Palmsseista löysin sellaisen huonon puolen että takaa ei löydy ollenkaan vetokiinnikettä, eli täytyy laittaa taaimmaisen palkin ympäri ja ketju naarmuttaa jos ei ole jotain alla!!
Lainaus käyttäjältä: RH 6 - 17.04.10 - klo:21:19Lainaus käyttäjältä: koivumaki - 17.04.10 - klo:15:07Lainaus käyttäjältä: Strimari - 16.04.10 - klo:17:39Pelkän simulaatio ohjelman ajaminen oli varmaan ihan yleisöystävällisyyden vuoksi, muuten olis pitäny ovella jakaa jokaiselle hitsauskypärä silmien eteen..Kuulemma robo tuplaa käryjen valmistusnopeuden, ja jättää saumojen kittaamisen pois, kun tähän asti hitsarit on hitsanneet lavoja 5- 7 sentin pätkissä, kone hitsaa koko sauman päästä päähän.Oli muuten juhlallisen kokoinen hitsauslanka " kerä" robotin päällä, kuulemma 250 kilon paali!---aika tarkkaan täytyy miettiä ne saumat jotka voi hitsata päästä päähän yhtäjaksoisesti.Nimittäin vetelyt ei ole tolla tekniikalla hanskassa muuta kuin satunnaisesti.Eri asia on jos robokin sitten hitsaa kuitenkin pätkissä sopivasti rytmitettymä.Mitä katselin äskettäin Keskolla Multivaa, niin siinä oli lavan pohja hitsattu muutaman sentin pätkillä tasajaolla ja välit täytetty saumamassalla. Sinällään ihan ok tapa, tuskin paljoa jäykistää kärriä vaikka hitsaa päästä päähän. Robotilla pystyy vauhdikkaasti vetämään pienen sauman koko matkalle, ei väänny ja säästyy saumamassan laitolta. Saumamassa pitää katkohitsin aikansa siistin näköisenä.--ainoa mun tietämäni lujuuden takaava konsti on hitsata kahdella automaattikoneella vastakkaisia vääntymät kompensoimia saumoja yhtäaikaa.--jos sauma on lujuusmielessä helpossa paikassa,sitten pätkähitsi.No joo, kärrin lavan pohjassa, pohjalevyn kiinnityssauma lavan runkopalkkeihin on mielestäni suht helpossa paikassa. Sinällään tuota lujuus juttua en oikein ponjannut. Jos vetää saumat yhtä aikaa vastakkaisille puolille, niin suoremmaksihan se tuppaa jäämään. Mutta mikä on sitten sisäinen jännitys hitsisaumassa, tuskin siinä on isoa eroa siihen nähden jos ne eri aikaankin olisi hitsattu. Ja jos ajatellaan tätä kyseistä tapausta, niin jos runkopalkit vetää kiinni pohjalevyyn molemmin puolin palkkia, niin palkit pystyy heppaamaan pohjalevyihin niin hyvin ettei ne väänny hitsaussuuntaan vaikka puolen kerrallaan hitsaa. Tosin jos sauman a-mitassa liiottelee niin lavasta tulee melko varmaan kovera ja siinä ei auta vaikka saumat pohjalevyyn palkin molemmin puolin olisi hitsattu yhtäaikaa. Toki poikkitukien hitsauksella asiaan voi myös vaikuttaa.
Lainaus käyttäjältä: koivumaki - 17.04.10 - klo:15:07Lainaus käyttäjältä: Strimari - 16.04.10 - klo:17:39Pelkän simulaatio ohjelman ajaminen oli varmaan ihan yleisöystävällisyyden vuoksi, muuten olis pitäny ovella jakaa jokaiselle hitsauskypärä silmien eteen..Kuulemma robo tuplaa käryjen valmistusnopeuden, ja jättää saumojen kittaamisen pois, kun tähän asti hitsarit on hitsanneet lavoja 5- 7 sentin pätkissä, kone hitsaa koko sauman päästä päähän.Oli muuten juhlallisen kokoinen hitsauslanka " kerä" robotin päällä, kuulemma 250 kilon paali!---aika tarkkaan täytyy miettiä ne saumat jotka voi hitsata päästä päähän yhtäjaksoisesti.Nimittäin vetelyt ei ole tolla tekniikalla hanskassa muuta kuin satunnaisesti.Eri asia on jos robokin sitten hitsaa kuitenkin pätkissä sopivasti rytmitettymä.Mitä katselin äskettäin Keskolla Multivaa, niin siinä oli lavan pohja hitsattu muutaman sentin pätkillä tasajaolla ja välit täytetty saumamassalla. Sinällään ihan ok tapa, tuskin paljoa jäykistää kärriä vaikka hitsaa päästä päähän. Robotilla pystyy vauhdikkaasti vetämään pienen sauman koko matkalle, ei väänny ja säästyy saumamassan laitolta. Saumamassa pitää katkohitsin aikansa siistin näköisenä.--ainoa mun tietämäni lujuuden takaava konsti on hitsata kahdella automaattikoneella vastakkaisia vääntymät kompensoimia saumoja yhtäaikaa.--jos sauma on lujuusmielessä helpossa paikassa,sitten pätkähitsi.
Lainaus käyttäjältä: Strimari - 16.04.10 - klo:17:39Pelkän simulaatio ohjelman ajaminen oli varmaan ihan yleisöystävällisyyden vuoksi, muuten olis pitäny ovella jakaa jokaiselle hitsauskypärä silmien eteen..Kuulemma robo tuplaa käryjen valmistusnopeuden, ja jättää saumojen kittaamisen pois, kun tähän asti hitsarit on hitsanneet lavoja 5- 7 sentin pätkissä, kone hitsaa koko sauman päästä päähän.Oli muuten juhlallisen kokoinen hitsauslanka " kerä" robotin päällä, kuulemma 250 kilon paali!---aika tarkkaan täytyy miettiä ne saumat jotka voi hitsata päästä päähän yhtäjaksoisesti.Nimittäin vetelyt ei ole tolla tekniikalla hanskassa muuta kuin satunnaisesti.Eri asia on jos robokin sitten hitsaa kuitenkin pätkissä sopivasti rytmitettymä.Mitä katselin äskettäin Keskolla Multivaa, niin siinä oli lavan pohja hitsattu muutaman sentin pätkillä tasajaolla ja välit täytetty saumamassalla. Sinällään ihan ok tapa, tuskin paljoa jäykistää kärriä vaikka hitsaa päästä päähän. Robotilla pystyy vauhdikkaasti vetämään pienen sauman koko matkalle, ei väänny ja säästyy saumamassan laitolta. Saumamassa pitää katkohitsin aikansa siistin näköisenä.
Pelkän simulaatio ohjelman ajaminen oli varmaan ihan yleisöystävällisyyden vuoksi, muuten olis pitäny ovella jakaa jokaiselle hitsauskypärä silmien eteen..Kuulemma robo tuplaa käryjen valmistusnopeuden, ja jättää saumojen kittaamisen pois, kun tähän asti hitsarit on hitsanneet lavoja 5- 7 sentin pätkissä, kone hitsaa koko sauman päästä päähän.Oli muuten juhlallisen kokoinen hitsauslanka " kerä" robotin päällä, kuulemma 250 kilon paali!---aika tarkkaan täytyy miettiä ne saumat jotka voi hitsata päästä päähän yhtäjaksoisesti.Nimittäin vetelyt ei ole tolla tekniikalla hanskassa muuta kuin satunnaisesti.Eri asia on jos robokin sitten hitsaa kuitenkin pätkissä sopivasti rytmitettymä.
No joo, kärrin lavan pohjassa, pohjalevyn kiinnityssauma lavan runkopalkkeihin on mielestäni suht helpossa paikassa. Sinällään tuota lujuus juttua en oikein ponjannut. Jos vetää saumat yhtä aikaa vastakkaisille puolille, niin suoremmaksihan se tuppaa jäämään. Mutta mikä on sitten sisäinen jännitys hitsisaumassa, tuskin siinä on isoa eroa siihen nähden jos ne eri aikaankin olisi hitsattu. Ja jos ajatellaan tätä kyseistä tapausta, niin jos runkopalkit vetää kiinni pohjalevyyn molemmin puolin palkkia, niin palkit pystyy heppaamaan pohjalevyihin niin hyvin ettei ne väänny hitsaussuuntaan vaikka puolen kerrallaan hitsaa. Tosin jos sauman a-mitassa liiottelee niin lavasta tulee melko varmaan kovera ja siinä ei auta vaikka saumat pohjalevyyn palkin molemmin puolin olisi hitsattu yhtäaikaa. Toki poikkitukien hitsauksella asiaan voi myös vaikuttaa.