Mitä noihin lukkoihin tulee, niin käsittääkseni ainakin hiluksissa ja rangerissa on jonkinasteiset lukot etupäässä, mutta esim. navarakin täysin lukoton.
Mun käsittääkseni missään autossa ei ole eikä voi olla etuakselissa "jonkinasteisia" lukkoja. Joissain oikeissa maastureissa on maastoajossa pälle/pois kytkettäväíä lukkoja. Pakettiauto ei ole maastoauto eikä niihin kannata lukkoja laitella kun ei niillä voi maastossa ajaa kuitenkaan. Toki pikapistakin voi rakentaa maastokelpoisen.
Mersun G-sarjassa on kolme lukkoa:
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/etusivu/media/48579Land Roverin 1,8 Freelanderissa on ollut ongelmia, suuriakin (vaikka Solihullista kaikki hyvät autot tulevatkin; poikkeus vahvistaa säännön). Mielenkiintoista, mutta Iltasanomien mukaan Freelanderin jälleenmyyntiarvo on parempi kuin RAV 4:n ja RR Sportin parempi kuin MB GL:n.
Leasingautoja kyllä käsketään metsässä. Katselin keväällä, kun kolme päivää vanhaa RR 5,0 Autobiography:a (täyskoko-Range, Suomessa 250000 euron auto) käskettiin metsässä oikein kunnolla. Inchape vaan rahastaa Rangella, UK-hinta 92000 euroa (sis. ALV), Suomen 135000 euroa (autoveroton sis ALV.) ja yli 100000 euroa autoveroa päälle.