Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Dometal tutustumispäivä  (Luettu 10335 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Dometal tutustumispäivä
Palmsseista löysin sellaisen huonon puolen että takaa ei löydy ollenkaan vetokiinnikettä, eli täytyy laittaa taaimmaisen palkin ympäri ja ketju naarmuttaa jos ei ole jotain alla!!
Weckmanneissa (12tn) takapalkki vääntyy kun siitä vetää  :D  Kokeiltu on.... 

RH 6

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Dometal tutustumispäivä
Pelkän simulaatio ohjelman ajaminen oli varmaan ihan yleisöystävällisyyden vuoksi, muuten olis pitäny ovella jakaa jokaiselle hitsauskypärä silmien eteen..Kuulemma robo tuplaa käryjen valmistusnopeuden, ja jättää saumojen kittaamisen pois, kun tähän asti hitsarit on hitsanneet lavoja 5- 7 sentin pätkissä, kone hitsaa koko sauman päästä päähän.
Oli muuten juhlallisen kokoinen hitsauslanka " kerä" robotin päällä, kuulemma 250 kilon paali!

---aika tarkkaan täytyy miettiä ne saumat jotka voi hitsata päästä päähän yhtäjaksoisesti.Nimittäin vetelyt ei ole tolla tekniikalla hanskassa muuta kuin satunnaisesti.Eri asia on jos robokin sitten hitsaa kuitenkin pätkissä sopivasti rytmitettymä.

Mitä katselin äskettäin Keskolla Multivaa, niin siinä oli lavan pohja hitsattu muutaman sentin pätkillä tasajaolla ja välit täytetty saumamassalla. Sinällään ihan ok tapa, tuskin paljoa jäykistää kärriä vaikka hitsaa päästä päähän. Robotilla pystyy vauhdikkaasti vetämään pienen sauman koko matkalle, ei väänny ja säästyy saumamassan laitolta. Saumamassa pitää katkohitsin aikansa siistin näköisenä.

--ainoa mun tietämäni lujuuden takaava konsti on hitsata kahdella automaattikoneella vastakkaisia vääntymät kompensoimia  saumoja yhtäaikaa.
--jos sauma on lujuusmielessä helpossa paikassa,sitten pätkähitsi.

No joo, kärrin lavan pohjassa, pohjalevyn kiinnityssauma lavan runkopalkkeihin on mielestäni suht helpossa paikassa. Sinällään tuota lujuus juttua en oikein ponjannut. Jos vetää saumat yhtä aikaa vastakkaisille puolille, niin suoremmaksihan se tuppaa jäämään. Mutta mikä on sitten sisäinen jännitys hitsisaumassa, tuskin siinä on isoa eroa siihen nähden jos ne eri aikaankin olisi hitsattu. Ja jos ajatellaan tätä kyseistä tapausta, niin jos runkopalkit vetää kiinni pohjalevyyn molemmin puolin palkkia, niin palkit pystyy heppaamaan pohjalevyihin niin hyvin ettei ne väänny hitsaussuuntaan vaikka puolen kerrallaan hitsaa. Tosin jos sauman a-mitassa liiottelee niin lavasta tulee melko varmaan kovera ja siinä ei auta vaikka saumat pohjalevyyn palkin molemmin puolin olisi hitsattu yhtäaikaa. Toki poikkitukien hitsauksella asiaan voi myös vaikuttaa.

Teroman

Vs: Dometal tutustumispäivä

Mulle on jäänyt multiva tuotteista semmoinen kuva että neet ei oikein ole vielä valmiita tuotantoon;

Vaikka niitä jo tehdäänkin ja monistetaan kopioita farmeritesteihin maakuntaan,,,,,,,
 :'(

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Dometal tutustumispäivä
Mulle on jääny tero susta sellanen kuva ettet oo valmis vielä mihinkään,maata et osaa viljellä ja konekauppaa et osaa tehdä.Terolle ehkä paras paikka olisi olla opettajana maatalousalan koulussa ja siellä opettamassa markkinointia.Onks se terolle noin kova pala et joku saviseudulla osaa konekaupan et sit täytyy joka paikkaan tunkee selittelemään kuin huonoja multivan tuotteet on. Markkinat toimii niin että jos jokin on laadultaan huonoa niin kauppa loppuu hätäseen. Ostakoon kukin minkä koneen itselleen sopivaksi katsoo mutta on turha tulla selittelemään kuinka huono joku kone on jollei itse(naapurin tai kaimankumminsiskonmiehen juttuja ei huomioida) ole selaista edes kokeillut saati kestävyyttä testannut käyttämällä konetta useita vuosia ja tämä pätee niin ulkolaisiin kuin kotimaisiinkin koneisiin. Lisaksi vielä että kun arvioitte käyttämiänne koneita niin arvioikaa myös oma käyttötyylinne ja tapanne sekä sen miten hyvin huomioitte valmistajan koneen käytöstä antamat ohjeet.Monella koneenkäyttäjällä nimittäin olisi opettelun paikka oikeiden työtapojen oppimiseen.

Teroman

Vs: Dometal tutustumispäivä

Nooh tuohanoli vain minun Mielipide,,,,,,,,

Hyvä että raati on toista mieltä
 :'(

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Dometal tutustumispäivä
Olen keksinyt Teron sättimiseen selkeän syyn: Tero kun ei ole äidinkielen tunnilla hereillä ollut (senhän jokainen voi havaita hänen kirjoitustyylistäänkin), hänelle ei ole muodostunut oikein selvää kuvaa siitä, mitä tarkoittaa provosointi ja provisio. Nyt kun hänelle joku ulkomaan idiootti on mennyt antamaan markkinatehtävän, on tietysti so***** provisiopalkasta, ja Terohan on sitten mahdollisuuksiensa mukaan kokopäiväisesti alkanut täällä agronetissä provosoimaan, suuren rahan toivossa, jota ei koskaan tule! :D :D ;D 

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Dometal tutustumispäivä

No joo, kärrin lavan pohjassa, pohjalevyn kiinnityssauma lavan runkopalkkeihin on mielestäni suht helpossa paikassa. Sinällään tuota lujuus juttua en oikein ponjannut. Jos vetää saumat yhtä aikaa vastakkaisille puolille, niin suoremmaksihan se tuppaa jäämään. Mutta mikä on sitten sisäinen jännitys hitsisaumassa, tuskin siinä on isoa eroa siihen nähden jos ne eri aikaankin olisi hitsattu. Ja jos ajatellaan tätä kyseistä tapausta, niin jos runkopalkit vetää kiinni pohjalevyyn molemmin puolin palkkia, niin palkit pystyy heppaamaan pohjalevyihin niin hyvin ettei ne väänny hitsaussuuntaan vaikka puolen kerrallaan hitsaa. Tosin jos sauman a-mitassa liiottelee niin lavasta tulee melko varmaan kovera ja siinä ei auta vaikka saumat pohjalevyyn palkin molemmin puolin olisi hitsattu yhtäaikaa. Toki poikkitukien hitsauksella asiaan voi myös vaikuttaa.

Oisko Koivumäki tarkottanu että monella muulla keinolla kuormitetaan tarpeettomasti jo hitsattuja saumoja.

Jonnekkin se jäähtymisen tuoma kutistuma pitää purkaa. Jos lavan eläminen estetään esim edellä kuvatulla hitsausjärjestyksellä tai kiinnittimellä niin hitsisauma myötää sitten vastaavasti jäähtyessään. Eli kyllä sillä on hitsin jäännösjännityksen kannalta isokin merkitys estetäänkö vetelyt. Mutta toisaalta se ei suoraan näy hitsin kuorman kantokykynä. Suuri jännitystasohan voi olla jopa hyödyksi.