Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljan rajahinta  (Luettu 891 kertaa)

Joozeppi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Viljan rajahinta
Tuet on helppo laskea ja unohtaa. Ne menee maanomistajalle. Jos on omaa ni itelle ja jos vuokraa ni naapurille. Ja ne saa kikkailtua pienemmälläkin pöhkötyksellä.

Kannattaa laskea viljelyn tulot ja menot ja antaa tukien elää omaa elämäänsä. Tietysti ne optimoidaan tappiin. Itellä ollut täydet kerääjäkasvit vuodesta 2015 joka vuosi ja pyritään myös kasvipeitettä ja erikoiskasvipalkkiota hyödyntämään mahdollisuuksien rajoissa.

Mikkiss

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Viljan rajahinta
Kustannukset vaihtelee viljelykasveittain mut lähetään halvimmalla eli kauralla.

Siemen 60€/ha, lannoite 100€/ha, kasvinsuojeluaineet 30€/ha ja kalkki 20€/ha. Yhteensä 210€.

Työt sisältäen konekustannukset ja polttoöljyn, mutta ei omaa palkkaa:

Perusmuokkaus 30€, lannanajo 30€, kylvömuokkaus 20€, kylvö 40€, kasvinsuojelu 20€, puinti 90€, kuivaus 150€, rahdit kuivaamolle ja pois 70€. Yhteensä 430€.

Yhteensä kaikki 640€/ha. Tämä täytyy jakaa sitten satotasolla saadakseen hinnan per tonni. Itellä karvan yli 100€/tn.

Kuluja jää vielä paljon. Mm. vakuutukset ja koneiden huollot ja korjaukset. Paljon kiinteitä kuluja rakennuksista.

Nämä luvut ovat niin tilakohtaisia, ettei niitä voi laskea kuin itselleen. Ongelma on siinä, että tuosta jää kuluja vielä vaikka ei kylvä. Ellei ala myymään koneita.

Itse olen laskenut verotuksen pääkirjoista yhteensä siemen, kalkki, lannoitteet, polttoöljy ja kasvinsuojeluaineet. Lisännyt siihen tos siemenen käytön. Siitä saa muuttuvat. Ongelma on ettei se mun laskelma 2017-2024 pidä enää ollenkaan paikkaansa kun tää energiapuoli räjähti käsiin.

Ne kaks isoa asiaa on hakekuivaus ja karjanlanta. No laitetaan kolmas vielä kiinteiden puolelta, yhteiskoneet.

Viljelen viljatonnin noin satasella jos sato on hyvä. Mut heikkoa hommaa se silti on. Ensi vuodelle sadonkorjuuala laskee VLN ja saneerauskasvien kustannuksella. Kevätviljan osuus jäänee alle 30% kokonaispinta-alasta.

Muuten ihan asiallinen laskelma, mutta eikai lannoitukseen 100€ riitä vaikka kuinka käyttää kananpaskaa, niin arvo sillekin on laskettava. Ostolannalla se on kauralla nyt sen 200€/ha.