mitä se virralla tekis? paineinen pullo vaan liekkiin.
Kirjoittelen huvikseni vähän asiaakin noista...
Saattaa olla että asia ei ole ihan niin yksinkertainen... osa paloista johtuu kai voimansiirron / jarrulaitteen pettämisestä, osa tehoelektroniikan/generaattorin ongelmista. Siellä on vähintään satoja litroja vaihteistoöljyä ja hydrauliikkaöljyjä, ja jos tuo vaihteisto on pettänyt, ei sen sammuttaminen välttämättä ole vasemman käden juttu. Varsinkaan kun siipien akselilta tulee aina vaan megawatti tai pari kaiken jauhavaa ja lämmöksi muuttuvaa tehoa. Joku hirttävä laakeri ei menoa pysäytä vaan isokin rauta jauhautuu voimalla romuksi - ja lopulta siis lämmöksi. Vaikka palon saisi sammumaan, se syttyy pian uudelleen ellei lämmöntuotto lopu (siis saada siipiä pysähtymään, käännettyä lepokulmaan). Onhan niissä automaattijarru- ja pysäytyslaitteet, mutta nekin saattavat hajota. Saattavat jopa olla palon syynä jos jarru ei pidä kunnolla syystä tai toisesta.
Tuossa on noiden vaihteistojen hammaslääketieteen lyhyt oppimäärä:
http://www.nrel.gov/wind/pdfs/day2_sessioniii_2_geartech_errichello.pdfhttp://www.gearsolutions.com/article/detail/5966/troubleshooting-wind-gearbox-problems-Vaihteet eivät ole moposarjaa. Moventaksen 3 MW 'kevytvaihde' + generaattori painaa 35 t. Suurimmat 7 MW:n kokonaisuudet ovat noin 100 tonnin palikoita. Tuolta lunttasin tarkkoja arvoja:
http://www.moventas.com/products/fusion-drive/Santasalo (Moventas) tarjoaa suomessakin työtä ja osaamista.
Varmaan noiden palontorjuntaan vielä uusiakin ideoita saadaan.