Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 78  (Luettu 2891 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: 78
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D

ja manuaaleihinkin on tullut esim mäkilähtöavustin helpottamaan liikkeelle lähtöä. Sekin on asia, jota ilman nuo justiin kortin saaneet ei opi ajamaan sitten millään. Tai justiin ja justiin, jos on aina sellaisella autolla ajanut, niin eivät oo oppineet  normi mäkilähtöä.
Juuri nyt tuli mieleen, pitiköhän aikoinaan inssiajossa olla ABS pois päältä? Kyseessä oli siis Mersun kuorma-auto ja aikaa on kulunut ;D
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: 78
hauskalta kuulostaa ettei autoa ajaessa olis aikaa tahi viitteläisyyttä vaihekeppiä hämmentää..     mitä siinä ajaessa sit tarttee tehä?     pelata pasianssia kojelautanäytöllä?         tuossa jutun yhteytessä olevaa teslan kojelautaa katoin;   helekutinmoinen näyttö keskellä ja siinä tietty miljuuna toimintoa tökittävänä.         ite tykkään nuista mekaanisista säätimistä.   ei etes tartte kattoa kun voi säätää lämpöä tahi puhallusta..        (  mitäpä sitä muuta tojossa tartteiskaan  )

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9775
Vs: 78
Tänään kans kattoin volsun id. 3:n koelauta kuvia. Sellainen iso tabletti huitastu keskelle koelautaa. Ainakin se on helekatin ruma.käyttötuntumasta ei tietoa ja ei oikein edes kiinnostusta.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1467
Vs: 78
Volsukin taitaa vähän peruutella noista hipaisukytkimistä takaisin oikeisiin nappuloihin. Skodan Enyak tai mikä se oli niin siinä enemmän perinteisiä kuin sisarmallissa volkkaris. Näyttöpaneelit kai on nykyaikaa joka kotterossa.

Yksi  automaatti ollut matkan varrela.6 vaihteinen dsg 2 litraisen dieselin jatkona. Vajaa 3 vuotta ja 181 tkm eikä moittimista vaihteiden kanssa,kiekkamittarista lähes ainoastaan huomas kun vaihtoi.

Tuon jälkeen jatkanu manuaali dieseleiden kanssa,kelpaa kyllä noinkin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: 78
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Nuorison automieltymyksistä tulee kyllä suht konservatiivinen kuva, siellä näkyy liikenteessä vanhempaa "premium" luokkaa, käsivalintaisia takavetoja, Volvoa, Mersua, Bemaria..  ::) ;D
Ei niitä takavetoja hankita pitkän matkan ajonautintoihin :P
Ei juu, lähinnä niillä kierretään apsin parkkipaikkaa..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: 78
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D

ja manuaaleihinkin on tullut esim mäkilähtöavustin helpottamaan liikkeelle lähtöä. Sekin on asia, jota ilman nuo justiin kortin saaneet ei opi ajamaan sitten millään. Tai justiin ja justiin, jos on aina sellaisella autolla ajanut, niin eivät oo oppineet  normi mäkilähtöä.
Juuri nyt tuli mieleen, pitiköhän aikoinaan inssiajossa olla ABS pois päältä? Kyseessä oli siis Mersun kuorma-auto ja aikaa on kulunut ;D
En tiedä, mutta sen muistan kun olin suorittamassa kakkosvaihetta niin radan hoitaja kertoi kuinka oli joutunut kaivamaan hallista vanhan Taunuksen kun joku poika oli tullut isänsä mersulla mistä ei saanut ajonvakautusta pois päältä, ne oli siihen aikaan ihan uusinta uutta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: 78
tuota katellu nyt näillä keleillä lähinnä autojen perseitä;   lumi tarttuu hyin joka paikkaan ja kun kletit ei länpiä ni eipä  net näykkään sit hämärää lukuun ottamatta.   valoisalla ei mitään havaintoa vilkusta tahi jarruvalosta.      miten lie noille antureille lumi?    luulis niitäkin peittävän .    ja sitten ei olekaan montaa apua käytössä..   kait?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 78
tuota katellu nyt näillä keleillä lähinnä autojen perseitä;   lumi tarttuu hyin joka paikkaan ja kun kletit ei länpiä ni eipä  net näykkään sit hämärää lukuun ottamatta.   valoisalla ei mitään havaintoa vilkusta tahi jarruvalosta.      miten lie noille antureille lumi?    luulis niitäkin peittävän .    ja sitten ei olekaan montaa apua käytössä..   kait?

Kiusaahan ne. Parkkitutkat on jäässä, kamerat ovat sutussa jne. Riippuu paljon pirssistä miten lämmitykset ja suojaukset on toteutettu.
Harvahan noista apureista on kovin tärkeitä, osa suorastaan turhia. Onneksi ne saa yleensä pois. Esimerkiksi nämä kaistavahdit ovat totaalisen turhia laitoksia täällä lumisessa Suomessa. Itseäni haittaa lähinnä jos adaptiivinen cruise lakkaa lopulta toimimasta mutta eihän sekään nyt ole kuin mukavuusjuttu. Muista hilppeistä nyt ei niin väliä... peruutuskameroita voi välillä putsata jos viitsii. Fiksummissahan ne ovat jonkin automaattiluukun takana joka pitää ne puhtaana. Ellei se luukkukin ole jo jäässä...

Lumen muurautuminen valoihin johtuu aika pitkälti siitä että LED-valot eivät tuota enää samalla tavalla lämpöä joka pitäisi valot sulina. Jäätävällä tihkulla jopa etuvalot voivat kerätä jääkuorrutuksen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: 78
juu, jo työvaloina on tänä talvena ollu pelkkää harmia kuin hyötyä..    se luminen lyhty ei paljon valaise..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 78
juu, jo työvaloina on tänä talvena ollu pelkkää harmia kuin hyötyä..    se luminen lyhty ei paljon valaise..

Pro-luokan valoissa on erillinen lämmitys...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: 78
niin varmaan.  mut kuin paljon nuita myynnissä.  ite kyselin punavanteeseen ikhlta ni sano myyjä et ei oo nyt saatavilla.    nooo, h7 antaa hyin valoa myös..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: 78
tosa yks hiihtolomalainen haasto et hänen näytöllä on ihme tahmaamista ollu jo muutaman päivän.   ei saa toimintoja päälle kuin hetken päästä.    onko mahollisesti palaveluhyökkäys?      tuo joku volsun sähky...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 78
niin varmaan.  mut kuin paljon nuita myynnissä.  ite kyselin punavanteeseen ikhlta ni sano myyjä et ei oo nyt saatavilla.    nooo, h7 antaa hyin valoa myös..

Kannattaa etsiä muualta kuin IKH:lta.

Tuossa yksi esimerkki:

https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tyovalo-bullboy-50w-lammitettava-10-30v/p/1603-300459/

Tehokkaimmat LEDit eivät taida edes tarvita sitä lämmitystä kun hukkatehoa syntyy muutenkin jo riittävästi.  Eli yli 50 W luokka.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: 78
hauskalta kuulostaa ettei autoa ajaessa olis aikaa tahi viitteläisyyttä vaihekeppiä hämmentää..     mitä siinä ajaessa sit tarttee tehä?     pelata pasianssia kojelautanäytöllä?         tuossa jutun yhteytessä olevaa teslan kojelautaa katoin;   helekutinmoinen näyttö keskellä ja siinä tietty miljuuna toimintoa tökittävänä.         ite tykkään nuista mekaanisista säätimistä.   ei etes tartte kattoa kun voi säätää lämpöä tahi puhallusta..        (  mitäpä sitä muuta tojossa tartteiskaan  )
Onhan jotkin valmistajat nyt palanneet takaisin päin perinteisiin kytkimiin näytön rinnalla mutta kai tohon suuntaa on ajanut kustannuskysymys ja se että suunnittelijat tykkää kun mitään säätönuppeja ei tarvitse sijoitella rikkomaan harmonisia linjoja..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: 78
niin.   muistaa vielä aidon minin silloin aikanaan.     iso mittari keskellä kojelautaa ja pari katkaisinta reunalla.    ja laskutilaa molemmin puolin mittaria.        ja parit viikset ratin molemmin puolin.     ja hyin matkanteko maittoi..