Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe paalikärryt  (Luettu 34893 kertaa)

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: paalikärryt
Itsekin ole juuri paaleja kelkkomassa navetalle. Kesän aikana päälle 1000 paalia siirretty ja vieläkin niitä lojuu pelloilla. Vielä kun kuivike paalit saa ajettua, kokonaismäärä yli 2000 paalia.

Ihan mukavasti tähän hommaan saa aikaa kulumaan. Tekisi jo mieli vaihtaa Claas 255 johonkin muuttuvakammioiseen, että saisi paalimäärää vähennettyä.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: paalikärryt


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.

           Taas joku köyhä ruikuttaja, joka ei ymmärrä jousien ja jousitetun aisan mukavuuden päälle.  Kait tuo ryssäkin rupee maksamaan kun sen eurooppalaistaa.

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: paalikärryt
Noita rekan perävaunuista ku tehään kärryjä, nii meneekö painorajat jo yli, ku ladotaan kahteen kerrokseen? 20-30 paalia painaa jo jotakin..
niin mitkä rajat... ::)
minulle painoraja on se mitä peura jaksaa vetää, ensi talvena tehdään kärryyn pikku jatkopala
(sitten mahtuu 30 kyytiin) ;D
ja pohjoiset päälle..

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: paalikärryt


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.

           Taas joku köyhä ruikuttaja, joka ei ymmärrä jousien ja jousitetun aisan mukavuuden päälle.  Kait tuo ryssäkin rupee maksamaan kun sen eurooppalaistaa.

taitaa aisajousituksen saada ryssäläiseenkin ja toisaalta jos rakentaa kuorma-auton rungolle niin saa myös ne akselijousetkin.

Rahalle on tosiaankin parempia kohteita kun maatalouskoneet, ja vielä erityisesti koneet, joilla ei todellisuudessa tee mitään. Nuo herbstin ominaisuudet paalikärrynä saa kyllä paaaaljon halvemmallakin, ja ei tarttee ite rakennella joitain helvetin lavoja peräpäähän että saa sopimaan tarpeeksi paaleja. Kuulostaa tuo lavojen rakentelu aikamoiselta täppäröinniltä. Miksi itse köyhäilet ja et osta erillistä paalikärriä?

Taitaa landehande olla niitä asiakkaita joiden takia koneiden hinnat on mitä on...

Viimeksi muokattu: 25.08.09 - klo:22:22 kirjoittanut oltsik

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26117
  • vastustan
Vs: paalikärryt
Noita rekan perävaunuista ku tehään kärryjä, nii meneekö painorajat jo yli, ku ladotaan kahteen kerrokseen? 20-30 paalia painaa jo jotakin..
niin mitkä rajat... ::)
minulle painoraja on se mitä peura jaksaa vetää, ensi talvena tehdään kärryyn pikku jatkopala
(sitten mahtuu 30 kyytiin) ;D
omilla tilusteillä saa kuskata ihan niin monta paalia kun haluaa mutta yleisillä teillä on voimassa suomen laki. onko kukaan saanu moitteita/huomautusta/sakkoa noista paalikuormista. pitäisköhän joka paali sitoa erikseen :-\  ja onko koskaan puntaroitu >:( >:( >:( >:(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: paalikärryt


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.

           Taas joku köyhä ruikuttaja, joka ei ymmärrä jousien ja jousitetun aisan mukavuuden päälle.  Kait tuo ryssäkin rupee maksamaan kun sen eurooppalaistaa.

taitaa aisajousituksen saada ryssäläiseenkin ja toisaalta jos rakentaa kuorma-auton rungolle niin saa myös ne akselijousetkin.

Rahalle on tosiaankin parempia kohteita kun maatalouskoneet, ja vielä erityisesti koneet, joilla ei todellisuudessa tee mitään. Nuo herbstin ominaisuudet paalikärrynä saa kyllä paaaaljon halvemmallakin, ja ei tarttee ite rakennella joitain helvetin lavoja peräpäähän että saa sopimaan tarpeeksi paaleja. Kuulostaa tuo lavojen rakentelu aikamoiselta täppäröinniltä. Miksi itse köyhäilet ja et osta erillistä paalikärriä?

Taitaa landehande olla niitä asiakkaita joiden takia koneiden hinnat on mitä on...

            Maksaa se aisajousitus erikseen rysiinkin ja hinta nousee ja herbstissä ON valmiina akselijouset.
Tuo lavan tekeminen ei paljon aikaa ja vaivaa vie. Yleensä nurkista sen verran piirua ja vaneria löytyy.
Onhan herbsti nyt ihan toisen laatuluokan kärry kun ryssät jos nyt vähänkään vuosien päähän katsoo.
           Hitachille onkin toinen lavetti  ;D   
           Kauppiaiden itkettäminen kuuluu tapoihin vaan silti laadusta pidän kiinni.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: paalikärryt
Mul on kans haaveissa ollu paalikärry-lavetti -yhdistelmä, mut on sevverta pientä tää touhuilu, et on niillekin rahoille ollu muuta käyttöä tähän asti. Eilen toin muutaman kilometrin päästä pahnapaaleja, jotka olikin uusi tuttavuus - nää oli kulmikkaita, kun tähän asti oon kusknnu pelkästään pyöreitä. Pyöreiden paalien pihdillä mää neet kuirmasin ja purin, mut tuumasin, et on tähän varmaan omat vehkeet olemassa. Seitsemän tonnin ryskyihin sopi yhdeksän paalia ja kymmenennen toin kuormaajassa, kun ei ulottunut enää nostamaan kuorman päälle.

Lavettityyppisessä olis tavoitteena matalampi painopiste ja sais tilaakin olla enempi - ryskyillä oon tuonu nyt makx kahdeksaa paalia. Ja kun sukulaisille joskus kumminkin joutuu jotain kuokkimaan, niin sais kaivuria siirrettyä kätevämmin - puoltakilsaa pidemmälle sitä ei viitsi ajamalla vielä.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Konehemmo

  • Vieras
Vs: paalikärryt
Joka kerta kun paaleja käsitterlee laatu ei ainakaan parane . Paalit tehdään yhdistelmäpaalaimelle jolloin käsittely vielä hankalempaa.
Yhdistelmäpaalaimen jäljiltähän nimenomaan se keräily kotiin saakka on parhaimmillaan: Paalit joutuu joka tapauksessa nostamaan, niin on aivan järjetöntä riiputtaa niitä paalipihdillä yksi kerrallaan pellon laitaan, kun voi nostaa suoraan kärryyn ja viedä perille saakka.

Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D
Kiitos nimim. Tosi märän 2. sadon tehneenä tilan puutteen vuoski paaleja yritettiin pinota- Seuraavaan päivään mennessä pinosta oli tullut kasa. 2 riviä pystyyn alas 1 pystyyn päälle.

HöPö-HeSSu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 150
Vs: paalikärryt
saako noita teko lavetteja vielä?

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: paalikärryt
Eilen toin muutaman kilometrin päästä pahnapaaleja, jotka olikin uusi tuttavuus - nää oli kulmikkaita, kun tähän asti oon kusknnu pelkästään pyöreitä. Pyöreiden paalien pihdillä mää neet kuirmasin ja purin, mut tuumasin, et on tähän varmaan omat vehkeet olemassa.

Pyöröpaalipihdillä mäkin olen kanttipaaleja kuskannu, toinen vaihtoehto olisi 2-3 piikkinen tarikko, millä paaleja saisi nostettua kyljistä. Useampipiikkinen ei enää menee kunnolla paalin sisään.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: paalikärryt
Nhk paalivaunu. Menee peräti 8 paalia kyytiin ja yksi haarukkaan ;D Voi helevetti mikä kone ja hinta on varmaan aika suolainen. Insinöörin kehittämä kone jolla ei mitään käyttöä ainakaan tehokkaassa paalin siirrossa. Tulipa tuoki nähtyä ::)

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
Ja tutustuit koneeseen kunnolla?

Kärryllä voi ajaa combi koneen jäljiltä muovipaalit pellon reunaan, rikkomatta muoveja.

Tai verkotettuja esim seuraavasti:

Tuubikäärimeen ajaa pelloilta keskitetysti paalit. Esim: kone kotona ja paalit siihen. Kuorman tekoon 5 - 7 min ja tyhjäys 1 min. Yli kahden kilometrin matkalta ajaa neljä kuormaa tunnissa. eli Noin 35 paalta. Siis 160 cm. Paalin painaessa 1500 kg. Yhdeksän isoa paalta painaa n:14 t.

Samalla kärryllä ajetaan paalit talvella pelloilta tai laatoilta kotiin, tai voidaan ottaa/purkaa suoraan tuubista kyytiin!

MElkoisen nopeaa touhua ajaa koneella muovipaaleja, ei ole paljon jakoa pihti/perähässäkkä systeemeillä vaikka matka ei olis pitkä.

Ja ei muuten oo insinöörejä ollut kehitys töissä........

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: paalikärryt
Joka kerta kun paaleja käsitterlee laatu ei ainakaan parane . Paalit tehdään yhdistelmäpaalaimelle jolloin käsittely vielä hankalempaa.
Yhdistelmäpaalaimen jäljiltähän nimenomaan se keräily kotiin saakka on parhaimmillaan: Paalit joutuu joka tapauksessa nostamaan, niin on aivan järjetöntä riiputtaa niitä paalipihdillä yksi kerrallaan pellon laitaan, kun voi nostaa suoraan kärryyn ja viedä perille saakka.

Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D

paalaus yleensä on amatöörien puuhastelua  :D :D :D

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284