Yksi iso asia on lyhytjänteisyys ja hektinen elämänmeno. Ihmisen dopamiinikiertoa ruokkii tehokas tikiympäristö, josta löytyy oman mieltymyksen mukaista asiaa ja kierre on valmis. Näkökulmat tiivistyvät ja kapeakatseisuus lisääntyy tai sitten ajatukset harhailevat siellä sun täällä ilman punaista lankaa.
Tämähän on helppo huomata sellaisissa ihmisissä, jotka ovat esim. samassa työympäristössä päivästä toiseen. He eivät näe ulkopuolisia näkökulmia. Työstä tulee korvaamatonta ja työntekijöistä korvaamattomia. Jopa niin vahvasti, että hyvällä omallatunnolla voidaan sulkea koko Suomi lakkoilemalla.
Lakkovahtien haastattelusta huomaa, että he toistavat ay-liikkeen keskuudessa vellovia yleisiä ajatuksia totuudesta. Käytännössä mitään konkreettisia syitä lakkoiluun ei ole osattu sanoa. Toistetaan vain samoja mantroja. Syykin on selvä. Lakko on poliittinen.
Nyt kun tiki mahdollistaa nopean tiedon haun, sitä halutaan käyttää. Koululaiset ja opiskelijat käyttävät helppoa tikiä, jos ratkaistava ongelma on nykykäsityksen mukaan liian hidas ratkaista omin päin. Ihminen ei opi tällä tavalla yhtään mitään. Tikin yhteiselon vuoksi, jopa kyseenalaistetaan ihmisen tarve oppia.
Tikin takana on vuosikymmenten aikana muotoutunut monimutkainen järjestelmä, jonka osaajia on yhä vähemmän ja hekin ovat siellä, jossa asiaan kohdistuva kiinnostus elää. Ei ihme että siellä Kiinassa tikitokin käyttöä rajoitetaan.
Ihmiset tyhmistyvät ja sen seurauksena eivät ymmärrä niitä kaiken takana olevia tekniikan ja tieteen sovelluksia. Se altistaa syvemmille uskomuksille ja turvaa haetaan jostain helposti käsitettävästä asiasta tai instituutiosta. Kun ihmiset eivät löydä niitä kiinnittymispaikkoja ajatuksilleen tai sitten ajatuksia on liikaa, seurauksena on sekoaminen ja sitten voi tapahtua mitä vain.
Uskonnot ovat olleet vahvoja tarttumispintoja ja ovat myös edelleenkin. Tämä näkyy vahvasti muslimointimaissa, jossa uskonto ohjaa kaikkea. Tässäkin esimerkki, kuinka yksinkertaisia ihmiset ovat ja kuinka heidät voi johdattaa länsimaisesta näkökulmasta katsottuna järjettömään allahin palvontaan.
Asioiden oppiminen ja olemaan oppiminen täysin vapaaehtoisella hömppäkoulutuksella on nykyään tehotonta. Myöskään täysin autoritäärinen opettaminen ei tuota tuloksia. Jonkinlaista soveltavaa keskitietä pitäisi noudattaa ja opetussuunnitelmissa pitäisi peruuttaa ainakin 20 vuotta.
On vain yksi oikea F-1 moottori.
Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.