1. Muistelepa TJ mistä on peräisin nämä investointitukijärjestelmän muutokset Simonkadulta?
2. Maidon maakiintiö oli kansallinen etu ? Kuinka perusteltaisiin tuottajille, että tuotantokiintiöitä leikataan liittymisen yhteydessä ? ei olisi tarvinnut leikata, homma maksatettiin AB-alueen tuottajilla ja viljan alhaisella viitesadolla-> alhainen cap-tukiSekö olisi ollut tilarakennetta tukevaa kehitystä ? Ja virheen takia tapahtui vuonna 1997 se kuuluisa kiintiöiden leikkaus...Ei ollut myönteistä kehitystä kun investoiduista kiintiöistä leikattiin korvaamalla vain mitättömän pieni osa siitä rahallisesti Eu:sta lähtöisin, terve toimenpide, saatiin vientitarvetta hillittyä.
3. CAP-tuen tasossa ei pinta-alalla ollut niinkään suurta merkitystä, vaan viitesadon määrällä. MTK:n voit näin ollen taas heittää laskuista pois. MTK:n junttaama 200 000 ha:n siirto uuteen nurmen cap-tukeen merkitsi viljatiloille suurimmillaan 9% leikkausta cap-tukeen, vaikutus oli siis sangen merkittävä
4. MTK:n vaikutusta voi pitää vähäpätöisenä. Virkamiesraportit tukivat pääosin jäsenyysneuvotteluita. Valmistautuminen /sopeuttaminen todellisuudessa jäsenyyteen alkanut jo 1980-luvun lopulla. MTK teki pääasaiallisen myyräntyönsä liittymisen jälkeen
5. Puolueista eniten jäsenyyttä liputtivat SDP ja Kokoomus. Kokoomus tuudittautui koko ajan kansallisten ratkaisujen käyttömahdollisuuteen kun neuvottelut etenivät huononpaan suuntaanMTK junttasi näitä pois AB-alueelta liittymisen jälkeen . SDP:lle tärkeintä vain tuotannon alasajo. Keskustassa löytyi molempia kantoja, pahimpana Aho. Mutta Keskusta lähti mukaan, sillä Ruotsin mallin mukainen maatalouspolitiikka, jota SDP:ssä ihannoitiin, olisi ollut huonoin vaihtoehto. Suomen maatalous oli katastrofin partaalla v. 1994, valtava ylituotanto, markkinointimaksut olisivat tulevina vuosina vieneet jo enemmänpuolen maatalouistulosta SOT/HK konkurssikypsä jne. EU-jäsenyys oli jonkunsortin pelastusEnnen EU-jäsenyyttä Ruotsi maksoi hehtaariperusteista tukea noin 100 mk/ha.....Eli kaikki tuki mitä olisi tullut, olisi enimmäkseen ollut EU-tukea aika pitkälle se näin on ollutkin viljan osalta varsinkin jäsenyyden alkuaikoina...
6. Minä olen koko ajan tunnustanut nämä tosiasiat. Kaikki pääpuolueet ja virkamieskoneisto pääsyyllisiä.
Ja hirveä kiire jäsenyyteen, perustelu jota mm. Salolainen ja Aho käyttivät: "Emme voi jäädä jälkijunaan, emme voi liittyä jäseneksi yhtäaikaa Viron ja muiden Baltian maiden kanssa....." otapa selvää, minkälaiset liittymisehdot Baltian maat saivat, Suomi olisi saanut samat ehdot. Pahinta myyräntyötä Suomen EU-liittymisen jälkeen on tehnyt MTK
Etkö pysty TJ todentamaan pääasioita: Komission tulkinta korotetuista investointituista, samanlaiset tuet koko maahan. CAP-tuen taso laskettiin katovuosien ( olikohan vuodet 1989 ja 1990 ? ) perusteella, jolloin Suomi joutui menettäjien osaan tuen tasossa. Tähän on koetettu saada muutosta alunalkaen, mutta ymmärtäähän heikompiälyinenkin, että tuen taso perustui suoraan EU:n rahoitusosuuteen CAP-tuessa...Ja tästä kärsitään tilatuen muodossa. Maitokiintiöstä piti muutkin maat kiinni, miksi Suomi ei olisi saanut ? Nurmen CAP-tuki oli oikea toimenpide, maksettiinhan rehumaissille EU:ssa CAP-hehtaaritukea. Tämäkin oli tärkeä toimenpide, etenkin etelän karjatiloille. MTK:n merkitys koko ajan vähäinen, hiljainen myötäeläjä, jos huumorilla asiaa käsitellään. Ehdot virkamiesten valmiiksi saneltuja, lausuntokierroksella asiat ovat saamatta juurikaan mitään muutosta MTK:n taholta. Tämä on todettu koko ajan, MTK:sta tullut lähinnä tiedottava osapuoli jäsenistölleen.
Kuten edellä olen todennut, kansalliset tuet ovat pääosin kotieläintuotannon tukia alueesta riippumatta.
En väitä, etteikö jäsenyys olisi ollut ajoitettu oikeaan aikaan. Itsekin olen antanut KYLLÄ-äänen, perusteena jälkijunaan jättäytyminen, ehdot takuulla vielä huonommat ja pelko jäsenyysneuvotteluiden jälkeisestä hallituspolitiikasta ( demarit olisivat ottaneet takuulla Ruotsin maatalouspolitiikasta ennen jäsenyyttä mallia ).
MUTTA TUNARIT LÖYTYY SILTI PÄÄPUOLUEISTA. MTK toimii vain nimellisesti.