Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 26  (Luettu 8496 kertaa)

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 26
Skagen, aika pehmeää on. Sanoisin, että pari viikkoa saa olla ihan kevyesti. Iso jyvä vie aikansa. Kiirettä ei näyttäisi olevan. Kovin on keskeneräistä kaikki. Tiukkaa tekee, että elokuun viimeisellä viikolla voisi isommin kevätviljoja puida.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Täällä ei vielä ole aloitettu. Päällepäin valmista olisi mut ajoittaiset sadekuurot taitavat siirtää starttia aina eteenpäin.

Oma syysohra olisi osittain jo korjattavissa mut sit joukossa on laikkuja joissa tähkät vielä pystyssä. Olen nyt antanut sit olla kun ei oikeastaan olisi vielä ehtinytkään puintitöihin. Se tuossa hieman harmittaa et ohran jälkeen olisi voinut yrittää syysrypsiä mut nyt taitaa kylvöikkuna karata liian kauas. Nooh olkoon..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Eilen kylillä puitiin Ceylonin näköistä syysviljaa ja tiettävästi Brightia. Oman Ceylonin kosteus oli 17,5% jonkin aikaa kärryssä seistyään. Maaperä on kivikovaa, ja syksyn kokkareisuus viskoo puimuria sinne tänne.

Yön vähäinen sade ei juurikaan näy enää.

-SS-

4viljanpuuro

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Syysvehnää on puitu jo toista päivää.  SDP:n kunnallisvaltuutettu esimies taas kyttää että olen varastolla 16:00 asti eikä anna vapaita. Saisi varmaan palkkion jos saisi savustettua tälläsen työnvälttelijän pois pääluvusta ilman että tarvii maksaa irtisanomiskorvauksia. Meillä se on kaikille ollut 6kk palkka käteen ilman takaisinkutsuvelvoitetta. Nooh, se on mun maatillalle parempi että tilan työt hoidetaan aina myöhässä ja hutiloinen kun rahaa tulee edes jostain  ;D

Siinä missä oikeiden isäntien perässä seuraa loputon kuormaautojen ja hännystelijöiden joukko niin itse tusailen yksin mitä kerkeän. Mutta onhan tämä vähän tälläistä pienellä munalla naimista koko ajan, kauhea hiki ja tohina päällä mutta toinen osapuoli ei edes huomaa että mitään tehdään.

Kasvusto näyttää tielle täydelliseltä mutta puimurista katsottuna maa paistaa läpi. Koko ajan sellainen tunne että joku luukku on puimurissa auki kun säiliö ei täyty mutta vaikka konttaan maassa niin jyviä ei näy  :(
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sehän siinä on, että jos käyt palkkatöissä, et pysty hyvin hoitamaan maatilaa siinä sivussa. Mutta jos et käy palkkatöissä, et pysty sille demarille tuottamaan halpaa leipää.
Aina ei voi onnistua.

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Syysvehnää on puitu jo toista päivää.  SDP:n kunnallisvaltuutettu esimies taas kyttää että olen varastolla 16:00 asti eikä anna vapaita. Saisi varmaan palkkion jos saisi savustettua tälläsen työnvälttelijän pois pääluvusta ilman että tarvii maksaa irtisanomiskorvauksia. Meillä se on kaikille ollut 6kk palkka käteen ilman takaisinkutsuvelvoitetta. Nooh, se on mun maatillalle parempi että tilan työt hoidetaan aina myöhässä ja hutiloinen kun rahaa tulee edes jostain  ;D

Siinä missä oikeiden isäntien perässä seuraa loputon kuormaautojen ja hännystelijöiden joukko niin itse tusailen yksin mitä kerkeän. Mutta onhan tämä vähän tälläistä pienellä munalla naimista koko ajan, kauhea hiki ja tohina päällä mutta toinen osapuoli ei edes huomaa että mitään tehdään.

Kasvusto näyttää tielle täydelliseltä mutta puimurista katsottuna maa paistaa läpi. Koko ajan sellainen tunne että joku luukku on puimurissa auki kun säiliö ei täyty mutta vaikka konttaan maassa niin jyviä ei näy  :(
;D ;D
Vaaleissa menee ääni Persuille, ihan koston vuoksi. ;D ;D
Pelottaa syysvehnän surkeus. :( Kyllä se törkeästi kehtasi harventua kevään pakkasissa. Täytyy luottaa siihen, että surkean näköisestä syysvehnästä tulee kuitenkin yllättävän paljon jyviä. Ainakin Skagenin jyvä vaikutti isolta ja on sitä tautiaineella viivästetty. Kevätvehnä on sitten monesti sellainen hiirenpapana, ettei siitä mitään kerry.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet

Kevätvehnä on sitten monesti sellainen hiirenpapana, ettei siitä mitään kerry.

Anniina--> puinti kuivana, lähes aina, valkuainen todella korkea, mutta, lepakonpaskaa....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Skagen, aika pehmeää on. Sanoisin, että pari viikkoa saa olla ihan kevyesti. Iso jyvä vie aikansa. Kiirettä ei näyttäisi olevan. Kovin on keskeneräistä kaikki. Tiukkaa tekee, että elokuun viimeisellä viikolla voisi isommin kevätviljoja puida.
Rinnakkaisviljeltynä samoilla paikoilla Skagenin ero oli Ceyloniin vain noin 2-3 päivää, jos taudit oli saanut Skagenista torjutuksi. Tämä useamman viikon myöhästymisen ilmiö voi myös johtua siitä, että keväällä enemmän kitunut kasvusto myöhästyy, kun kesä on ollut edullinen. Aloitin Ceylonin puinnin parhaasta kulmasta jo melkein arkiviikko sitten, ja kosteus oli 16-17,5%. Eilen kertyi kärryyn jo vaaleata palleroa enemmän kuin ruskeita valmistuneita jyviä. Sänkeen siroteltu ja kertaalleen äestetty kitui keväällä pitempään kuin tuo mullokseen kylvetty, ja kun tuossa laskeskelin polttoaineen kulua, ei ole oikein  järkeä 20+ kosteata määräänsä enempää puida. Vaisto 1980-luvulta edelleen vaan pakottaa lähtemään, kun se sakoluku ja leipälaatu silloin oli ylpeydenaihe ja vastaanoton tae.

Oma sopimus on samanhintainen rehulle ja leivälle. Että pitää oikein pakottaa itsensä miettimään, mikä olisi edukkaampaa.

-SS-