Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paras keskituotos kahdella lypsyllä?  (Luettu 19639 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Mulla on nyt kokemusta kahdesti lypsystä, kolmesti lypsystä ja robottilypsystä. Ensinnäkin pihatossa työaika lisääntyy oman kokemuksen perusteella enempi kuin adamin väittämä 5 % siirryttäessä kolmesti lypsyyn. Parsinavetas asia voi olla hiukan eri.

Kolmesti lypsy lisäätuotosta 10% verrattuna kahdesti lypsyyn. Isoin hyöty saadaan aikaiseksi hiehoilla. Syy miksi robottikarjoissa hyöty ei ole yhtäsuurion lypsyn jaksotuksessa. Lehmät käyvät epäsäännöllisemmin lypsyllä kuin asemalla lypsettäessä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Jep, meidän kokeilu on parsinavetassa. Eläimiä ei tarvitse hakea lypsylle/odotustilaan. Pihatossa ja laidunnettaessa asia on aivan eri. Odotusalueella ja ajolaitteella varustetussa asemassa työnlisän ei olettaisi olevan valtava. Aika näyttää....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Minulla on vain kolmen vuoden kokemus robottilypsystä. Tässä ajassa olen huomannut vain sen että useampi lypsy auttaa ainoastaan siihen että utareet pysyvät parempina. Ne eivät repsahda maidon  paljoudesta missään vaiheessa. Meillä on edelleen kaksi avustettavaa. Niiden nimet alkavat R:llä ja S:llä. Uusia riippu-utareita ei ole tullut robotin käyttöönoton jälkeen. Eli kolme lypsykertaa olisi hyvä isomaitoisille lehmille, vaan työ on liian iso toteutettavaksi ihmisvoimin.

Paras maitomäärä päivässä meillä on ollut  70-80 litraa.

Robottilypsyn en ole huomannut nostavan tuotosta, ei se kyllä laskekaan.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Jep, meidän kokeilu on parsinavetassa. Eläimiä ei tarvitse hakea lypsylle/odotustilaan. Pihatossa ja laidunnettaessa asia on aivan eri. Odotusalueella ja ajolaitteella varustetussa asemassa työnlisän ei olettaisi olevan valtava. Aika näyttää....
Entäs aseman pesu?
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Jep, meidän kokeilu on parsinavetassa. Eläimiä ei tarvitse hakea lypsylle/odotustilaan. Pihatossa ja laidunnettaessa asia on aivan eri. Odotusalueella ja ajolaitteella varustetussa asemassa työnlisän ei olettaisi olevan valtava. Aika näyttää....
Entäs aseman pesu?
Joo, ainakin aloittamis- ja lopettamistöiden määrä kasvaa 50% siirryttäessä kahdesta kolmeen lypsykertaan.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Minua huimaa tuollainen vähän yli 11000. Robokarjat ja laajentaneet painivat vielä nuoren karjan kanssa joten eipä 9000 kiloakaan huono ole. Lisäksi minua pyörryttävät alle 7500 kilon tuotostasot ellei niihin löydy järkeviä perusteluja.

Tiedänpä -25 indeksisen lehmän joka söi vuodessa 1400 kiloa viljaa, 70 kiloa kivennäisiä ja kelasilputtua keskimääräistä säilörehua vapaasti. Mitään muuta ei siis annettu.Tuotos oli EKM maitona 10050 kiloa vuodessa ja laakista kantavaksi. Eli vissiin 9 vuotiaaksi. Sovitaanko että kaikki tätä kalliimmat ruokinnat ovat rahan tuhlausta ja kaikki pienemmät tuotokset lehmän kykyjen aliarvioimista? Samalla voidaan todeta, että pilkunviilaukset ruokinnansuunnittelussa ovat aika turhaa kikkailua...

Saparn

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Minua huimaa tuollainen vähän yli 11000. Robokarjat ja laajentaneet painivat vielä nuoren karjan kanssa joten eipä 9000 kiloakaan huono ole. Lisäksi minua pyörryttävät alle 7500 kilon tuotostasot ellei niihin löydy järkeviä perusteluja.


No huh, mä jo luulin, jotta sen huimauksen eteen joutuis tekemäänkin jotain  8) ;D

mah

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Kukaan ei oo kokeillut kertapäivään- lypsyä? Laskisko tuotos paljon? ;D

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Kukaan ei oo kokeillut kertapäivään- lypsyä? Laskisko tuotos paljon? ;D
Isoisä yritti jalostaa semmosta lehmää. (Oli jopa karjanjalostus yhdistyksen pj.) Ei onnistunut, joten laitto lehmät pois...  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Arska

  • Vieras
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Minua huimaa tuollainen vähän yli 11000. Robokarjat ja laajentaneet painivat vielä nuoren karjan kanssa joten eipä 9000 kiloakaan huono ole. Lisäksi minua pyörryttävät alle 7500 kilon tuotostasot ellei niihin löydy järkeviä perusteluja.

Tiedänpä -25 indeksisen lehmän joka söi vuodessa 1400 kiloa viljaa, 70 kiloa kivennäisiä ja kelasilputtua keskimääräistä säilörehua vapaasti. Mitään muuta ei siis annettu.Tuotos oli EKM maitona 10050 kiloa vuodessa ja laakista kantavaksi. Eli vissiin 9 vuotiaaksi. Sovitaanko että kaikki tätä kalliimmat ruokinnat ovat rahan tuhlausta ja kaikki pienemmät tuotokset lehmän kykyjen aliarvioimista? Samalla voidaan todeta, että pilkunviilaukset ruokinnansuunnittelussa ovat aika turhaa kikkailua...

Minäkin tiedän, lähes tuollaisen. Lisäksi tiedän vain yhden tyypin joka on juossut 100 metriä alle 9,60 sekunnin aikaan.
Eli: Ns. poikkeuksia jotka uhmaavat luonnonlakeja, on olemassa. Jos 4 kiloa jauhoja ja 200 grammaa kivennäisiä sekä säilörehu riittää keskimäärin 35 kilon päivätuotokseen niin hyvä. Kyllä niitä joskus tulee mutta aikamoisia poikkeuksia ovat.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?


Oleellista: Jos pitää lypsyvälit järkevinä niin 95% tuotoksesta saadaan talteen kahdella lypsyllä. Mikäli lipsuu lypsyjen aloittamisajoissa 30 min suuntaan tai toiseen niin menettää vuodessa tuhat kiloa/lehmä/vuosi.

Meilläpäin maksavat ainoastaan meijeriin toimitetusta maidosta, eivät keskituotoksesta ::) Elikäs kolmannella lypsykerralla voisi olla vaikutusta solupitoisuuteen sekä utaretulehdusten määrään ja tätä kautta eroteltavan maidon osuus pienenisi.

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Mulla on nyt kokemusta kahdesti lypsystä, kolmesti lypsystä ja robottilypsystä. Ensinnäkin pihatossa työaika lisääntyy oman kokemuksen perusteella enempi kuin adamin väittämä 5 % siirryttäessä kolmesti lypsyyn. Parsinavetas asia voi olla hiukan eri.

Kolmesti lypsy lisäätuotosta 10% verrattuna kahdesti lypsyyn. Isoin hyöty saadaan aikaiseksi hiehoilla. Syy miksi robottikarjoissa hyöty ei ole yhtäsuurion lypsyn jaksotuksessa. Lehmät käyvät epäsäännöllisemmin lypsyllä kuin asemalla lypsettäessä.



Meillä on tehty kolmestilypsyä parressa sekä pihatossa. Toisinaan tuntuu siltä, että parsivavetassa kolmannen lypsyn vaikutus tuotokseen oli suurempi. Tosin niin monta asiaa on muuttunut, ettei oikein jyrkkiä totuuksia uskalla esittää. Onpahan vaan tullut mieleen teoria, että asemalypsyssä lisälypsykerta siirtymisineen ja odotteluineen on pois lehmän syönti- ja lepoajasta, kun taas parsinavetassa ei liene lehmän päivärytmiä hetkauta lypsetäänkö sitä kaksi vai kolme kertaa. Mitenhän asian laita robon kanssa?
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Jep, meidän kokeilu on parsinavetassa. Eläimiä ei tarvitse hakea lypsylle/odotustilaan. Pihatossa ja laidunnettaessa asia on aivan eri. Odotusalueella ja ajolaitteella varustetussa asemassa työnlisän ei olettaisi olevan valtava. Aika näyttää....
Entäs aseman pesu?

Sama mullakin tuli mieleen, että lisääntyy siinä kolmannessa lypsykerrassa muutkin työt kuin pelkkä lypsy. Parsinavetassa tosin varmaan vähemmän kuin pihatossa. Aseman valmistelu lypsyyn ja laitto lypsystä pois vie aina yhtä kauan samoin kuin aseman pesu. Käytännössä esimerkiksi meillä lypsykerta vie parisen tuntia, eli 4 h vuorokaudessa. Kolmas lypsy veisi varmasti saman pari tuntia.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Minua huimaa tuollainen vähän yli 11000. Robokarjat ja laajentaneet painivat vielä nuoren karjan kanssa joten eipä 9000 kiloakaan huono ole. Lisäksi minua pyörryttävät alle 7500 kilon tuotostasot ellei niihin löydy järkeviä perusteluja.

Tiedänpä -25 indeksisen lehmän joka söi vuodessa 1400 kiloa viljaa, 70 kiloa kivennäisiä ja kelasilputtua keskimääräistä säilörehua vapaasti. Mitään muuta ei siis annettu.Tuotos oli EKM maitona 10050 kiloa vuodessa ja laakista kantavaksi. Eli vissiin 9 vuotiaaksi. Sovitaanko että kaikki tätä kalliimmat ruokinnat ovat rahan tuhlausta ja kaikki pienemmät tuotokset lehmän kykyjen aliarvioimista? Samalla voidaan todeta, että pilkunviilaukset ruokinnansuunnittelussa ovat aika turhaa kikkailua...
Noi kokonaisindeksit/kokonaisjalostusarvot éi kyllä kerro yhtikäsmitään ....

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Paras keskituotos kahdella lypsyllä?
Noi kokonaisindeksit/kokonaisjalostusarvot éi kyllä kerro yhtikäsmitään ....

***Kyllä ne ainakin noiden kanukkien kohdalla osuvat kohdalleen. Niistä kun ei tahdo maitoa kertyä millään suomiay:n tasolle...