Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jäähdytys ja korkit.  (Luettu 1530 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Jäähdytys ja korkit.
Täs nyt kun harrastuskoneita josa nyt ei hirveesti tunteja tulee. Yks pyöräkone joka ei kovin vanha kone ole ja se työntää vedet paisunta säilöö täyteen, mutta ei ime ne sieltä takaisin. Kun sitten jäähdytäjään kaataa lisää, se tietenkin sylkee ne ulos. Jos ei tee asiolle mitään, saa sitten kaataa monta litraa jäähdytäjään. En ole löytänyt vuotokohtaa, ja moottorin öljyihin ne ei, kop, kop, tulee. Nytten pakkasaamut, melkoista valkoista sen hetken käynnistyksen jälkeen, mutta suurempi osa on kuiten pakoputkiston kondenssia joka se työntää ulos. Myös korkki auki, pinta nousee kun se ajan mittaan sitten lämpenee, mutta ilma kuplia ei tule, eikä pinta vajoa heti kuin sammutta, kuten olen nähnyt kansiviallisella koneella.

Onko ne korkit nyt vääriä? Tai liian kireet? Siis kun se työntää paisariin mutta ei ime takasin?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Jäähdytys ja korkit.
Uusi korkki ensin, ei ne ikuisia ole, tekee todenäköisesti alipaineen
Järjestelmään, eli pitää paisuntasäiliön täynnä. Mm Valtra oheistaa
Uusimaan paisarin korkin 4000 h välein, siitä on sitten kyllä
Omakohtaista kokemusta, vein traktorin ilmastointihuoltoon,
Vähän yli 4000 h, matkalla paisarin säiliö halkesi, korkki kun oli
Töhnää täys ( ex nevakones)
Tai sitten tukos paisarin ja jäähdyttäjän välillä, mulla oli megassa yks
Muovikorkki letkussa, lienee tehtaalla joutunut, oli meinaan
Jäähdytysjärjestelmän täyttö tuskallisen hidasta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Jäähdytys ja korkit.
Höm... kyllä mä jonkinlaista kansipahvivikaa yhä epäilisin. Saattaa kerätä kaasuja johonkin systeemin mutkaan, lämppäriin tms eikä liemi sitten seisoessakaan enää osaa vaihtaa paikkaa sen ison kuplan kanssa. Aina se ei pieninä kuplina näy, riippuu paljon millainen se systeemi on eikä vuoto välttämättä näy pakokaasussakaan ellei ole tarpeeksi suuri.

Pelkän nesteen tilavuus ei lämpölaajenemisessa muutu kovin paljon, paisarin normaali vaihteluväli kertoo sen määrän. 

Nimimerkki juuri yhden Valtran kansirempan näpertänyt :-/
Paisarissa ei nopeasti seuraten koneen käydessä näkynyt mitään ihmeellistä mutta ajossa myöhemmin työnsi nestettä pihalle ja lämppäri lakkasi toimimasta lopulta kokonaan. Eli keräsi kaasuvuodon aina sinne systeemin 'huipulle'. Alkuun lämppäri lähti kiertämään kun käytti vähän kovempia kierroksia mutta lopulta ei sekään enää auttanut...

Siihen on kai olemassa jokin reagenssitestikin jolla sai selville onko jäähdytysnesteessä jälkiä pakokaasun aineista. Sillä voisi asiaa varmistaa helposti.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Jäähdytys ja korkit.
Yhteen suuntaan ainakin se letku paisariin toimii. Ja tiedän että nesteet katoaa jos paisari haljennut.
Kun se jo, kokeilin että kuinka paljon ja kuinka kauan, ei tullut lämpöä hyttiin, Ja sammutin pois, annoin olla, ja paisarissa litran- pari, täynnä. ja lisäsin sen litra, ehkä, Eli se järjestelmästä puuttui ehkä kolme litraa, eikä kovaa ajoa.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Jäähdytys ja korkit.
PH-liuskallahan pystyis vähän tutkimaan jos kannenpahvivikaa,
Pakokaasut kun happamia, vähän osviittaa.

Samaten jäähdytysjärjestelmän painekoe antaa osviittaa viasta,
Paisarin korkki pois ja mittari tilalle, näkyy , tekeekö painetta.

Joissain järjestelmissä on kuristin/kuula paisuntasäiliön/ syylärin/kannen
Välissä, jos useampi letku paisuntasäiliöön.

Voi olla kyllä piilevä kannenpahvivika/ kansivika

Yks mahdollisuus, öljynlauhdutin jäähdytysjärjestelmä/ vaihteiston öljy,
Tekee kyllä pakkasnesteen kermaiseksi, ja vaihteistoöljyn samoin..

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Jäähdytys ja korkit.
Tietenkin nyt joka väliin kurkaan sitä ja käytän sitä nyt leimikoon menemiseen. Kun sammuttaa, pieni pihinää jostain kuuluu, voihan se olla mikää vaan, enkä erottanut mistä. Painoin kaikkia vesiletkuja mutta ääni ei muuttunut. Sen lisäksi moottorin ympäri hirveesti pikkuletuja ympäriinssä, öljynlauhditimmia, pö pumpuunkin menee ka muita ties mitä virkaa. Jos jokainen edes vähän vanhuutaan sihisee, ja niin myös imee ilmaa sitten olla syy?

Kaitoin autodokilla parilla kympillä häkä ilmaismen, biltemassa hieman enemän reagointi aineella joka muuttaa väriä jos häkää tulee ulos.

Kuten jo kirjoitin, ei mikään tienaus kone vaan hyvä kuormauskone ja vaikkakin kulee hulolla tiellä leimikoon, vekotin. Jos pärjää lisäämällä silloin tällöin sen litran, kaikki ok

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Jäähdytys ja korkit.
Tässä nyt tuntuma, ei nyt vielä takempaa mittailua, sen mikä kaadan suoraan jäähdyäjään, se vajoama, oisko edes puoli litraa, löytyy seuraavana aamuna paisunta säiliön lisäyksenä. Eli puskee se elämisvaran? ulos, mutta ei ime takasin, sen joka vähän epäilin ja jariman kertoi, onko paisarin letkut ja mahdolliset liitokset nytten, Tietenkin se ilma sun muuta puskee ulos, mutta nesteet täytttää sen paisarin ja kun se sitten täynnä, se sylkee ulos.

Eilen kun käynnistin, ei valkoista savua tullut lainkaan, kai sen verran kastepisteet jne että kuivaava, ei muodostunut yön yli kondenssia pakoputkeen

Täytyy nyt silmäillä ja tarkemmiin verrata miten paljo kaadan sinne ja tuleeko sen määrä ajon jälkeen paisariin.


Ei ole pois suljettu että kansivikaa, talvella hyd jäähdytys flekti lakkas pyörimästä, seurauksena pikku vesi letku moottori kyljessä poks ja mahtava höyry suihke. Tietenkin sen letkun vaihdoin ja uudet nesteet. Yks klemmari sitten petti ja valutti ulos uudestaan, mittarihan ei kertonut lämmöt, vasta kun lämppäri ei lämmittänyt koppia sammutin pois ja tutkailnin. Näitä jokunen, kuumaan koneesen en kaatanut nesteitä, mutta se turhan kuumaksi, mittarin epäluotetavuus ja hyd piirin ventiilijumi, kun jäähdytys flekti ei pyörinyt. Tää siis talvella ja pelkästään piha tien aurauksessa.

Se mittaristo digi semmonen ja mittaa hyd sekä moottorin joku keski arvo, niin se ei nyt ihan selkee.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Jäähdytys ja korkit.
Vähän päivitystä, aikansaamottomutta, en mitään mittaria tms mitata häkää kierrossa. Mutta vähän tommosii tunnin juttuja ajettu, Se mitä täyteen tulee se paisunta pytty tulee, helposti irroitetava, sen kun tyhjentää syylärin korkista, se on viivojen välissä. Siis ennen kuin käynnistää. Eikä tarvinnut lisätä.  Mutta ei ime takasinkaan. Voi hyvinkin olla että korkki tai joku orastuva reikä jossain joka ei pikkuajossa ilmene. Ja nyt tässä ollut kosteahko ja pikkupakkasta, savuaminen vähentynyt lähes kokonaan, mitä se teki silloin talvemalla, tais sekin olla vain kondenssia äänenvaimentajassa. Mutta käyntiääni, joku hieman rämisee..........