Omassa jotain 18000 palleroa mittarissa ja oon ajatellut että en paalainta enää vaihda. Kyllähän noissakin murheensa on, mutta silti on vielä positiivisia ajatuksia. Karhotusta suosittelen erittäin lämpimästi jos ei ole jo käytössä. Noissa on todella pitkät noukkimen piikit ja niitä menee heti kun leipää, jos joutuu operoida uraisilla turvepelloilla tai sitten vaihtoehto on jättää heinää peltoon. Kun saa karhotettua ajaa niin piikkejä ei juuri mene. Ketjut kannattaa vaihtaa mieluummin liian usein kuin harvoin niin säästyy monelta murheelta.
Mikä on welgerin ketjujen vaihto tiheys normaalisti? Profissa varmaan lyhyempi kuin "Suomessa" . Ittellä on halpiksessa 19 700 paalia. Ostaessa 15 123 ja edellinen omistaja ei tiennyt koneen historiaa paria kesää enempää. Ostaessa vaihdoin pääketjun ja kaksois ketjun. Rullien ketjut silloin irroitin ja laskin lenkit ja mittailin kiristysvaraa. Kaikki näytti tiiviltä ja niissä on vieläkin varaa kiristellä. Kuitenkin tuon pääketjun ja kaksoisketjun kiristys varat alkaa olla melko lopussa. Ketju oli Vuorenmaalta , merkkiä en muista (siis vajaa 5k paalia). Nyt olen kyllä "päättänyt" syystöiden jälkeen uusia kaikki ketjut.
Muuten 9k euron paalaimeen ei voi olla kuin tyytyväinen. Yhden laakerin vaihdoin sylinterin pää rattaaseen ostaessa ja yhden pesän ja laakerin on vaihtanut huolto. Laakerin pesä oli liian väliä. Oli ollut ehkä koko ajan, kun tela vaelteli puolelta toiselle.