Essayahin kommentit ovat saaneet laajasti kiitosta laajentumishaluisten viljelijöiden joukossa. Yksi merkittävä sanoma on se, että hömpän viljelijät pitää eliminoida. Paitsi jos kyse on suurehkosta luomueläintilasta latausnurmineen, 500 ha:n viljatilasta suojavyöhykkeineen, tai muuten vaan jostakin teollisuudelle eläintenhoitorenkinä toimimisen yhteydessä viljellystä hömppäalasta.
Eli hömppää sinänsä ei ole vieroksuttu, pienen tilan hömppää siis vain, koska jokainen ulkopuolisen omistama hömppäpelto on pois suurtilan kannattavuudesta. Näin sen helposti käsittää kun uhmakasta pienviljelijöiden kansanmurhatavoitetta somessa seurailee.
-SS-
Mielenkiintoisen palstan olet löytänyt, voisitko heittää linkkiä vaikka yyveenä jos et muuten kehtaa. Haluaisin mielelläni ottaa osaa keskusteluun. Olen kyllä koittanut olla mukana muillakin palstoilla, muttei minun mielestäni mitään kauhean radikaalia ole toistaiseksi näkynyt. Ei silti, ei tästä 8500 keskustelusta miksikään tule. Tämä on sellaista mukavaa ajankulunahinaa. Siitä lienee jo 15 aikaa, kun olin Hankkijan asiakastilaisuudessa, jossa iso pomo sanoi, että kauppa on laskenut, että 20000 tilaa on sellaisia, joista on selvää hyötyä maatalouskaupalle. Seuraavien kymmenen vuoden aikana määrä putoaa 10000 tilaan. Olen taipuvainen uskomaan, että tuo kymppitonni on sellainen pohjamäärä, että se sakki tulee pärjäämään tilan pidolla jollain tavalla vielä kauan. Perustelen sen sillä, että tuossa lukemassa peltoa alkaa jo kaikille olla riittävästi ja aika monen kohdalla tulee ennemmin tai myöhemmin se tilanne, että peltoa on omasta mielestä riittävästi ja sitä ei yksinkertaisesti oteta enempää vastaan paitsi silloin, jos se sopii omaan tilusrakenteeseen. Nyt on tullut jo aika monta esimerkkiä vastaan, että kasvun rajat ovat saavutettu ja keskitytään ennemmin hieromaan tilan omia prosesseja ja kustannustehokkuutta kohdalleen. Myös vapaa-aikaa arvostetaan yllättävän paljon. Enää ei haluta joka paikassa painaa vuorokaudet ympäriinsä laajennuskiimassa vaan elämään kuuluu muutakin kuin maanviljely.