Tänään tuli tehtyä laajempaa peltokierrosta omilla pelloilla ja kylhän tilanne on surkea. Vähäiset syyskasvit on ok. No ruis nyt jäi taas kerran harvaksi. En ilmeisesti vain osaa..
Mut mitä kevätkasveihin tulee niin täysin hukkuneita alueita on varmaan joku 20% koko alasta. Huonoja alueita on ehkä 60% ja ok alueita loput. Ihan huippuja voi nyt joku promille olla. Sadollisesti tietää jo nyt et tästä vuodesta tulee luomu uran pohjanoteeraus. Hyvät et saa ne siemenet takaisin.
Voi hitto et mä vihaan näitä märkiä vuosia. 2017 homma meni pieleen vasta syksyllä. Nyt se meni jo tässä vaiheessa. 2020 meni myös osalta alasta homma pieleen kun tuli joku 200mm kolmeen päivään muistaakseni..
No tämä vuosi jää taas yhtenä epäonnistumisena historian kirjoihin. Onneksi kuivat vuodet yleistyvät mä pärjään paljon paremmin niiden kanssa..
Virkistäpä taas huonoa muistiani: olitko Salpausselän etelä- vai pohjoispuolelta? Kuulin juttua, että Anjalankosken suunnalla satoi juhannuksen jälkeen 200mm. Entä mikä oli se sun mittariin kertynyt vesimäärä?
Eteläpuolella eli siellä anjalankosken puolella. Tai no anjalankoskea ei enää ole, koska tuo oli keksitty kaupungin nimi ja nykyään entinen anjalankosken alue kuuluu kouvolaan.
Mä en onnistunut mittariin poimimaan noin paljon mut epäilen edelleen et mittari vuotaa jostakin. Pitäisi tietysti hankkia uusi mut eipä sille enää tälle kasvukaudelle ole väliä. Märkää on sitä se ei muuta. Olisiko joku 100mm ollut kesäkuun määrä ja siitä valtaosa tullut juhannus viikon keskiviikosta viikko eteenpäin.
Tuossa muutama kolleega jutteli et oli juhannuksen aika saanut 150mm mittariin . Jollain oli 130mm jne. Eli jonkin verran vaihtelua on. Mut yleisesti kyl tätä etelä kouvolaa on vaivannut liika vesi. Vähäiset syysviljat mitä täällä on niin ovat kyllä hyvän näköisiä. Niihin liika vesi ei ole purenut. Ja kenties nyt ne pääsiäisen aikaan märkään maahan tehdytkin ovat pärjänneet paremmin kuin toukokuun lopulla tehdyt. Kuivuutta kun ei ole kärsitty koko keväänä/alku kesänä niin se märkäkään maa ei näemmä ole ongelma.
Ja tietysti ne joilla on maalaji lotossa tulleet pehmeämmät multasemmat maat niin ei siellä ole sellaista ongelmaa. Itselläkin nuo urakoinnit on sellaisilla lohkoilla niin paremmin ne on pärjäänneet. Ne on vielä ihan ok. Ei hyviä mut ei huonojakaan. Onhan noissa tietysti sitäkin et ojitusta pitäisi uusia ja pinnanmuotoilua harjoittaa. Mut on niitä äskettäin ojitettujakin on hukkunut.
Sitten kenties sellainen juttu jonka joku fiksumpi osaa vahvistaa mut itsellä kun luomua ja lannoitus on joko nolla tai karjanlantaa niin tuntuvat kärsivän hieman enemmän kuin reilusti typpeä saaneet kasvustot?
Tämä on kenties nyt eka vuosi ja oikeastaan melkein on mun luomu uralla kun vettä on tullut yli tarpeen jo tähän mennessä niin luomu kärsii tästä enemmän kuin tavikset. Kuivana vuonna ero ei ole noin merkittävä...