Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.
Mihin helxxxxiin se soppa menee. Sama pelto-sama kone perässä-vanhempi
n. samantehoinen vie pö: tä vain puolet siitä mitä uusi. Ei vuoda-ei savuta
mutta vikkeläst on tankki tyhjä. Tais tulla lyötyä käsi syvälle pasxxxn. 
mukavuus lisää kulutusta, suunnanvaihtimen, pikavaihteiden, ulosoton pakat, heppa pari per pakka, jopa enemmänkin....
isompi rengaskoko, ilmastointi, kasvanut jäähdytystarve tilavuus/tehon takia, voimansiirron jäähdytys jne jne
Deutzissa etujousituksen punnertaminen kuullostaa kovalta työltä.
[/quote]
Monilevykytkin kiinni ollessaan vaatii 1kw:n verran hydraulitehoa lukee jossain vanhassa kirjassa.Siis nelivedon,perälukkojen,pikavaihteiden,voimanoton pakkojen syöttöön menee useita hevosia.Painevoidellut laatikot,öljynlauhdutinkiertoineen hukkaavat tehoa myös voiteluun.
Sähköhörpöttimet vie tehoa,ilmastoinnista puhumattakaan.Ison massan siirto vaatii valtavasti tehoa.
Joku vanha ford3000 ja tämän kaltaiset,jossa joka hevonen tulee pyörään on varmaan hyötysuhteeltaan parhaasta päästä(kuka enää tuon tason koneilla suostuu ajamaan on toinen juttu).Mukavuus maksaa löpöäkin.