16% oli joo eilen vielä pitäisi saada 50-60 tonnia jonnekin pois sateiden alta, kärryille juuri ja juuri saa mut sitten ei pysty vaihtaan satsia. Keksin juuri, että puimureihin saa säilöön 46 hl ja vanha 34 hl kuivurikaappi on täytettävissä ja tuuleteltavissakin. 16% vehnää pystyy viikon säilömään ennen kuivausta. Kahdessa kärryssä on puhalluspohja.
Teet niin kuin todellisissa vehnäntuotantomaissa tehdään: kippaat pihalle pressun päälle ( koska sulla ei asfalttipihaa ole) ja sateen varalta pressu kasan päälle.
Pihalla on nyt 20 kuution koukkulava kuivalla vehnällä täytettynä. Pääsee kärryruuhkaa laukomaan tyhjentyneeseen varastosiiloon, huomenna yhdistelmäkuorma kuivaa vehnää lähtee vuokrasiiloon. Sitten jo pärjää, koska tuota puitua vehnää voi lastata siiloon odottamaan kuivausta: siinä 15 kosteaa oli Calispero. Kuivattua vehnää on kolmessa kärryssä, juuri puitua kahdessa isommassa, odottavat kuivaajaan pääsyä, yksi kärry on täynnä kauraa, piti työntää yhteen irtosiiloon, mutta kierukan alapään tukilaakeri alkoi jumittamaan ja käryämään. Eikö jokin pronssilaakeri rasvanipalla olisi parempi noissa, uudemmissa kaikissa on tuollainen muka suojattu kuulalaakeri alapään häkissä, vanha Junkkari klapisee ilmankin tukilaakeria ihan hyvin...
Kuivurin lastaustunneli testattiin nyt pisimmällä mahdollisella perävaunulla. Niin vaan lähti maailmalle, ilman että ovenpielet olivat vaarassa, kun harjoitteli muutaman kerran. Se kuski oli tupakkinsa ansainnut. Samanlaisen tuumailun teki eräs tammisaarelainen viljakuski, opetti rauhallisesti nuorta sukupolvea, kun tämä nuori isäntä jäi jumiin oven pieleen.
On ehkä niin, että vain harvat kuljetusyrittäjät lähtevät hankaliin ja ahtaisiin paikkoihin. Jos sellaisen löytää puhelimensa yhteystietoluetteloon, voi onnitella itseään.
-SS-