Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokoviljasäilörehu  (Luettu 11748 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Kokoviljasäilörehu
Suojaviljana kasvasta ohrasta meinasin tehdä kokeeksi rehua. Noukkari urakoitsija meinas, että yhtää jyvää ei aumalle asti selviä jos sillä tehdään. Onko teitillä kokemuksia? Suoraniittopäällä varustettuja tarkkuussilppureita ei ole lähistöllä tiedossa ja reilun 5ha takia ei viittis mitään isoa koneketjua raahata paikalle. Mites onnistuu, jos pistäis murskaimen kierrokset pienelle ja paalauttaisi ne... Mielipiteitä saa esittää.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9861
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljana kasvasta ohrasta meinasin tehdä kokeeksi rehua. Noukkari urakoitsija meinas, että yhtää jyvää ei aumalle asti selviä jos sillä tehdään. Onko teitillä kokemuksia? Suoraniittopäällä varustettuja tarkkuussilppureita ei ole lähistöllä tiedossa ja reilun 5ha takia ei viittis mitään isoa koneketjua raahata paikalle. Mites onnistuu, jos pistäis murskaimen kierrokset pienelle ja paalauttaisi ne... Mielipiteitä saa esittää.

Äkkiä veikkaisin  että samanverran paalissa jyviä kuin noukkarikärryssä :) Ittellä ei mitään kokemusta  kyllä viljanpaalaamisesta, mutta kun kattelee heinänkin varisemista paalaajasta niin toi on mun veikkaus  :)

cappi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljana kasvasta ohrasta meinasin tehdä kokeeksi rehua. Noukkari urakoitsija meinas, että yhtää jyvää ei aumalle asti selviä jos sillä tehdään. Onko teitillä kokemuksia? Suoraniittopäällä varustettuja tarkkuussilppureita ei ole lähistöllä tiedossa ja reilun 5ha takia ei viittis mitään isoa koneketjua raahata paikalle. Mites onnistuu, jos pistäis murskaimen kierrokset pienelle ja paalauttaisi ne... Mielipiteitä saa esittää.

Tuollaisella onnistuu parhaiten
http://www.urakointiharju.fi/index.php?pinc=3
http://www.mattilankoneasema.com/?s=rehunkorjuu.php

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljana kasvasta ohrasta meinasin tehdä kokeeksi rehua. Noukkari urakoitsija meinas, että yhtää jyvää ei aumalle asti selviä jos sillä tehdään. Onko teitillä kokemuksia? Suoraniittopäällä varustettuja tarkkuussilppureita ei ole lähistöllä tiedossa ja reilun 5ha takia ei viittis mitään isoa koneketjua raahata paikalle. Mites onnistuu, jos pistäis murskaimen kierrokset pienelle ja paalauttaisi ne... Mielipiteitä saa esittää.

Olenkohan tyhmä, kuten aina, mutta kai se pitäisi niittää ennen kuin jyvä on lähelläkään tuleentumista.
Silloin ne menee olkien mukana, ja rehuarvo on korkea.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kokoviljasäilörehu
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kokoviljasäilörehu
Olenkohan tyhmä, kuten aina, mutta kai se pitäisi niittää ennen kuin jyvä on lähelläkään tuleentumista.
Silloin ne menee olkien mukana, ja rehuarvo on korkea.
Pari viikkoa tähkälle tulon jälkeen olisi ideaali. Mun mielestä silloin ei pitäis kauheasti varista.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Kokoviljasäilörehu
Olenkohan tyhmä, kuten aina, mutta kai se pitäisi niittää ennen kuin jyvä on lähelläkään tuleentumista.
Silloin ne menee olkien mukana, ja rehuarvo on korkea.
Pari viikkoa tähkälle tulon jälkeen olisi ideaali. Mun mielestä silloin ei pitäis kauheasti varista.

No, minä seuraisin sitä korren kellastumista alhaalta.
Jos siinä alkaa väri vaihtumaan vihreästä keltaiseen, ollaan auttamatta myöhässä.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljan korjannu aina talteen , heinäkuun 15.päivän kieppeillä. Toinen sato ehtii siitä alta vielä timoteistäkin hyvin. Kauraa, ja ohraa, molempia oon tehny, mutta eupäässä kauraa. Murskaimella pistäny nurin normaali kierroksilla, ja paaliin. Kelasilpurilla syöttöheinäksi olen myös kauraa ajanu, mutta vaatii normaaliheinää kuorman sekaan, tai kuivaaheinää navetassa. Heinäkuun alussa ,kun lähtee liikkeelle niin on valkuainen taivaissa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljan korjannu aina talteen , heinäkuun 15.päivän kieppeillä. Toinen sato ehtii siitä alta vielä timoteistäkin hyvin. Kauraa, ja ohraa, molempia oon tehny, mutta eupäässä kauraa. Murskaimella pistäny nurin normaali kierroksilla, ja paaliin. Kelasilpurilla syöttöheinäksi olen myös kauraa ajanu, mutta vaatii normaaliheinää kuorman sekaan, tai kuivaaheinää navetassa. Heinäkuun alussa ,kun lähtee liikkeelle niin on valkuainen taivaissa.
Jaa taivaissa? No ilmankos se vehnänkin valkuainen sit kerkee jo häviimään syyskuulle jos se kerran on heinäkuun alussa jo taivaissa....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kokoviljasäilörehu
http://www.mtt.fi/met/pdf/met40.pdf

Tuolta kun lueskelee sivulta 27 alkaen, niin jotain selviää. Tuli luettua tuota tutkimusta viikko sitten ajatuksen kanssa. Kokeilemalla varmasti selviää parhaiten ::)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kokoviljasäilörehu
Jos viljaa 5ha eikä urakoitsijan silppuria lähettyvillä, lainaa jostain luokojunkkari tai superluoko ja kärryt ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mah

  • Vieras
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljan korjannu aina talteen , heinäkuun 15.päivän kieppeillä. Toinen sato ehtii siitä alta vielä timoteistäkin hyvin. Kauraa, ja ohraa, molempia oon tehny, mutta eupäässä kauraa. Murskaimella pistäny nurin normaali kierroksilla, ja paaliin. Kelasilpurilla syöttöheinäksi olen myös kauraa ajanu, mutta vaatii normaaliheinää kuorman sekaan, tai kuivaaheinää navetassa. Heinäkuun alussa ,kun lähtee liikkeelle niin on valkuainen taivaissa.

Mutta jyvää siellä ei vielä taida olla?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Kokoviljasäilörehu
Suojaviljana kasvasta ohrasta meinasin tehdä kokeeksi rehua. Noukkari urakoitsija meinas, että yhtää jyvää ei aumalle asti selviä jos sillä tehdään. Onko teitillä kokemuksia? Suoraniittopäällä varustettuja tarkkuussilppureita ei ole lähistöllä tiedossa ja reilun 5ha takia ei viittis mitään isoa koneketjua raahata paikalle. Mites onnistuu, jos pistäis murskaimen kierrokset pienelle ja paalauttaisi ne... Mielipiteitä saa esittää.

Pienillä kierroksilla vaan, tai jos mahdollista niin ilman murskainta. Tuolla mun pöttingerillä ajettiin viime syksynä ilman murskaimia kokoviljaa reilu 200ha nurin, ja kyllä siinä vielä tuossa vaiheessa jyvät hyvin mukana pysyy. Itsekin olen korjannut joka vuosi apilan läpikasvamia metsänreunoja vielä ihan keltatuleentuneena, ja malttia kun pitää niin ei se variseminen nyt aivan mahdotonta ole.

Tuota en aivan ymmärtänyt miksi noukkari olisi sen pahempi varistaja kuin paalaaja. Ehkä jos karhotetaan ja ajetaan sillä kuin mielenköyhä, niin ehkä sitten.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kokoviljasäilörehu
Jos viljaa 5ha eikä urakoitsijan silppuria lähettyvillä, lainaa jostain luokojunkkari tai superluoko ja kärryt ;)
Ei oo niitäkään näkyny. Tai on, mutta suulin nurkalla 5-10v seissyt vehje ei houkuta vaikka saisi ilmaiseksi.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kokoviljasäilörehu
Pienillä kierroksilla vaan, tai jos mahdollista niin ilman murskainta. Tuolla mun pöttingerillä ajettiin viime syksynä ilman murskaimia kokoviljaa reilu 200ha nurin, ja kyllä siinä vielä tuossa vaiheessa jyvät hyvin mukana pysyy.

Tuota en aivan ymmärtänyt miksi noukkari olisi sen pahempi varistaja kuin paalaaja. Ehkä jos karhotetaan ja ajetaan sillä kuin mielenköyhä, niin ehkä sitten.
Sitä olen itsekin miettinyt. Tarkoitus on kuitenkin kerätä hiehoille karkearehumassaa, eikä huippuvalkuaista. Ensi vuonna onkin toinen juttu, mutta alakin on erilainen. Talvella pitää sopia urakkamiehen kanssa asia valmiiksi.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille