Starttejakin on kahdenlaisia - vanhoja ruuvilla siirtäviä ja sitten uudempia solenoidin vivulla siirtäviä.
Taitaa olla niin että ruuvimalli ei välitä suurempaa voimaa ennen kuin startin hammaspyörä on 'perillä'.
Solenoidimalli saattaa rakenteeltaan vähän sinnepäin ollessaan antaa täyden tehon vaikka hampaat olisivat vasta 'nurkalla'.
Ehkä kehän materiaalissakin voi olla eroja. Pitäisi olla niin että startin hampaat lähtee ja kehän jää.
Ainakin tarvikestarttien laatu on surkea mutta vaihteleva. Moni taitaa vaihdella muutaman vuoden välein, ja kaikki eivät toimi kunnolla edes uutena.
Vanhoissa, noin 10 000 nurkilla ajetuissa on alkuperäisiä jotka korvakuulolla toimivat ihan kunnolla. Mullakin pari vanhaa pötkylää, toinen kolmipyttyisessä ja toinen kuutosessa, se tosin 24 V. Kevyesti ja varmasti lähtevät, ilman mitään soraääniä tms.
Tietysti se vaikuttaa ikäennusteeseen pannaanko aamulla käymään ja ajetaan 12 h putkeen, vai startataanko 10 kertaa tunnissa.