Jooo, näin on, syyttely on turhaa.
Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...
Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
minkähän verran prosentteina nuo työntekijäkulut on. luulis että kovin kuluerä on kuitenki pöolttoaine ja finnairhan on uusinut kalustoa voimakkaasti ettei vain jopa liian voimakkaasti
[/quote]
Näinhän se on, suurimmat kulut on kalusto, polttoaineet ja työntekijäkulut.
Polttoaineisiiin ei voi vaikuttaa muuten kuin polttoainekuluja leikkaamalla, eli kalustoa uusimalla, kalusto kumminkin on aika uutta Finnarilla, joten sekin on vielä kuolettamatta.
Eikä maksamatonta kalustoa kannata myydä lama-aikana poiskaan, eihän sillä todennäköisesti saa edes niitä velkoja kuitattua mitä niistä on jäljellä ...
Joten mitä jää jäljelle, työvoimakulut ja muut henkilöstökulut, koska muita merkittäviä kulueriä ei tälläisessa palveluyhtiössä ole olemassa.
Finnairi on aina uusinut kalustoa nopeasti, siihen sen imago turvallisena yhtiönä on perustunut ja sillätavalla on saatu myös kilpailuetua pitkillä Aasian reiteillä, joissa on kovat polttoainekulut.
Mikäli tämä lama olisi ollut tiedossa, niin todennäköisesti kalustoa ei olisi uusittu ihan niin nopeasti, koska kohtahan tuota on myynnissä joka puolella maailmaa ....