Sitä vaan ihimettelen, että miksi kaikki matalapaine hytrauliikan hallinnat pittää olla magneettiventtiilillä
Ihan hyvin nelivevon, lukot, ulosoton, pikavaihteen, ja jopa suunnanvaihtajan vois hallita vivula, joka vaikuttas suoraa venttiiliin. Tyyliin viistonnisen ulosottovipu, tai SE jontikan suunnanvaihdin.
Ja sähkönostolaite.. Turhista turhin turhake
Kunnon vipu vaan, mistä näkkee ja tuntee, misä asenosa nostolaite kullonnii on.
Voishan ne vivuillakin tehdä. Tulee vaan kalliimmaksi ja monimutkaisemmaksi toteuttaa. Lisäksi nykypäivänä voidaan tehdä sähköisesti kaikenmoisia mekaniikkaa käyttäjien mokilta suojaavia ominaisuuksia (kytkimien hallitut luistatukset yms.). Sähköisen nostolaitteen tuntuma on kyllä esim. takalevyllä tasatessa aika kamala. Sitten taas jossain niittohommassa on ihan omiaan.
Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että mikään virtapiikki (paitsi jatkuva pidempikestoinen ylijännite viallisesta laturista) ei voi polttaa keloja. Jos nuo venttiilit mekaanisestikin jumittavat, voi olla käynyt niin että öljyt ovat joskus jostain syystä päässeet ylikuumenemaan jolloin venttiilit ovat kyrvähtäneet mekaanisesti ja sähköisesti. Jos nuo venttiilit saa purettua niin voisi puhdistaa jos siellä on pikeentynyttä öljyä välissä. Sitten vaan kaupasta uudet kelat.
Mika