Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ny kyrsii sähköpyörä  (Luettu 2016 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Ny kyrsii sähköpyörä
Akka osti jokunen vuosi sitten (4) ittelleen Cresentin sähköpyörän. Eihän se sillä ajellu, niin mää oon hakenu postin 50m päästä ja syksyin / keväin naapuri navetassa hiehoja hoitamassa (100m suunta) . No näin ollen pyörällä on ajettu muistaakseni n. 600 km. Muistaakseni siksi että akku on nyt kolmannen kerran sökö. Ekalla kerralla maahantuoja vielä galibroi sen ja se pelitti hetken. Siis suostui tekemään tuollaisen tempun vaikka 50km huolto oli jäänyt tekemättä. No se kesti lähes koko kesän ja syksyllä huolto sitten tilas uuden akun. Hinta oli halpa muistaakseni n. 400 vaikka sama akku maksoi silloin netissä 845  ::). No nyt on kait lähes pari vuotta palvellut. Tänä kesänäkin ladattu kerran tai kaksi, kun todella vähän ajoja. Maanataina hain postin, tiistaina ei tullut postia  ja eilen akka toi kun autolla ajoi ohi loodasta. Tänään meinasin "startata" niin akkupa olikin tyhjä; oli toki puolillaan maanataina.  Pyörähän tietysti oli auringon paisteessa , joten ajattelin jäähdyttää akkua sisällä 21 asteen lämpötilassa puoli vuorokautta. No laturipa palaa heti vihreää valoa, eli akku täynnä. Sanonpa vaan että millään kulkineella meillä ei taida noin kalliita kilometrejä kertyä kuin pyörällä ja laatu tietysti vakuuttaa ihan pirusti. Ja muu tuon päälle nyt tuskin on käynyt kuin kuumuus. Vihtujaakaan tuollaisella pyörällä ei tee ilman akkua.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4309
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
justiinsa,kalliita on nuo  akut, emännän pyörän akun hintaa kansa  kattelin että tolkuttomasti maksaa,on vielä kestänyt,kolmas kesä menossa. Ei ole ollut auringossa kylläkään. Mukava peli kuulemma, ite en ole ajanut metriäkään sillä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Ensimmäinen moka tuli aikoinaan, kun akku jäi syksyllä melko tyhjänä pakkaseen. Sen ymmärrän kyllä, mutta auringon paiste aamupäivällä klo 11 asti ja akku paskana.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4309
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
noita akkujaa jotenkin saa kit herätettyä henkiin kun niihin syöttää virtaa toisella akulla. ehkä auttaakin. Kokeilin akkusahan akkuun sitä hoitoa ja kyllä se alkoi ottamaan virtaa vastaan, ei täyttä määrää mut kuitenkin saa ladattua.Ja kyllä  noita kennotetaankin, pitäs vaan ite tehdä se homma että pääsee palkoille, ammattilaisella sekin maksa.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12825
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Luet yleismittarilla akun jännitteen. Gemini sanoo, että
Hyvässä kunnossa olevan sähköpyörän akun jännite riippuu akun tyypistä ja jännitteestä, mutta yleisesti täyteen ladatun akun jännite on korkeampi kuin tyhjän. Esimerkiksi 36V akku voi olla täyteen ladattuna noin 42V ja 48V akku noin 54.6V. Akun jännite laskee käytön aikana ja latauksen tarve ilmoitetaan yleensä akun varausnäytössä tai merkkivaloissa.
Jos jännite ei ole laskenut paljoa, niin vika lienee jossain muualla. Ootko bootannut riittävästi ? Akku fillariin, virrat päälle ja akku irti ja kiinni. Näkyykö pyörän puoleisissa akun liittimissä vierasta väriä (vihreää) ? Vanhemmissa boschin telakoissa vesi pääsi killumaan alemmassa kiinnikkeessä. Kaksi kertaa oon vuokrannut sähköpyörän ja molemmilla kerroilla jouduin hiomaan juur noita liitinsormia (sippasi n. 1 km vuokraamosta lähdettäessä). Itsellä on ollut nykyinen sähkäri yli 9000 km verran (4 v) ja muijalla pari v pitempään.

Viimeksi muokattu: 25.07.25 - klo:08:10 kirjoittanut pig24

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Akussa kait pitäisi varaustila näkyä kun napista painaa, vaikka koskettimet olisivatkin hapettuneet yms. Ei näy varaustila ja laturi palaa heti vihreää valoa, vaikka ei se täynnä ollut ma kun viimeksi ajoin. Silloin lataus näytti n. puolta tolppaa. Tuossa pyörittelin akkua ja etsiskelin josko siellä olisi joku reset nappi esim ylikuumenemisen takia, mutta ei näy. Yritetty muistella koska akku vaihdettiin niin sellainen muistikuva, että -24 heti keväällä. Tiedot varmaan löytyy kyllä paikallisesta huollosta, kuitin kumminkin muistan tuhonneni tämän kesän aikana, sen kummemmin asiaa tutkimatta. Ja tosiaan tämä akku on pitänyt hyvin varauksensa , mutta ajettu sillä on todella vähän. 200km on ihan maksimi, joten ei tämä kait mikään normi homma, vaan helteisen kesän aamupäivän auringon syytä. Toissapäivänä emännyys oli rimmeröinyt pyörätelineen edustaa ja nostanut pyörät keskemmälle pihaa, joten paistoi silloin päivälläkin siihen. Mutta on se nyt piru jos pyörää pitää varjossa / kellarissa kesäisin pitää. Robotti leikkurikin pelittää saman auringon alla töitä tehden.

Yritin mitata liittimistä jännitteen. Tasan täydet 0 (nolla) V. Paikallinen pyöräkorjaaja näytti olevan lomalla, tosin ei se varmaan akkua ala avaamaan, mutta jospa se tietäis jotain tai sellaisen joka tietää enemmän. Samoin se kuoli kyllä edellinenkin akku. Jännite katos ja laturi paloi vihreää.

Viimeksi muokattu: 25.07.25 - klo:09:01 kirjoittanut lypsyukko

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4998
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Oletan että kyseessä on jonkin sortin litium-akku, Li-Po tms.

Sellaisen tappaa jos se pääsee jostain syystä liian tyhjäksi. Akuissa on tavallisesti jonkin sortin BMS eli akunhallintasysteemi joka pitää huolen että akkua ei pureta liian alas, ei ladata liikaa jne. Itsepurkautuminen noissa on melko hidasta mutta jos akun ajaa 'tyhjäksi' ja jättää sen vaikka talveksi seisomaan niin silloin itsepurkaus voi tyhentää sen vielä alemmas ja vainaa on valmis.

Yhden Li-Po (litium-polymeeri) kennon jännite vaihtelee sen lataustilan mukaan. Täyteen ladattuna kennon jännite on tyypillisesti 4,2 volttia, ja tyhjänä se ei saisi laskea alle 3,0-3,2 voltin. Nimellisjännite, eli akun tyypillinen käyttöjännite, on 3,7 volttia. Akussahan noita yksittäisiä kennoja on sarjassa enemmän ja vähemmän.

Jos yksikin kenno on purkautunut alle noin 3 V niin tuo BMS tai laturi ei anna sitä enää ladata ja siihen on syynsä. Liian alas purkautunut kenno voi väkisin ladattuna myöhemmin muuttua epävakaaksi ja seurauksena saattaa olla thermal runaway eli suomeksi sanottuna akkupalo.

Eli jos tuollainen paketti ei enää sen oikealla laturilla suostu lataantumaan niin sitä ei kannata yrittää kovin vippaskonsteilla elvyttää. Siinä voi käydä ikävästi.
Meillä on kokemusta yhdestä RC-lentokoneen akusta joka oli enää muistaakseni jotain keskimäärin 2,8 V per kenno ja järkevä laturi kieltätyi yhteistoiminnasta. Poika sitä latasi ulkopuolisella sähköllä ihan hitaasti, hallitusti ja varovasti sen verran lisää että sen oma laturi suostui jatkamaan. Varttia myöhemmin kannettiin palava paketti pihalle ja tuuletettiin kämppä. Noissa drone- ym akuissahan ei itsessään ole mitään suojatekniikkaa vaan kaikki äly ja balansointi on niin laturin kuin sähköä käyttävän laitteen huolena.

Mulle tuotiin yksi 'unohdettu' sähköpyörän akku kanssa. Monta kennoa purkautunut liian alas. Nyt mulla on sitten 30 kpl vainaita 18650 -kennoja... olisi hyviä aikasytyttimiä pyromaanille. Järjestää vain hitaan tyhmän latauksen ja ja jossain vaiheessa lataus menee sitten 'yli'...

Noiden kanssa ei kannata leikkiä, ovat sen verran suuria akkuja jo.

https://www.youtube.com/shorts/Mr35GEQskTE

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4998
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Niin tuo edellinen on yleisesti litium-akuista, ei välttämättä liity suoraan kysyjän tapaukseen...

Noissa on yleensä myös lämpötilavalvonta... voisiko kuumeta auringossa niin kuumaksi että se puuttuu peliin? Tumma kappale suojaisassa paikassa auringossa lämpenee kyllä yli 50 asteeseen.

Sen pitäisi kai kyllä palautua kun akku on taas normaalilämpöinen.

Viimeksi muokattu: 25.07.25 - klo:09:10 kirjoittanut metsajussi

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1867
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
200 -300 eurolla saa ebaysta tai temusta uusia akkuja .
Ehkä ei just saman laista ,mutta soveltamalla uudet liittimet .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Niin tuo edellinen on yleisesti litium-akuista, ei välttämättä liity suoraan kysyjän tapaukseen...

Noissa on yleensä myös lämpötilavalvonta... voisiko kuumeta auringossa niin kuumaksi että se puuttuu peliin? Tumma kappale suojaisassa paikassa auringossa lämpenee kyllä yli 50 asteeseen.

Sen pitäisi kai kyllä palautua kun akku on taas normaalilämpöinen.

Tuota lämpenemistä syytin ja syytän yhä. Siksi annoin viilentyä ilmalämpöpumpun 21 asteen alla ennen kun yritin laadata. Kun ei onnistunut pidin tunnin jääkaapissa. Eipä vaikutusta silläkään. Mutta ei kait mitenkään muuten edes ole mahdollista puolesta latauksesta tippua ilman käyttöä muutamassa vuorokaudessa johonkin latauksen ulottumattomiin.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12825
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Syksyisin on ihan käsittämättömiä tarjouksia uusista sähkökonkeleista. Mallivuosi vaihtuu....

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4998
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Niin tuo edellinen on yleisesti litium-akuista, ei välttämättä liity suoraan kysyjän tapaukseen...

Noissa on yleensä myös lämpötilavalvonta... voisiko kuumeta auringossa niin kuumaksi että se puuttuu peliin? Tumma kappale suojaisassa paikassa auringossa lämpenee kyllä yli 50 asteeseen.

Sen pitäisi kai kyllä palautua kun akku on taas normaalilämpöinen.

Tuota lämpenemistä syytin ja syytän yhä. Siksi annoin viilentyä ilmalämpöpumpun 21 asteen alla ennen kun yritin laadata. Kun ei onnistunut pidin tunnin jääkaapissa. Eipä vaikutusta silläkään. Mutta ei kait mitenkään muuten edes ole mahdollista puolesta latauksesta tippua ilman käyttöä muutamassa vuorokaudessa johonkin latauksen ulottumattomiin.

Juu ei voi purkautua niin nopeasti ellei sitten jossain muualla ole vikaa vikaa™..

Ei kai siellä ole ihan perinteistä lämpösulaketta sitten - noin alhaisiin lämpötiloihin ei luulisi sellaista ratkaisua tehdyn.
Mankelin merki / malli ?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Cresent Elsa eli todellinen sähkö mummo  ;D

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1867
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Cresent Elsa eli todellinen sähkö mummo  ;D
https://www.crescent.fi/media/wysiwyg/pdf/AKUNkayttoohje.pdf
Tuolta kun lukee sivulta 9 niin olet tehnyt Kaikki mahdolliset virheet akun kanssa .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Cresent Elsa eli todellinen sähkö mummo  ;D
https://www.crescent.fi/media/wysiwyg/pdf/AKUNkayttoohje.pdf
Tuolta kun lukee sivulta 9 niin olet tehnyt Kaikki mahdolliset virheet akun kanssa .

Mää yritin lukea tuon sivun 9 ihan syventyen ja en mää mielestäni kaikkia virheitä ole tehnyt. Mutta kohta älä altista akkua kuumuudelle on kohta johon se nyt kelien puolesta hieman ajattelematta on joutunut. Ja sitä olen koko ajan ajatellutkin akun tuhon syyksi. Mutta paskaa laatua tuollainen akku .... Kuten sanoin robotti leikkuri tekee työnsä samassa paahteessa päivittäen.