MTK on täysin oikeassa siinä, että kauppojen private-label -suhmurointi on räjäytettävä.
Ihme höpötystä. Ei tarvii muuta kuin tuottajien omistamat ja hallitsemat yritykset niin päättää. Siis Atria ja HK. Ei siinä mitään lakia ja lakimiestä tarvita. Eikä Eduskuntaa.
Private label on varastamista, private label on Neuvostoliitto.
Ei ole mikään pakko Atrian tehdä Lidlin merkkejä. Eihän Valiokaan tee.
Toisaalta tuskin Lidl luopuu merkeistään esim Milbona.
Kauppa kiristää teollisuutta valmistamaan kaupalle private label -tuotteita siten, että se ilmoittaa teollisuudelle ettei ota teollisuuden omaa merkkiä hyllylle ellei teollisuus samalla valmista kaupalle sen omaa private label -tuotetta.
Esim. oletetaan että olisit kehittänyt erinomaisen tyrnihillon, jota haluaisit myytävän päivittäistavarakaupassa omalla "Eläkelläisen" -tuotemerkilläsi. Kauppa ilmoittaa sinulle, ettei ota tyrnihilloasi hyllyyn ellet samalla valmista tyrnihilloasi esim. Kotimaista tai Coop -tuotemerkin alla. Siispä suostut.
Valmistaessasi Coop -tyrnihilloa joudut samalla avaamaan kaupalle hillosi valmistusaineet ja kustannustason. Kaupalla on siis helppo painaa tuotteesi hintapyyntö niin alas, että juuri ja juuri saat valmistuksen kannattamaan. Lopputuloksena kauppa kiskoo omalla "Eläkelläisen" -tuotemerkilläsi valmistetun tyrnihillon myyntihinnan kateprosentin suureksi ja Coopin katteen maltilliseksi. Hillojen hintaero muodostuu suureksi ja "Eläkelläisen" -brändin menekki heikkenee liian korkean hinnan vuoksi, johon et voi itse vaikuttaa, koska kauppa hinnoittelee sen tarkoituksella korkeaksi ylisuurien katteidensa avulla.
Varkautta ja puliveivaamista.