Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kannen jälkikiristys  (Luettu 21480 kertaa)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kannen jälkikiristys
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan  monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?

Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...


Mika

Muistaakseni Fergun sylinteriputket täytyy sorvata oikeaan mittaan, mutta se että joku on liian lyhyt on tietysti tämän konstin ulottumattomissa.. Tai sitten sinulla on koneessasi myös pari liian pitkää putkea  ;D :'(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Kannen jälkikiristys
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan  monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?

Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...


Mika

Muistaakseni Fergun sylinteriputket täytyy sorvata oikeaan mittaan, mutta se että joku on liian lyhyt on tietysti tämän konstin ulottumattomissa.. Tai sitten sinulla on koneessasi myös pari liian pitkää putkea  ;D :'(

 Se perkiisselin sylinteriputki on semmonen lieriön muotoinen kondomi, joka pitää hoonata oikeeseen mittaan ja muotoon asennuksen jälkeen.

tuukkakorpela

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Kannen jälkikiristys
Oma näkemykseni asiasta on, että se moottori ei tiedä mikä vuosi nyt on. Eli jos tarvikkeet ovat alkuperäisen kaltaiset, kiristetään myös alkuperäisen ohjeen mukaan.
Esim. Valmetin 11- sarjan moottori, ohjeen mukaan jälkikiristykset enintään puolen tunnin lämmityskäytön jälkeen, sitten 50 ja 150 tunnin jälkeen.
Poikkeuksena uudentyyppinen kannentiiviste, jolle suoritetaan ainoastaan puolen tunnin lämpimäksikäytön jälkeinen jälkikiristys.
Ja edelleen poikkeuksena venymäruuvilliset kannet. joita ei tarvitse jälkikiristää.
Eli itse ainakin jälkikiristän lämmityskäytön jälkeen kaikki kannet, joissa ei ole venymäpultteja. Mitä tulee tuon tiivisteen tyyppiin, niin ei ole hajuakaan, mutta kuvittelisin, että ainakin kaikki Valtran myymät pahvitiivisteet ovat tuota uutta mallia, voiko sitten joissain tarvike tiivisteissä sitten olla tuota, joka vaatisi enemmän kiristyksiä.. :o
Ja aina tietysti kierteiden puhdistus ja kevyt voitelu ja jälkikiristys ensin vähän auki ja kiristys pysähtymättä momenttiin asti.  :)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7113
  • karkki vai keppana?
Vs: Kannen jälkikiristys
Oma näkemykseni asiasta on, että se moottori ei tiedä mikä vuosi nyt on. Eli jos tarvikkeet ovat alkuperäisen kaltaiset, kiristetään myös alkuperäisen ohjeen mukaan.
Esim. Valmetin 11- sarjan moottori, ohjeen mukaan jälkikiristykset enintään puolen tunnin lämmityskäytön jälkeen, sitten 50 ja 150 tunnin jälkeen.
Poikkeuksena uudentyyppinen kannentiiviste, jolle suoritetaan ainoastaan puolen tunnin lämpimäksikäytön jälkeinen jälkikiristys.
Ja edelleen poikkeuksena venymäruuvilliset kannet. joita ei tarvitse jälkikiristää.
Eli itse ainakin jälkikiristän lämmityskäytön jälkeen kaikki kannet, joissa ei ole venymäpultteja. Mitä tulee tuon tiivisteen tyyppiin, niin ei ole hajuakaan, mutta kuvittelisin, että ainakin kaikki Valtran myymät pahvitiivisteet ovat tuota uutta mallia, voiko sitten joissain tarvike tiivisteissä sitten olla tuota, joka vaatisi enemmän kiristyksiä.. :o
Ja aina tietysti kierteiden puhdistus ja kevyt voitelu ja jälkikiristys ensin vähän auki ja kiristys pysähtymättä momenttiin asti.  :)
611 mallissa venymäpultit kulmakiristyksellä
pessimisti ei pety!

tuukkakorpela

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Kannen jälkikiristys
Oma näkemykseni asiasta on, että se moottori ei tiedä mikä vuosi nyt on. Eli jos tarvikkeet ovat alkuperäisen kaltaiset, kiristetään myös alkuperäisen ohjeen mukaan.
Esim. Valmetin 11- sarjan moottori, ohjeen mukaan jälkikiristykset enintään puolen tunnin lämmityskäytön jälkeen, sitten 50 ja 150 tunnin jälkeen.
Poikkeuksena uudentyyppinen kannentiiviste, jolle suoritetaan ainoastaan puolen tunnin lämpimäksikäytön jälkeinen jälkikiristys.
Ja edelleen poikkeuksena venymäruuvilliset kannet. joita ei tarvitse jälkikiristää.
Eli itse ainakin jälkikiristän lämmityskäytön jälkeen kaikki kannet, joissa ei ole venymäpultteja. Mitä tulee tuon tiivisteen tyyppiin, niin ei ole hajuakaan, mutta kuvittelisin, että ainakin kaikki Valtran myymät pahvitiivisteet ovat tuota uutta mallia, voiko sitten joissain tarvike tiivisteissä sitten olla tuota, joka vaatisi enemmän kiristyksiä.. :o
Ja aina tietysti kierteiden puhdistus ja kevyt voitelu ja jälkikiristys ensin vähän auki ja kiristys pysähtymättä momenttiin asti.  :)
611 mallissa venymäpultit kulmakiristyksellä

Pitää paikkansa uudempien osalta.
Lisättäköön että vanhemmissa pakosarjan puolella reunimmaiset pultit ovat lyhyemmät kuusiokolokanta pultit ja näissä moottoreissa on tavalliset pultit. Venymäpultit ovat keskenään saman mittaisia ja uudemmissa venymäpultillisissa moottoreissa kannen valua on tuolla kohtaa korotettu samalle tasolle muun kannen kanssa.