Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vihreä raha virtaa Ruotsiin  (Luettu 210 kertaa)

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2347
Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Talouselämässä osuva kolumni siitä, miten Ruotsi kerää kaikki vihreän siirtymän investoinnit, samaan aikaan kun Suomessa keskitytään puuhastelemaan turkistarhojen ja turpeen kanssa.  Ja sitten ihmetellään sormi suussa miksi Ruotsilla menee meitä paremmin...  ;D ;D ;D

Vihreä siirtymä on sittenkin totta, ja se ohjaa miljardit Ruotsiin

Tappio SSAB-hankkeessa on vain jäävuoren huippu, kirjoittaa Pekka Lähteenmäki Pelin henki -kolumnissaan. Ruotsi rakentaa kahta vihreää terästehdasta, tekee miljarditehtaassa akkuja, rakentaa latausverkostoa rekoille ja pääsee päästötavoitteisiin. Suomi kevensi vanhojen bensa-autojen veroja. Kannattaisiko sittenkin matkia naapuria?


https://www.talouselama.fi/uutiset/vihrea-siirtyma-on-sittenkin-totta-ja-se-ohjaa-miljardit-ruotsiin/a47cc7c3-2fc1-4bb6-a8ac-2a505ff74af0

Lainaus
Suomalaiset pettyivät karvaasti heti aprillipäivän jälkeen. Ruotsissa pääkonttoriaan pitävän SSAB:n ruotsalainen toimitusjohtaja kertoi, että isolta osin ruotsalaisten omistama yhtiö rakentaa 4,5 miljardilla eurolla vihreän terästehtaan Ruotsin Luulajaan.

Suomi ja Raahe hävisivät kisan ja syyllisten etsintä alkoi. Hallituksen ministerit vihjailivat, että päätökseen vaikuttivat ay-liikkeen poliittiset lakot.
Tilaa tästä Talouselämän maksuton uutiskirje

SSAB:n johto tosin kertoi päätökselle ihan muita syitä. ”Eivät lakot ainakaan auttaneet asiaa”, lisäsivät poliitikot, koska se on aina totta.

Oppositio puolestaan vihjaili, että tappio oli pikemminkin hallituksen vastuulla, koska periaatteessa kaikki on.

Tappio vihreässä miljardihankkeessa olikin hallitukselle vähän kiusallinen, sillä ministerien kielenkäytössä vihreää siirtymää ei ole olemassakaan. Sen sijaan Suomessa on poliittisesti korrektia puhua puhtaasta siirtymästä.

Nyt kävi ilmi, että vihreä siirtymä on sittenkin olemassa ja se siirtää puhtaan bisneksen sinne, missä ruoho on vihreämpää.
Hävisimme kisan toisestakin vihreästä terästehtaasta

Ruotsissa porvarihallitus ajattelee kuten muinoin Kiinan johtaja Deng Xiaoping. Ei ole väliä onko siirtymä vihreä vai sininen, kunhan se pyydystää miljardihankkeita, nyt siis Pohjois-Ruotsiin.

Suomessa on vahvaa osaamista siinä, miten miljardien maalailijat lannistetaan. Se on nähty mainiosti norjalaisen Blastr -yhtiön Inkoon teräshankkeen lyttäämisessä.

Miljardihankkeet vaativat aluksi utopistisen suunnitelman. Joskus se onnistuu, joskus ei. Vuonna 2015 Teslan ex-johtajalla Peter Carlssonilla oli idea miljardien eurojen vihreästä akkutehtaasta, mutta ei rahoitusta.

Nyt Northvoltilla on 5 500 työntekijää ja valtava akkutehdas Skellefteåssa. Northvolt tekee kovia tappioita, mutta niin vain yhtiö tammikuussa keräsi viiden miljardin euron rahoituksen Ruotsin laajennusinvestointiin. Laina oli vihreä.

Northvoltin perustajien kakkoshanke on vihreä teräsyhtiö H2 Green Steel. Se on kerännyt 6,5 miljardin euron investoinnit tehtaaseen, joka on rakenteilla Bodeniin. Onneksi kukaan ei Suomessa huomannut, että hävisimme tuonkin teräskisan.
Ruotsi kuljettaa kohta sähköllä, Suomi ei

Suomessa surraan turpeenpolton loppua, tuetaan turkiksia, suunnataan verokevennyksiä vanhoille bensa-autoille sekä kutsutaan tuulivoimaa sattumavoimaksi.

Ruotsissa Volvo teki juuri viimeisen diesel-henkilöautonsa. Kiinalaisten omistama yhtiö investoi Göteborgiin miljardin sähköautovalmistukseen.

Scania, Volvo ja Ruotsi siirtyvät nopeasti sähkökuorma-autoihin. Tänä vuonna sähkörekkojen julkisia latausasemia pitäisi Ruotsissa olla jo 130 ja valtion tuki on avokätistä.

Suomessa on yksi julkinen raskaan liikenteen latausasema.

Ensin ruotsalaiset tekevät tuuli- ja vesivoimalla vetyä, jolla valmistetaan vihreää terästä Scanian ja Volvon sähkökuormureihin ja sitten niihin tulee Northvoltin akut.

Parin vuoden päästä Ruotsilla onkin kilpailuetu vähäpäästöisistä, edullisista kuljetuksista. Vielä silloinkin Suomessa pohditaan varmaankin sitä, miten dieselistä saisi marginaalisesti halvempaa kuljetusyrityksille.

Mutta on Suomessakin jotain: ajatus puhtaasta siirtymästä.
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26129
  • vastustan
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Sähkön hinnalla oli jonkinlainen osuus tuon tehtaan ruattiin menossa mutta teräsbaronit on orpolle luvanneet jotta 2030 luvulla uudistetaan raahen tehdas :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Eläkelläisviljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3545
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Sähkön hinnalla oli jonkinlainen osuus tuon tehtaan ruattiin menossa mutta teräsbaronit on orpolle luvanneet jotta 2030 luvulla uudistetaan raahen tehdas :-\ :-\ :-\ :-\

Aina sitä luvata voi,ettei Petterin mieli pahoitu. 2030 luvulla Petteri on poissa kuvioista.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22124
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Saamme kiittää vasemmistotyttösiäj varsinkin kepua, jollei olisi aikoinaan vastustanut ydinvoimaa, olisi tilanne toinen.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2333
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Talouselämässä osuva kolumni siitä, miten Ruotsi kerää kaikki vihreän siirtymän investoinnit, samaan aikaan kun Suomessa keskitytään puuhastelemaan turkistarhojen ja turpeen kanssa.  Ja sitten ihmetellään sormi suussa miksi Ruotsilla menee meitä paremmin...  ;D ;D ;D

Vihreä siirtymä on sittenkin totta, ja se ohjaa miljardit Ruotsiin

Tappio SSAB-hankkeessa on vain jäävuoren huippu, kirjoittaa Pekka Lähteenmäki Pelin henki -kolumnissaan. Ruotsi rakentaa kahta vihreää terästehdasta, tekee miljarditehtaassa akkuja, rakentaa latausverkostoa rekoille ja pääsee päästötavoitteisiin. Suomi kevensi vanhojen bensa-autojen veroja. Kannattaisiko sittenkin matkia naapuria?


https://www.talouselama.fi/uutiset/vihrea-siirtyma-on-sittenkin-totta-ja-se-ohjaa-miljardit-ruotsiin/a47cc7c3-2fc1-4bb6-a8ac-2a505ff74af0

Lainaus
Suomalaiset pettyivät karvaasti heti aprillipäivän jälkeen. Ruotsissa pääkonttoriaan pitävän SSAB:n ruotsalainen toimitusjohtaja kertoi, että isolta osin ruotsalaisten omistama yhtiö rakentaa 4,5 miljardilla eurolla vihreän terästehtaan Ruotsin Luulajaan.

Suomi ja Raahe hävisivät kisan ja syyllisten etsintä alkoi. Hallituksen ministerit vihjailivat, että päätökseen vaikuttivat ay-liikkeen poliittiset lakot.
Tilaa tästä Talouselämän maksuton uutiskirje

SSAB:n johto tosin kertoi päätökselle ihan muita syitä. ”Eivät lakot ainakaan auttaneet asiaa”, lisäsivät poliitikot, koska se on aina totta.

Oppositio puolestaan vihjaili, että tappio oli pikemminkin hallituksen vastuulla, koska periaatteessa kaikki on.

Tappio vihreässä miljardihankkeessa olikin hallitukselle vähän kiusallinen, sillä ministerien kielenkäytössä vihreää siirtymää ei ole olemassakaan. Sen sijaan Suomessa on poliittisesti korrektia puhua puhtaasta siirtymästä.

Nyt kävi ilmi, että vihreä siirtymä on sittenkin olemassa ja se siirtää puhtaan bisneksen sinne, missä ruoho on vihreämpää.
Hävisimme kisan toisestakin vihreästä terästehtaasta

Ruotsissa porvarihallitus ajattelee kuten muinoin Kiinan johtaja Deng Xiaoping. Ei ole väliä onko siirtymä vihreä vai sininen, kunhan se pyydystää miljardihankkeita, nyt siis Pohjois-Ruotsiin.

Suomessa on vahvaa osaamista siinä, miten miljardien maalailijat lannistetaan. Se on nähty mainiosti norjalaisen Blastr -yhtiön Inkoon teräshankkeen lyttäämisessä.

Miljardihankkeet vaativat aluksi utopistisen suunnitelman. Joskus se onnistuu, joskus ei. Vuonna 2015 Teslan ex-johtajalla Peter Carlssonilla oli idea miljardien eurojen vihreästä akkutehtaasta, mutta ei rahoitusta.

Nyt Northvoltilla on 5 500 työntekijää ja valtava akkutehdas Skellefteåssa. Northvolt tekee kovia tappioita, mutta niin vain yhtiö tammikuussa keräsi viiden miljardin euron rahoituksen Ruotsin laajennusinvestointiin. Laina oli vihreä.

Northvoltin perustajien kakkoshanke on vihreä teräsyhtiö H2 Green Steel. Se on kerännyt 6,5 miljardin euron investoinnit tehtaaseen, joka on rakenteilla Bodeniin. Onneksi kukaan ei Suomessa huomannut, että hävisimme tuonkin teräskisan.
Ruotsi kuljettaa kohta sähköllä, Suomi ei

Suomessa surraan turpeenpolton loppua, tuetaan turkiksia, suunnataan verokevennyksiä vanhoille bensa-autoille sekä kutsutaan tuulivoimaa sattumavoimaksi.

Ruotsissa Volvo teki juuri viimeisen diesel-henkilöautonsa. Kiinalaisten omistama yhtiö investoi Göteborgiin miljardin sähköautovalmistukseen.

Scania, Volvo ja Ruotsi siirtyvät nopeasti sähkökuorma-autoihin. Tänä vuonna sähkörekkojen julkisia latausasemia pitäisi Ruotsissa olla jo 130 ja valtion tuki on avokätistä.

Suomessa on yksi julkinen raskaan liikenteen latausasema.

Ensin ruotsalaiset tekevät tuuli- ja vesivoimalla vetyä, jolla valmistetaan vihreää terästä Scanian ja Volvon sähkökuormureihin ja sitten niihin tulee Northvoltin akut.

Parin vuoden päästä Ruotsilla onkin kilpailuetu vähäpäästöisistä, edullisista kuljetuksista. Vielä silloinkin Suomessa pohditaan varmaankin sitä, miten dieselistä saisi marginaalisesti halvempaa kuljetusyrityksille.

Mutta on Suomessakin jotain: ajatus puhtaasta siirtymästä.

Miten ihmeessä sä saat turkistuotannon yhdistettyä tuohon aiheesen, mistä kirjoitat, ei turkistuotanto saa esim. mitään  valtiontukia, käsittämätöntä jorinaa nyt Apilakselta, etkö parempaa keksi?

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1077
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Tottakai ruotsalainen SSAB tekee uuden tuotantolaitoksensa Ruotsiin. Vaan miksi Suomen valtio myi ruukkinsa ruotsalaisille?
https://yle.fi/a/3-7047290

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8381
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Hyvä juttu, että kirjoituksessa mainitaan, että kyseessä on kolumni. Onhan tuossa toimittajalla aika ideologiset lasit päässä. Kyllähän se tämäkin vety-yritys on kiinni siitä, että halpaa sähköä on saatavilla. Suht tasainen vesivoima on aina mukavampi vaihtoehto, kuin epävakaa tuuli- tai aurinkovoima. Jos maailmassa on tavanomaisin keinoin tuotettua terästä markkinoilla, mahdollisesti kalliimpi luomuteräs ei mene kaupaksi. Jossain vaiheessa, kun fossiilienergia on käytetty, niin sitten todellisuus on edessä.

Hyväntekeväisyys- ja maailmanparannusteräs olisi varmasti hieno asia, mutta sitä ei Suomessa ainakaan pitäisi nyt tehdä, jos se tuottaisi persnettoa. Tässä kun on vähän kaikenlaista muutakin rahareikää.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Jos Suomi ei pystynyt talvisin muuta kuin ostamaan ydinsähköä **Ruotsista**, mitenkähän olisi mahtanut vihreä terästehdas toimia.

-SS-

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26129
  • vastustan
Vs: Vihreä raha virtaa Ruotsiin
Jos Suomi ei pystynyt talvisin muuta kuin ostamaan ydinsähköä **Ruotsista**, mitenkähän olisi mahtanut vihreä terästehdas toimia.

-SS-
net on kohta vesipiirin miehekkii vaanimassa (vaaihtimassa) ss.n poutivia rinteitä  eturiläisten lisäksi :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...