Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ay-liike.  (Luettu 10419 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tutilullaa...

onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D

No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(

Jooo, näin on, syyttely on turhaa.

Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...

Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27923
  • vastustan
Vs: Tutilullaa...

onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D

No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(

Jooo, näin on, syyttely on turhaa.

Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...

Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
minkähän verran prosentteina nuo työntekijäkulut on. luulis että kovin kuluerä on kuitenki pöolttoaine ja finnairhan on uusinut kalustoa voimakkaasti ettei vain jopa liian voimakkaasti
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: ay-liike.
Storan pomo Jouko Karvinen sanoi taannoin, että ei Suomessa ole mitään sellaista osaamista mitä ei olisi myös Kiinassa, meillä on aina uhottu, että Suomen pärjäämisen takaa  huippuosaaminen ja korkea koulutustaso, mutta kun se ei auta, Kiinassa,Intiassa ja muuallakin Aasiassa on kaikki sama huippuossaminen kuin meillä, kansan koulutustaso ei ole näin korkea kuin Suomessa, mutta ei sen tarvitsekaan olla, kun iso väkimäärä korvaa keskimääräisen alhaisemman koulutustason. Joten mitä valttikortteja Suomelle jää globaalissa kilpailussa? vastaus on yksinkertainen: Ei mitään, Hyvää Yötä Suomi. sun päiväs ei enää koita, vaan  aurinko laskee Suomelle.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tutilullaa...

Jooo, näin on, syyttely on turhaa.

Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...

Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
minkähän verran prosentteina nuo työntekijäkulut on. luulis että kovin kuluerä on kuitenki pöolttoaine ja finnairhan on uusinut kalustoa voimakkaasti ettei vain jopa liian voimakkaasti
[/quote]

Näinhän se on, suurimmat kulut on kalusto, polttoaineet ja työntekijäkulut.
Polttoaineisiiin ei voi vaikuttaa muuten kuin polttoainekuluja leikkaamalla, eli kalustoa uusimalla, kalusto kumminkin on aika uutta Finnarilla, joten sekin on vielä kuolettamatta.
Eikä maksamatonta kalustoa kannata myydä lama-aikana poiskaan, eihän sillä todennäköisesti saa edes niitä velkoja kuitattua mitä niistä on jäljellä ...
Joten mitä jää jäljelle, työvoimakulut ja muut henkilöstökulut, koska muita merkittäviä kulueriä ei tälläisessa palveluyhtiössä ole olemassa.
Finnairi on aina uusinut kalustoa nopeasti, siihen sen imago turvallisena yhtiönä on perustunut ja sillätavalla on saatu myös kilpailuetua pitkillä Aasian reiteillä, joissa on kovat polttoainekulut.
Mikäli tämä lama olisi ollut tiedossa, niin todennäköisesti kalustoa ei olisi uusittu ihan niin nopeasti, koska kohtahan tuota on myynnissä joka puolella maailmaa ....

emo-heikki

  • Vieras
Vs: ay-liike.
Storan pomo Jouko Karvinen sanoi taannoin, että ei Suomessa ole mitään sellaista osaamista mitä ei olisi myös Kiinassa, meillä on aina uhottu, että Suomen pärjäämisen takaa  huippuosaaminen ja korkea koulutustaso, mutta kun se ei auta, Kiinassa,Intiassa ja muuallakin Aasiassa on kaikki sama huippuossaminen kuin meillä, kansan koulutustaso ei ole näin korkea kuin Suomessa, mutta ei sen tarvitsekaan olla, kun iso väkimäärä korvaa keskimääräisen alhaisemman koulutustason. Joten mitä valttikortteja Suomelle jää globaalissa kilpailussa? vastaus on yksinkertainen: Ei mitään, Hyvää Yötä Suomi. sun päiväs ei enää koita, vaan  aurinko laskee Suomelle.

Ehkä, mutta sellaista alaa ei ole olemassakaan, jossa Suomi pärjäisi Kiinalaisten kanssa esim. työvoimakuluissa, ei maataloudessa eikä missään muussakaan toiminnassa.
Siinä mielessä on vain erikoistuttava yhä pitemmälle ja jätettävä suureen volyymiin perustuvat pulkkituotteet Kiinalaisille, kuten sellunkeitto on, siinä mielessä Karvinen on oikeassa ja myös väärässä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27923
  • vastustan
Vs: Tutilullaa...

onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D

No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(

Jooo, näin on, syyttely on turhaa.

Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...

Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Aulis Anttila

  • Vieras
Homman juju...
täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla.

Tästähän sopimusyhteiskunnassa on kyse.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tutilullaa...
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o

Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27923
  • vastustan
Vs: Tutilullaa...
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o

Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tutilullaa...
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o

Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(

Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27923
  • vastustan
Vs: Tutilullaa...
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o

Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(

Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
voiko ne tehdä yleissopimuksia heikompia :-\ :-\ :-\ :-\ millois päästäis tilanteeseen että joku valvois ja sakottais näitä pienyrityksiä jos ei ys:n linjoja noudateta >:( >:( >:( >:(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Tutilullaa...
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa. Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ???? Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni. Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon. Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Viroon ja Portugaliin.

Älä ota enää... ja me välillä nukkumaan  :P :P :P :P :P :P :P

Mistä snyt kukko kusee? Eikö teille riitä katkennu flyygelin jalka?

Siinon vaan Auliksella ja Veetillä menossa pieni perheriita. Aamuun mennessä ovat jo leppyneet toisilleen. :D :D :D

Leppyykö ne makuuhuoneessa?
Kumpi käyttää utareliivejä?
Jäämme mielenkiinnolla
kuulostelemaan.  :D ;D :D
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tutilullaa...
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o

Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(

Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
voiko ne tehdä yleissopimuksia heikompia :-\ :-\ :-\ :-\ millois päästäis tilanteeseen että joku valvois ja sakottais näitä pienyrityksiä jos ei ys:n linjoja noudateta >:( >:( >:( >:(

Ei voi tehdä, vain isot eli yli 150 henkilön yritykset voi tehdä yleistä työehtosopimusta heikomman tai siitä poikkeavan sopimuksen, pienillä ei samaa oikeutta ole olemassa, ne ei voi tehdä minkäänlaisia paikallisia sopimuksia.
Eli isot toimijat tekevät ensin yleisen työehtosopimuksen ja jos eivät ole siihen tyytyväisiä tekevät paikallisia sopimuksia joilla heikentävät sitä, tai muuten muuttavat, pienten on pakko noudattaa sitä paskasopimusta minkä ne näille pienille säätivät.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27923
  • vastustan
Vs: Tutilullaa...
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut  :o :o :o :o
elikkä iso työnantaja sortaa pientä työnamtajaa :-X :-\ :-\ :-\ :-\

Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(

Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
voiko ne tehdä yleissopimuksia heikompia :-\ :-\ :-\ :-\ millois päästäis tilanteeseen että joku valvois ja sakottais näitä pienyrityksiä jos ei ys:n linjoja noudateta >:( >:( >:( >:(

Ei voi tehdä, vain isot eli yli 150 henkilön yritykset voi tehdä yleistä työehtosopimusta heikomman tai siitä poikkeavan sopimuksen, pienillä ei samaa oikeutta ole olemassa, ne ei voi tehdä minkäänlaisia paikallisia sopimuksia.
Eli isot toimijat tekevät ensin yleisen työehtosopimuksen ja jos eivät ole siihen tyytyväisiä tekevät paikallisia sopimuksia joilla heikentävät sitä, tai muuten muuttavat, pienten on pakko noudattaa sitä paskasopimusta minkä ne näille pienille säätivät.
elikkä iso työnantaja sortaa pientä työnantajaa polkemalla työläisten palkkoja :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Aulis Anttila

  • Vieras
Hölöhölö...
vain isot eli yli 150 henkilön yritykset voi tehdä yleistä työehtosopimusta heikomman tai siitä poikkeavan sopimuksen,

Otsikossa kaikki... ja lisäyksenä, että ihan täyttä roskaa... taas kerran - eikö siellä korpikommunistien kiertokoulussa opeteta yhtään mitään... tai hällä ja väliä  :o :o :o :o :o :o :o :o