Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eläinten vienti  (Luettu 118274 kertaa)

Magia

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Eläinten vienti
ja kuin mahtaa käytä nautanlihan?   kun niin moni maitotila lopettaa ni mistä vasikka-ainesta kasvatustiloille?
Emopuolelta?

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
aika vähän myyvät.   mutta kait siksi maitopuolella vanhempaa lihalla siemennetään ja hiehoilla karjaa uutistetaan..

antti-x

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sonniksi seksatun lihan käyttöä siemennyksissä olen olen nyt lisännyt, maitorotusiemennykset on olleet melkein kaikki x-seksattua jo jokusen vuoden. Jatkossa jos lähtisi terninä välitykseen sellaiset 100 liharisteytyssonnia (vajaa 500€/kpl nykyhinnoin) ja 50 liharistetyslehmää (reilu 300€ /kpl) niin vasikkatili olisi mukavasti yli 60 000€ vuodessa reilu 200 lypsylehmällä.

Ja kyllähän tuo eläinmäärä sitten lihaakin tuottaa kun ruhopainot ovat olleet nousussa. Jotkut sonnit ovat olleet raporttien mukaan yli 500kg  20kk iässä vähällä rasvalla.

Magia

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sonniksi seksatun lihan käyttöä siemennyksissä olen olen nyt lisännyt, maitorotusiemennykset on olleet melkein kaikki x-seksattua jo jokusen vuoden. Jatkossa jos lähtisi terninä välitykseen sellaiset 100 liharisteytyssonnia (vajaa 500€/kpl nykyhinnoin) ja 50 liharistetyslehmää (reilu 300€ /kpl) niin vasikkatili olisi mukavasti yli 60 000€ vuodessa reilu 200 lypsylehmällä.

Ja kyllähän tuo eläinmäärä sitten lihaakin tuottaa kun ruhopainot ovat olleet nousussa. Jotkut sonnit ovat olleet raporttien mukaan yli 500kg  20kk iässä vähällä rasvalla.
Ja taas,kun lihapuoli romahtaa,laskelmat voi tehdä uudestaan ja lihalehmäset kasvattaa ihan itse.Sanoppas Antti,mistä se johtuu,etelän nautatilat vaikuttaa pieniltä vs.pohjonen,kalliista pellostako?

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko jotain konkreettista lihapuolen romahduksesta? Toki tämä sikarutto iskee kyntensä myös nautaan

antti-x

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei lähiaikoina varmaan mitään isoja signaaleja ole tippumisesta, tosin nyt hinnat ovat jo varmaan monille kuluttajille sillä rajalla. Toisaalta plussaa on jos kotimainen tuotanto hillitysti laskee eikä niin että nyt innostuttaisiin taas emoista kun bisnes ei ole ihan yhtä huonoa kuin on yleensä ollut.

En usko että etelän nautatilat keskimäärin on pienempiä kuin C-alueella, niitä on vain vähemmän. Tukipolitiikka on aiemmin vaikuttanut tähän, ei varmaan yhtä paljon enää kun tukien suhteellinen osuus hinnoista laskee.