mulla on pihassa heponiittokone ja kun on ihan kuosissa ni muutama kyselly saisko ostaa mönkkärin perään kun veto ois helppo laittaa. nooo, olkoon nyt tuossa mallina työkoneista kuten fiskarsin 10 . jossain päin vielä seivästävät mallin vuoksi mut net heinät yleensä homehtuu seipään varteen.. ei osata asettaa heiniä seipääseen vaan lyötään net. tulipa mieleen kun meillä siirryttiin pöyhittyihin heiniin.. ketjuharava oli etistystä mut kun tuli ryskyn ruletti ni sit alko tapahtua.. teki muuten nätin karhon welkerille mut oli kyllä aika altis kulumaan.. nailonrullaa jos toista sai vaihtaa kesällä.. kun miettii kuin paljon on kehitys tuosta kulkennu ni vuosikymmen onkii lyhyt aika...
Meillä oli sekä yhden että kahden konin niittokoneet. Ja luovuttava elonleikkuukone.
Yhden kaakin kone oli Deering, sen yksi jeppe varasti kun yritti viritellä hämärää romubusinesta. Homman järkevyyttä kuvasi se että vei meiltä kotiinsa soratietä pitkin vetämällä, riitti kun seurasi rautapyörien jälkiä... vehje oli kuitekin jo hävitetty. Olisiko ollut 4' kone.
Kahden kaakin koneessa taitaa lukea IH ja se on vielä ladossa jemmassa... ekoina traktorivuosina sitä vedettiin traktorillakin kun ei parempia perävehkeitä vielä ollut. Täytyi olla jossain aivan 60-luvun alussa...
Pitäisiköhän meille muinaisviljelijöille olla oma nostalgiaryhmä... mä olen tosiaan nähnyt kehityksen hevosaikakaudesta ISOBUS-työkoneisiin :-)
Päivän ohjelmassa taitaa olla niittoa ja pöyhintää... tässä on nyt hieman jonkinlaisia henk. koht. käynnistysvaikeuksia. Enkä tarkoita juhannusjuhlien jälkitilaa vaan heinähommakiintiö korvien välissä alkaa vaan täyttyä hiljalleen.