Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ruis vanhaan laitumeen?  (Luettu 4392 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: ruis vanhaan laitumeen?
Ainakin Överumin V terässä kuuluu olla 14" vantaat jos aura on säädetty 16" työleveydelle

Miksi ? Ja miksi niihin myydään 16" vantaita vaikka säätö loppuu 16" , siis jos kuuluu olla 14

Niin en tiedä V stä mutta samaan Fk:n oon pyytänyt 16" vantaat ja sellaiset saanut. Tuolla samalla SR-övverin periaatteella.

Viimeksi muokattu: 28.09.24 - klo:22:06 kirjoittanut lypsyukko

Paalimies

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Miten sitten noilla variomaateilla onnistuu kyntö aina 12”-22” tuumaan? Eihän niihin kesken kaiken vantaita vaihdeta. Tai en mä kyllä mitään vanhoja heinämaita silloin kyntänyt ja enkä kovin hyvin osaa kyntää. Siksi kynnänkin keväällä että saa samana päivänä äestää ja naapurit ei ehdi nähdä. Tosin ei nekään osaa🤣🤣🤣

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuossa ketju jossa on keskusteltu samasta ja SS:n vastaus miksi lyhyempi vannas. https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=71941.msg1639430#msg1639430
Tosin mulle ei kukaan oo kertonut missä tilanteessa käytetään sitten 16" vannasta  ;D No minä käytän 16" säädöillä ja en todellakaan vaihda lyhyempään tai katkaise lyhyemmäksi. Ihan hyvän jäljen jättää, ellei maa tartu siipeen. Naapurin Kvernelandin omistaja joskus sanoi, että tuohon jälkeen vois vaikka kylvää. Toki kynnettävä taisi silloin olla jotain hiedan sekaista sänkeä ja vauhtia riittävästi.

Varianttien vantaita ihmettelen itsekkkin, että miten se on mahdollista. Mutta noihin säädettäviin ei variantteihin on kyllä eri vantaita saatavilla, miksi , jos niitä ei tarvita ?

Muokkaan ja korjaan sen aiemmin sanomani. Näköjään olen tuolla toisessa ketjussa kirjoittanut näin .... "Muokkaampa vielä nettiä selattuani ... 16" vantaan alareuna on 515mm uutena" Eli tuohan on yli 20" Ei se sitten ollutkaan sitä 16" , sorry aiemmasta väärästä tiedosta varsinkin Metsajussille.

Viimeksi muokattu: 28.09.24 - klo:22:34 kirjoittanut lypsyukko

Peukalo

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
kylvettiinkö ruista vai ei?? :o

Äkkiä katoin niin näkkyy vaan vantaan leveyksiä ym. Onhan noissa perää.

Mut vielä kulki hyvin fk siipinen ilmajäähdytteinen,agrolux 4x4 16 tuumaiset N101 valtun perässä, Taavetti 1690 säädöt sopi suoraan siihen. Renkaat 520 leviät.
Ei vaikuttanut jälkeen, mutta kuivuus, kylväessä oli vähän hankalaa, kun hiljaa piti ajaa päänkokoisen savipaakkujen yli

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ei kylvetty ruista.   kyselin siementä ja myyjä sanoi että ei kannata.    noo,  se miun alunperin saama neuvo oli kuukauten myöhässä...   vanhat nyt horisoo omiaan.     mutta tuo kyntö on tosiaan taitolaji.  ite en osaa kunnolla mutta kun pelto on pelto niin saabi vauhtia tarpeeski niin mielestäni hyvää jälkeä saa jop sr överillä.   mutta kun on kivinen ja kyinen laitun niin meinaa hermo mennä..    mietin tuossa kun siipi ei meinaa sopia kivien takia etes asentoonsa että oispa lautasaurasta jousitettu versio..    sillä sais mullan liikkeelle kivien välillä.               
         tuolla nyt ei ole niin väliä mutta aattelin herätellä ns. raivio keskustelua vaihteen vuoksi mutta kuten evp asian ilmaisee niin ei semmoista saa tehä... pahoittuu mieli!

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
täälläpäin on ollut pitkään tapana poistella kivet pellosta, myös ne uudet mitä routa nostaa. Nytkin keväällä tuossa kivipuimuri kiersi peltoa ja tuli siisti kylvöalusta.

Paalari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
täälläpäin on ollut pitkään tapana poistella kivet pellosta, myös ne uudet mitä routa nostaa. Nytkin keväällä tuossa kivipuimuri kiersi peltoa ja tuli siisti kylvöalusta.
Joo ne kannattaa kerätä jo pieninä pois.
Kasvavat hyvää vauhtia, vallankin jos pellolle ajettu lujasti sontaa.

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
Ainakin Överumin V terässä kuuluu olla 14" vantaat jos aura on säädetty 16" työleveydelle

Miksi ? Ja miksi niihin myydään 16" vantaita vaikka säätö loppuu 16" , siis jos kuuluu olla 14

Niin en tiedä V stä mutta samaan Fk:n oon pyytänyt 16" vantaat ja sellaiset saanut. Tuolla samalla SR-övverin periaatteella.

No kun omamyyjä sanoi niin...  ;D

Ihmettelin tuota 16" vannasta itekin mutta näin se KUULEMMA on.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Voin sanoa, että 16" vantaasta ei ole haittaa 16" säädöillä kynnettäessä. Ohjekirjaa en omista yms. oppaita. Olen uskossani vahva ja jatkan, että kapeampi vannas ei mahdollista matalaan kyntöä  ::) Viilu rullaantuu , kun sarana on leveämpi, mutta ongelma poistuu syvään kyntäessä.

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Hinattavissa ja pitkäojasvälisissä leveyssäätö oli 14"-18". Hinattava pitäojasvälisessä taisi olla maksimi 22" Semmoinen ohje niissä oli, että 2" pienempi vannas kuin viilunleveys.
Mystinen kesälaatumies

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Hinattavissa ja pitkäojasvälisissä leveyssäätö oli 14"-18". Hinattava pitäojasvälisessä taisi olla maksimi 22" Semmoinen ohje niissä oli, että 2" pienempi vannas kuin viilunleveys.

Mulla 22" vannas, ja yleensä sama myös työleveys. Maksimi 24 tuumaa. En oo huomannut mitään haittaa, vaikka toisinaan menee 13 tuuman leveydelläkin kun kiiloja oikoo, paras työjälki tulee noin 16 tuuman säädöillä tuolla kvernen 34 muovisiivellä, puukoilla ja kuorimilla. Toki jälki on nättiä myös noin 20 tuuman säädöillä, kun vannas on pitkä ja siipi tarkoitettu leveään työleveyteen. Huima ero polttoaineen kulutuksessa millä työleveydellä ajaa, juuri loppuviikosta sain kynnettyä 17ha lohkon, jolla meni pellolle siirtymisineen tasan 190l polttoainetta. Ei paha mielestäni, reilu 11 litran kulutus hehtaarille, 22-23 sentin työsyvyydellä.  Pienemmillä auroilla ja pienemmällä kotimaisella veturilla ei pääse millään samaan hehtaarikulutukseen eli kynnössä jos missä, työleveyden lisääminen vähentää pääsääntöisesti polttoaineen kulutusta ja saa jotain päivän aikana valmiiksikin. Käännökset vähenee, samoin päisteet nopeammin kynnettynä, enemmän aikaa itse työhön. 

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
en kehtoo kivipoimurilla pikkukiviä keruuttaa.   mutta miulla kivet tarkoittaa n. 70 litrasesta kuution kokoseen.   jotka sit tuolleen haittaa.   sen takia tuo lohko on ollut laitun kun kantturan turpa joutaa kiertää kiviä.   mutta nyt alkoi kiinnostaa tuon otto viljelyyn kun kasvaa hyin.       ns. pulterit lähtee talikolla helposti mutta sitten kun on noita koukkukiviä niin pikkasen työllistää..