanha lypsimen nännikumi mulkkuun, kumista letku imusarjalle. Kuskin täytyy muistaa juoda muutama litra kokista tai kahvia ennen ajoonlähtöä. Olutkin ajais saman asian, mutta sitten ei enää oo ajokunnos, kun urearuiskutus toimii.

Jos imu on liian voimakas, voi alussa tulla vähän "sattumia", mutta kyllä se siitä tasaantuu, kuseminen jatkuu ja päästöt putoo. 8) 8) 8)

Olet tainnu jo päästä testaamaan stage5 sisu/verkua?!?!?! Valtraan tulee ad blue systeemille ihan säiliö!  8)


allekirjoittanut

RockBull

  • Vieras
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Tuossa alla vikkipediasta tekstiä.
Urea systeemillä saavutetaan pienin polttoaineenkulutus koska moottorin säädöt voidaan optimoida tehon ja kulutuksen suhteen ja urea hoitaa katalysaattorin kanssa typen oksidit. Egr systeemiä epäilen traktorikäytössä koska varsinkin talviaikaan viileänä pyörimistä ja pienempää ajoa tulee enempi. Tutustunut  olen siihen töhkään mitä se imusarjaan ja kanaviin tartuttaa autossa. Urea vaatii oman säiliönsä,talvella jonkinlaisen lämmityksen ja hieman lisähommaa,egr syö enemmän ja sotkee koneen,olipa kenen tekemä tahansa.
Aika näyttää miksi homma menee.



AdBlue
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten raskaiden ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen. AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.

AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi (reaktio 1). Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomiksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi (reaktiot 2a ja 2b). Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction).

H2N-CO-NH2 + H2O → 2 NH3 + CO2 (1)

4 NO + 4 NH3 + O2 → 4 N2 + 6 H2O (2a)

6 NO2 + 8 NH3 → 7 N2 + 12 H2O (2b)

AdBluen kulutus on 3–5 % dieselin kulutuksesta. SCR-järjestelmä mahdollistaa dieselmoottorien täyttää Euro IV ja Euro V –standardit typen oksidien osalta. Euro IV tuli voimaan 1. lokakuuta 2006. Euro V tulee voimaan lokakuussa 2008.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Sisun cr-moottoreissa on jo EGR, siksi enää ei saa pakokaasujarrua. Seuraava stage vaatii ureaa.

Yksinkertaisimmin urean lisäys onnistuu laittamalla vanha lypsimen nännikumi mulkkuun, kumista letku imusarjalle. Kuskin täytyy muistaa juoda muutama litra kokista tai kahvia ennen ajoonlähtöä. Olutkin ajais saman asian, mutta sitten ei enää oo ajokunnos, kun urearuiskutus toimii.

Jos imu on liian voimakas, voi alussa tulla vähän "sattumia", mutta kyllä se siitä tasaantuu, kuseminen jatkuu ja päästöt putoo. 8) 8) 8)


Olet tainnu jo päästä testaamaan stage5 sisu/verkua?!?!?! Valtraan tulee ad blue systeemille ihan säiliö!  8)


Piti ensi oikoo sun lainaukset kohilleen...

Ei, en oo kokeillu viä... Mä ihan oikeesti käsitin väärin (Meillä on niin vanhoja traktoreita vaan, ettei voi kuin haaveilla nuin hienosta tekniikasta), mutta tuo wikipediajuttu tos selvitti jo paljon. Eli letku siitä nännikumista pitääkin kytkeä pakopuolelle samaan tapaan kuin nämä ilmansuodattimelle menevät esipuhdistusletkut.  :D Silloon imu ei oo liian voimakas, eikä tuu sattumia haittaamaan onnistunutta urearuiskutustapahtumaa.
tethering holes to their concave windings

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Sisun cr-moottoreissa on jo EGR, siksi enää ei saa pakokaasujarrua. Seuraava stage vaatii ureaa.

Yksinkertaisimmin urean lisäys onnistuu laittamalla vanha lypsimen nännikumi mulkkuun, kumista letku imusarjalle. Kuskin täytyy muistaa juoda muutama litra kokista tai kahvia ennen ajoonlähtöä. Olutkin ajais saman asian, mutta sitten ei enää oo ajokunnos, kun urearuiskutus toimii.

Jos imu on liian voimakas, voi alussa tulla vähän "sattumia", mutta kyllä se siitä tasaantuu, kuseminen jatkuu ja päästöt putoo. 8) 8) 8)


Olet tainnu jo päästä testaamaan stage5 sisu/verkua?!?!?! Valtraan tulee ad blue systeemille ihan säiliö!  8)


Piti ensi oikoo sun lainaukset kohilleen...

Ei, en oo kokeillu viä... Mä ihan oikeesti käsitin väärin (Meillä on niin vanhoja traktoreita vaan, ettei voi kuin haaveilla nuin hienosta tekniikasta), mutta tuo wikipediajuttu tos selvitti jo paljon. Eli letku siitä nännikumista pitääkin kytkeä pakopuolelle samaan tapaan kuin nämä ilmansuodattimelle menevät esipuhdistusletkut.  :D Silloon imu ei oo liian voimakas, eikä tuu sattumia haittaamaan onnistunutta urearuiskutustapahtumaa.
no niin, johan minä mietinkin että imu voi olla liian kova. Mutta mutta, mitenkäs jos rouva sattuu ajelemaan kans... onko silloin päästönormeissa jokin lievennys vai onko jo kehitetty proto paremman puolisko tarpeisiin?
allekirjoittanut

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Linnavuoren betonimylly teh...
Sisun cr-moottoreissa on jo EGR, siksi enää ei saa pakokaasujarrua. Seuraava stage vaatii ureaa.

Yksinkertaisimmin urean lisäys onnistuu laittamalla vanha lypsimen nännikumi mulkkuun, kumista letku imusarjalle. Kuskin täytyy muistaa juoda muutama litra kokista tai kahvia ennen ajoonlähtöä. Olutkin ajais saman asian, mutta sitten ei enää oo ajokunnos, kun urearuiskutus toimii.

Jos imu on liian voimakas, voi alussa tulla vähän "sattumia", mutta kyllä se siitä tasaantuu, kuseminen jatkuu ja päästöt putoo. 8) 8) 8)


Olet tainnu jo päästä testaamaan stage5 sisu/verkua?!?!?! Valtraan tulee ad blue systeemille ihan säiliö!  8)


Piti ensi oikoo sun lainaukset kohilleen...

Ei, en oo kokeillu viä... Mä ihan oikeesti käsitin väärin (Meillä on niin vanhoja traktoreita vaan, ettei voi kuin haaveilla nuin hienosta tekniikasta), mutta tuo wikipediajuttu tos selvitti jo paljon. Eli letku siitä nännikumista pitääkin kytkeä pakopuolelle samaan tapaan kuin nämä ilmansuodattimelle menevät esipuhdistusletkut.  :D Silloon imu ei oo liian voimakas, eikä tuu sattumia haittaamaan onnistunutta urearuiskutustapahtumaa.
no niin, johan minä mietinkin että imu voi olla liian kova. Mutta mutta, mitenkäs jos rouva sattuu ajelemaan kans... onko silloin päästönormeissa jokin lievennys vai onko jo kehitetty proto paremman puolisko tarpeisiin?

Sillon tarvii varmaan laittaa sellanen pahvitötterö, joka jossain tv-ohjelmas esiteltiin muutama vuosi sitte tyttöjen festarikäyttöön, että saavat pissiä seisaaltaan.

Eli oot oikias, että adapteri tarvitaan.
tethering holes to their concave windings