Ps. Vaikka se algerialainen ei olekaan varsinainen trans-nainen, niin kromosomeiltaan kuitenkin sellainen tapaus, ettei hänen pitäisi osallistua naisten sarjaan.
Näitähän on ollut aina silloin tällöin. Oliko se Caster Semenya vai mikä se yksi jouksija?
Mutta joo.
Tässä on asian tuntevalta asiantuntija lepsolta painavaa asiaa.
https://www.iltalehti.fi/pariisin-olympialaiset-2024/a/3ed30292-13db-4972-8a91-eb8cdbf9b995"Gustafssonin mielestä tapauksen takana on neljä asiaa: naisviha, transfobia, rasismi ja IBA:n vallanhalu. Gustafsson kyseenalaistaa IBA:n vuonna 2023 tekemien testien tulokset ja kertoo liiton olevan korruptoitunut.
IBA on vahvasti venäläisvetoinen, ja sitä johtaa Vladimir Putinin lähipiiriin kuuluva Umar Kremljov. Gustafssonin mielestä IBA yllyttää Khelifiin kohdistunutta kritiikkiä. Entinen nyrkkeilijä pohtii myös, miksi kohu on noussut vasta tässä vaiheessa.
– Miksi kohua ei noussut, kun Mira Potkonen löi Khelifin 5–0? Miksei kohua noussut, kun Kellie Harrington voitti hänet Tokion olympialaisissa? Olen itse nähnyt molemmat nyrkkeilijät, ja minun silmään heissä ei ollut mitään outoa. Tokion olympialaisissa molemmat naiset ottelivat ilman kohuja, Gustafsson kirjoitti."
"Gustafsson ihmettelee julkaisussaan myös Khelifin vastustajan Angela Carinin nopeaa luovutusta. Italialaisottelija jätti leikin kesken alle minuutin jälkeen.
– Lyönti, johon ottelu päättyi, ei mielestäni ollut ihmeellinen. Tämä ei ollut Carinin ensimmäinen ”outo” luovutus, joten mielestäni luovutus kertoo enemmän italialaisesta kuin Algerian Khelifistä.
Gustafssonin julkaisu aiheutti keskustelua kommenttien puolella. Eräs Instagramin käyttäjä kysyi, onko korkeampi testosteronitaso eduksi nyrkkeilyssä ja onko Kansainvälisen olympiakomitean linjaus sukupuolen määrittämisestä passin mukaan oikeudenmukainen.
Gustafsson vastaa kertomalla, että nyrkkeilyssä on hyötyä lukuisista asioista. Osa niistä on synnynnäisiä, ja osaa voi harjoitella. Myös KOK:n linjaus on entisen nyrkkeilijän mielestä hyvä.
– Se, että on korkeampi testosteronitaso, ei ainakaan tässä tapauksessa antanut hänelle erityistä etua, ja hän ei voi sille muutenkaan mitään. Carinin keskeytys vaikuttaa teatterilta. Minusta KOK:n päätös on hyvä, ja tämä ei koskaan ennen IBA:n aiheuttamaa kohua ole ollut ongelma."
Miten tuota nyt tulkitsisi?
Että asiasta kohun nostavat vain Putinia tukevat trollit?
Itse asiasta eli miesten osallistumisesta naisten urheiluun olen sitä mieltä, että ei. Ei pitäisi sallia osallistumista, Mutta tässä ei liene siitä kyse, Putin vain haluaa hämmentää ja idiootit menevät lankaan ja toistavat papukaijan tavoin Putinin sanomaa.