Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rakentamisen suuret kulut  (Luettu 18058 kertaa)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
rakentamisen suuret kulut
Maastullissahan päiviteltiin suomen kallista rakennuskantaa. Mistä moinen johtuu? Onko suomessa delaval-uskonto liian vahva? Onko suomen rahastuskeskus (proagria) tehnyt tehtävänsä ja sitäkautta mopo karannu käsistä? Onko olemassa jokin järjellinenkin syy siihen että tehdään lämpimiä navetoita? Paksut haalarit va päälle ku niinä yksittäisinä kylminä päivinä lypsyylle mennähän..  Lehemillä on takki päällä omasta takaa..

Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: rakentamisen suuret kulut
Vieläkö suunnittelun palkkio on tietty prosenttiosuus kustannusarviosta ?

Ei alenna rakennuskuluja eikä takaa edullisinta rakennusta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: rakentamisen suuret kulut
Suomessa rakennuskannan kalleuteen vaikuttavat aika paljon myös määräykset. Lumikuormat ja palokatkot. Jos käytte joskus Virossa katsomassa navettoja, niin huomaatte että rungot tehdään usein 100*100*5 -kokoisista ontoista teräspalkeista. Suomessa pienikin halli vaatii sen 420*420 teräsputken joka on vielä valettu täyteen betonia.

Kylmä halli olisi edullinen. Muuta ongelmaa ei tule kuin sonta voi jäätyä käytäville. Paino sanalla VOI, koska eiväthän nämä navetat jäätymään pääse.

Suomessa tehdään liian hienoa ja teknistä. Syynä ajatellaan olevan kalliin työvoiman joten tämä ongelma hoidetaan vielä kalliimmalla tekniikalla. Todellinen syy hintojen paisumiseen lienee mahdollisuus avustuksiin sekä jo menneisyyttä oleva korkea maidon hinta. Miksi ei olisi tehnyt hyvää ja kallista JOS sen sai puoleen hintaan JA maksuaika voitiin laskea kymmeneen vuoteen? Tilanne on nyt eri. Luulenpa että nyt lama-aikana suunnitellaan navettoja joiden iskukyky on melkoisen hyvä sitten parempina aikoina..

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maksaa tuo rakentaminen kieltämättä paljon, mutta mikä järki tehdä investointivaiheessa sellaisia kustannussäästöjä, jotka aiheuttavat jatkuvia kuluja jatkossa?  

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: rakentamisen suuret kulut
luulempa, että omilla rahhoella tehyn ja tuetun rakentamisen kustannuksissa on helevetinmoenen kuilu
Elämä on parasta kometiijjaa

ukki88

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maastullissahan päiviteltiin suomen kallista rakennuskantaa. Mistä moinen johtuu? Onko suomessa delaval-uskonto liian vahva? Onko suomen rahastuskeskus (proagria) tehnyt tehtävänsä ja sitäkautta mopo karannu käsistä? Onko olemassa jokin järjellinenkin syy siihen että tehdään lämpimiä navetoita? Paksut haalarit va päälle ku niinä yksittäisinä kylminä päivinä lypsyylle mennähän..  Lehemillä on takki päällä omasta takaa..



Ei se kylmä navetta laske kustannksia niin merkittävästi. Enemmän kun miettii mitä koneita tarvitsee. Esimerkiksi meillä ostettin lypsyasemalle aivan tuha eroittelu systeemi joka ei edes toimi.  Meillä säästettiin itse tekemällä mahdollisimman paljon. ja jätettettin turhat ritiläpalkit ostamatta. Siinä säästettiin ja saatiin parempi systeemi. Mutta pitää muistaa että koneet on aina halvenpia kuin ihmisten sauraudet, elämän laadun aleminen ja fyysinen jaksamin.

Täällä päin on edelleen delaval-uskonto vahvana, meillä ei ollut onkeksi. Naapurissa        200 000€ kalliimpi paska. Isäntä kiroaa lavalin helvettiin. Lypsy ei toimi (alipaineet heittelee) ruokinta ei toimi (jakaa rehua miten sattuu, antoi 63kiloa lypsävälle 25kiloa täysrehua kerralla, tiedätte miten siinä käy) huolto ei toimi (huoltomiehet eivät saa mitään aikaan). Oneksi ei ole meillä mitään lavalia.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: rakentamisen suuret kulut

Täällä päin on edelleen delaval-uskonto vahvana, meillä ei ollut onkeksi. Naapurissa        200 000€ kalliimpi paska. Isäntä kiroaa lavalin helvettiin. Lypsy ei toimi (alipaineet heittelee) ruokinta ei toimi (jakaa rehua miten sattuu, antoi 63kiloa lypsävälle 25kiloa täysrehua kerralla, tiedätte miten siinä käy) huolto ei toimi (huoltomiehet eivät saa mitään aikaan). Oneksi ei ole meillä mitään lavalia.

Kun täällä lisäksi on todistettu pohjanmaalaisen metallinjalostuksen saavutuksista, jää jäljelle enää vähän vaihtoehtoja.

Kottikärry ja talikko - siinä ketju verraton

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maksaa tuo rakentaminen kieltämättä paljon, mutta mikä järki tehdä investointivaiheessa sellaisia kustannussäästöjä, jotka aiheuttavat jatkuvia kuluja jatkossa?  



Esimerkiksi mitä?
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maastullissahan päiviteltiin suomen kallista rakennuskantaa. Mistä moinen johtuu? Onko suomessa delaval-uskonto liian vahva? Onko suomen rahastuskeskus (proagria) tehnyt tehtävänsä ja sitäkautta mopo karannu käsistä? Onko olemassa jokin järjellinenkin syy siihen että tehdään lämpimiä navetoita? Paksut haalarit va päälle ku niinä yksittäisinä kylminä päivinä lypsyylle mennähän..  Lehemillä on takki päällä omasta takaa..



Ei se kylmä navetta laske kustannksia niin merkittävästi. Enemmän kun miettii mitä koneita tarvitsee. Esimerkiksi meillä ostettin lypsyasemalle aivan tuha eroittelu systeemi joka ei edes toimi.  Meillä säästettiin itse tekemällä mahdollisimman paljon. ja jätettettin turhat ritiläpalkit ostamatta. Siinä säästettiin ja saatiin parempi systeemi. Mutta pitää muistaa että koneet on aina halvenpia kuin ihmisten sauraudet, elämän laadun aleminen ja fyysinen jaksamin.

Täällä päin on edelleen delaval-uskonto vahvana, meillä ei ollut onkeksi. Naapurissa        200 000€ kalliimpi paska. Isäntä kiroaa lavalin helvettiin. Lypsy ei toimi (alipaineet heittelee) ruokinta ei toimi (jakaa rehua miten sattuu, antoi 63kiloa lypsävälle 25kiloa täysrehua kerralla, tiedätte miten siinä käy) huolto ei toimi (huoltomiehet eivät saa mitään aikaan). Oneksi ei ole meillä mitään lavalia.

Mutta niin äärettömän hyvän aseman saitte aikaiseksi, ettet täällä sitä arvaa mainita  ;)

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: rakentamisen suuret kulut
No maatilan pellervossa oli juttu connexxin navetasta 180 lehmää ja 800000€, vastaava proagrian navetta samaan pihapiiriin olisi maksanut arvion mukaan 1,4 miljoonaa euroa. Yksi syy pro agrian kallimpaan navettaan oli ettei käytetty standardi nosto-ovia vaan kaikki ovet oli mittatilaustöinä tehtäviä. Connexxin navettaan sai kaikki(muistaakseni 6 nosto-ovea ja pari saranaovea) samaan hintaan kuin pro agrian piirtämään navetaan olisi maksanut yksi ovi.


Korjaus se pro agrian piirtämä navetta olikin 120 ammua ja 1,4 miljoonaa euroa. Eli 60 ammua pienempi kuin conexx:in 180 ammun ja 800000€ navetta.

Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo:22:32 kirjoittanut Terminator

"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

ukki88

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maastullissahan päiviteltiin suomen kallista rakennuskantaa. Mistä moinen johtuu? Onko suomessa delaval-uskonto liian vahva? Onko suomen rahastuskeskus (proagria) tehnyt tehtävänsä ja sitäkautta mopo karannu käsistä? Onko olemassa jokin järjellinenkin syy siihen että tehdään lämpimiä navetoita? Paksut haalarit va päälle ku niinä yksittäisinä kylminä päivinä lypsyylle mennähän..  Lehemillä on takki päällä omasta takaa..



Ei se kylmä navetta laske kustannksia niin merkittävästi. Enemmän kun miettii mitä koneita tarvitsee. Esimerkiksi meillä ostettin lypsyasemalle aivan tuha eroittelu systeemi joka ei edes toimi.  Meillä säästettiin itse tekemällä mahdollisimman paljon. ja jätettettin turhat ritiläpalkit ostamatta. Siinä säästettiin ja saatiin parempi systeemi. Mutta pitää muistaa että koneet on aina halvenpia kuin ihmisten sauraudet, elämän laadun aleminen ja fyysinen jaksamin.

Täällä päin on edelleen delaval-uskonto vahvana, meillä ei ollut onkeksi. Naapurissa        200 000€ kalliimpi paska. Isäntä kiroaa lavalin helvettiin. Lypsy ei toimi (alipaineet heittelee) ruokinta ei toimi (jakaa rehua miten sattuu, antoi 63kiloa lypsävälle 25kiloa täysrehua kerralla, tiedätte miten siinä käy) huolto ei toimi (huoltomiehet eivät saa mitään aikaan). Oneksi ei ole meillä mitään lavalia.

Mutta niin äärettömän hyvän aseman saitte aikaiseksi, ettet täällä sitä arvaa mainita  ;)
Westfalia on siinäkin huollon saatavuudessa ollut ogelmia, mutta eipä sitä ole tarvinnut. Nyt on tullut lisää huoltomiehiäkin lisää.
Ja toi pro rahastus jätettiin pois ensimmäisenä yksi rahareikä vähemmän

cappi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maksaa tuo rakentaminen kieltämättä paljon, mutta mikä järki tehdä investointivaiheessa sellaisia kustannussäästöjä, jotka aiheuttavat jatkuvia kuluja jatkossa?  



Kestäähän pesubetoni lapsille asti ,toki tekniikka on vuosikymmen sitten jo vanhentunut  ;)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: rakentamisen suuret kulut
Maksaa tuo rakentaminen kieltämättä paljon, mutta mikä järki tehdä investointivaiheessa sellaisia kustannussäästöjä, jotka aiheuttavat jatkuvia kuluja jatkossa?  



ape äijä on kaivautunut syvälle pesubetoni bunkkeriinsa puolustamaan hyviksi kokemiansa arvoja :)

mutta kuinka edistyy edamin halkojen kuivausliiteri karkasiko kustannus-arvio ja keuliko jopo käsistä 8)

Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo:16:09 kirjoittanut apilas

Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Arska

  • Vieras
Vs: rakentamisen suuret kulut
Suomessa rakennuskannan kalleuteen vaikuttavat aika paljon myös määräykset. Lumikuormat ja palokatkot. Jos käytte joskus Virossa katsomassa navettoja, niin huomaatte että rungot tehdään usein 100*100*5 -kokoisista ontoista teräspalkeista. Suomessa pienikin halli vaatii sen 420*420 teräsputken joka on vielä valettu täyteen betonia.

Kylmä halli olisi edullinen. Muuta ongelmaa ei tule kuin sonta voi jäätyä käytäville. Paino sanalla VOI, koska eiväthän nämä navetat jäätymään pääse.

Suomessa tehdään liian hienoa ja teknistä. Syynä ajatellaan olevan kalliin työvoiman joten tämä ongelma hoidetaan vielä kalliimmalla tekniikalla. Todellinen syy hintojen paisumiseen lienee mahdollisuus avustuksiin sekä jo menneisyyttä oleva korkea maidon hinta. Miksi ei olisi tehnyt hyvää ja kallista JOS sen sai puoleen hintaan JA maksuaika voitiin laskea kymmeneen vuoteen? Tilanne on nyt eri. Luulenpa että nyt lama-aikana suunnitellaan navettoja joiden iskukyky on melkoisen hyvä sitten parempina aikoina..

Kylmä halli olis edullinen joo, tai sitten tuuliverho/nostopanelilaitos.
Mutten kuitenkaan oiken usko siihen  että se on mikään ratkaisu tähän kokonaisuuteen.

Virossa ja muualla alhaisen kustannuksen/eläinpaikka selittää osaltaan myös eläinten suuri määrä/tila. Onhan siinä eroa jos jakajia on 600 tai 60, kun se 10 kertaa isompi ei kuitenkaan ole 10 kertaa kalliimpi.

Ylipäätään kirvesmieshommat on suomessa ylihinnoiteltuja, verrattuna muihin maihin. Mutta sitten tulee myös se nopeus. Nopea timpuri tekee kolmen hitaan hommat. Mikä hänelle on sitten se oikea hinta? Eikä kirvesmieskään ole syypää navettojen kalleuteen. Hyvin tehty on kuiten pitkän päälle edullinen.



ukki88

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: rakentamisen suuret kulut
ja onneksi navetat maksaa ei pähän jokaisella ole 1000 lehmää ja siitä seuraavaa ylituotantoa joka olisi vielä isompi kuin nyt. Pitäähän raha saada kiertämään että järjestelmä toimii.  :)