Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paras keskituotos kahdella lypsyllä?  (Luettu 19649 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Puhut ihan totta kuten yleensäkin... Entäs jos täytän navetan 100% asteelle? Tai 99%:in? Ylitäyttö on aina typerä idea, se johtaa yleensä vain kuvailemaasi tilanteeseen: Maitomäärä pienenee ja rehukulut kasvavat.

Faktaa: jos siirtyy kahdesta lypsystä kolmeen niin tuotos tutkimusten mukaan kohoaa 10-15%. Tarvittavan rehun määrä nousee samassa suhteessa. Suomessa tällä hetkellä on "joitakin kymmeniä" kolmesti lypsäviä tiloja. Nämä tiedot virallisesta lähteestä.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Puhut ihan totta kuten yleensäkin... Entäs jos täytän navetan 100% asteelle? Tai 99%:in? Ylitäyttö on aina typerä idea, se johtaa yleensä vain kuvailemaasi tilanteeseen: Maitomäärä pienenee ja rehukulut kasvavat.

Faktaa: jos siirtyy kahdesta lypsystä kolmeen niin tuotos tutkimusten mukaan kohoaa 10-15%. Tarvittavan rehun määrä nousee samassa suhteessa. Suomessa tällä hetkellä on "joitakin kymmeniä" kolmesti lypsäviä tiloja. Nämä tiedot virallisesta lähteestä.

Onko fakta??? Mutu sanoo toista...
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Lehmä ei tuota maitoa siitä alipaineesta jota lypsykoneen alipainepumppu tuottaa letkujen välityksellä nännikumeille. 6 vuotiaana oivalsin tämän ja sen jälkeen olen muutamia vuosia pyrkinyt selventämään itselleni että miksi se maito sinne urateeseen tulee.

Itse asiassa ne viimeiset maitolitrat tuotetaan suuremmalla rehumäärällä kuin "vähän aikaisemmat". Lehmät hyötysuhde heikkenee korkeissa tuotoksissa VAIKKA elatusrehu lasketaankin koko maitomäärälle. Jos siis lypsät kolmesti VOIT saada 10-15% enemmän maitoa JOS olet ruokkinut lehmääsi 12-17 % enemmän.

Vai mistä sinulla oli Mutu tuntuma? Näistä prosenteista vissiin. Sorry, olen vähän väsynyt joten saatan vastailla vähän ärtyneen oloisesti. Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä.

Lisää faktaa ja edellistä tarkempaa:

Tuotostarkkailussa Suomessa on tällä hetkellä 19 kolmesti lypsävää karjaa. Näiden keskituotos on varsin korkea, vain hitusen alle 10000 kiloa (ei ekm). Varsin hyvin siis  :) Soluluvuiltaan ja elinikäistuotokseltaan nämä karjat eivät KESKIMÄÄRIN erotu edukseen muista Suomen karjoista. Eli soluja on samaan tapaan ja tuotosta ei kerry muita enempää. Ja huom! Siis koko 19 karjan aineiston keskiarvo, mukana on myös todellisia menestyjiä!! Nämä tiedot oikeasta lähteestä, jolle kiitos jos lukee tätä.

Loppupäätelmä: Jos aikoo lypsää kolmesti, niin lypsytekniikan täytyy olla tavallista parempi. Vetimet eivät kestä kolmea huonoa lypsyä päivässä, kaksi ne ehkä vielä kestävät.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?


Itse asiassa ne viimeiset maitolitrat tuotetaan suuremmalla rehumäärällä kuin "vähän aikaisemmat". Lehmät hyötysuhde heikkenee korkeissa tuotoksissa VAIKKA elatusrehu lasketaankin koko maitomäärälle. Jos siis lypsät kolmesti VOIT saada 10-15% enemmän maitoa JOS olet ruokkinut lehmääsi 12-17 % enemmän.

Vai mistä sinulla oli Mutu tuntuma? Näistä prosenteista vissiin.

Hyötysuhde on avainsana. Esittämäsi luvut ovat epäilemättä oikein, mutta onko ne kaivettu tilastoista, jotka on koottu kahdenlypsynkarjoista? Voiko lypsykertojen lisääminen muuttaa tätä hyötysuhdetta? Siis samasta rehumäärästä enemmän maitoa ja vähemmin läskiä ja/tai paskaa  ??? ??? ???
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
En osaa vastata.. 99,9% tilastoista ja oletuksista "menee kahden lypsykerran mukaan". Luulen että useammat lypsykerrat parantavat lehmän tuottavuutta. Tämä tarkoittaa myös sitä että eläin tekee enemmän töitä vuorokaudessa. Jos maitomäärää nostetaan tällä keinolla 10%, niin minimitekijä tulee nopeasti vastaan muualtakin kuin ruokinnasta. Kaiken täytyy olla vielä enemmän kohdallaan kuin eläimillä joille sallitaan pienempi tuotos. Maksat pettävät jo nyt, eläinten luustot ja sidekudokset ovat liian kovilla, ruoansulatuselimistä on liian pieni käsittelemään tarpeeksi rehua..

Tätä lypsymäärien lisäystä kannattaisi minun mielestäni kokeilla vasta kun kaikki muu on jo täydellistä. Uskon että ajatus on toimiessaan myös kannattava vaikka hyötysuhde olisikin sama. Siis lisätuotannon hyötysuhde.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
En osaa vastata..


Hyvä yritys kuitenkin. Kiitos.

Nyt se kolmas lypsy iskee, pitää mennä...
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Jos sinulla on hyvää dataa kolmen lypsyn systeemistä niin voin laskea huvikseni hyötysuhteita. Minua kiinnostavat tällaiset erikoisuudet. Ota yhteyttä.