Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla  (Luettu 13191 kertaa)

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262

Brittiläisiä maatalousfoorumeja ilmeisesti luet? Siellä näkyi pikaisella googletuksella olevan näitä keskusteluja käyty.

Luen ja luen... välillä tulee vilkaistua. Thefarmingforumilta ja jenkkiläiseltä combineforumilta löyty juttuja 7-sylinterisestä.
Instagramissa nimimerkillä farmfixer80 on traktorikorjaaja briteissä jolla kuvia moottorinvaihdoista. Ainakin yksi 775E ja MF 7370 on saanu sen laittamana uuden moottorin. 7370 toki 8.4 kuutoskoneella, pitäisi olla parempi mutta sattuuhan noita...
...paremmissakin piireissä: on siellä 939 venttikin purettuna moottorin putkien vaihdon takia. Kehuu kuinka "helposti" pääsee moottoriin käsiksi.

Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?

Kolmonen ei ole ollenkaan paha sisäisten rasitusten suhteen rakenteellisesti, se kohtelee kaltoin ulkoisia osia värinällä mutta palikat pysyvät hyvin kasassa itse moottorissa.

No näin minäkin olen ymmärtänyt että kolmonen on yleensä luja kone ja nelonen "tarvii" tasapainokoneiston. Hetken luin wikipedian engine balance-sivulta ja sain sen kuvan värinöitä ja tasapainoja on aika monenlaisia. Sen verran toki ymmärsin että vain suora-6 ja V-12 on oikeita moottoreita :D

Vähän OT:tä tähän väliin: jos moottorit kiinnostaa niin tällä sivustolla esitetty mitä ihmeellisempiä moottoreita ja vempeleitä:
https://oldmachinepress.com/
Sitä kun rullaa sivua alaspäin niin löytyy linkkejä artikkeleihin, esim.
Duesenberg W24 merimoottori:
https://oldmachinepress.com/2013/03/09/duesenberg-w-24-marine-engine/
tai vaikka:
GM 16-184 pystyasentoinen X-16 moottori:
https://oldmachinepress.com/2014/08/17/general-motors-electro-motive-16-184-diesel-engine/

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6133


...paremmissakin piireissä: on siellä 939 venttikin purettuna moottorin putkien vaihdon takia. Kehuu kuinka "helposti" pääsee moottoriin käsiksi.


Ei mitään tavatonta että ylivoimaankin tehdään moottorihommia, Deutzeja on remontoitu ja vaihdettu enemmän kuin yleisesti puhutaan, niillä ei vaan ilakoida samaan malliin kuin jonkun muun merkkien ongelmilla..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?


...paremmissakin piireissä: on siellä 939 venttikin purettuna moottorin putkien vaihdon takia. Kehuu kuinka "helposti" pääsee moottoriin käsiksi.


Ei mitään tavatonta että ylivoimaankin tehdään moottorihommia, Deutzeja on remontoitu ja vaihdettu enemmän kuin yleisesti puhutaan, niillä ei vaan ilakoida samaan malliin kuin jonkun muun merkkien ongelmilla..
Joko niiden ureavehkeet toimii?
pessimisti ei pety!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7185

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.

Väännetään väännetään kuhan asiasta  ;)

Torsenin vetosuhteen muuttuminen tekee siitä pahimmillaan suht epäloogisen vietävän liukkaalla. Se on hauskaa luettavaa kun harrastajat  suunnittelevat torsenin uudelleen säätämistä sen rakenneosien, lähinnä metallilevyprikkojen vaihtelemisen kautta. Enoo jaksanut omasta jäärata autosta alkaa torsenia purkamaan.
Toisaalta loistava käyttöautossa koska on mekaanisesti erittäin kestävä ja huoltovapaa. Toki yksinkertainen ja toimiva on ymmärtääkseni myös Subarun kitkalukolla lukkiutuva avoin keskitasauspyörästökin ja jakaa voimaa akselien välillä suht loogisesti.

https://youtu.be/pzlOboCQopA?t=59s  Tuossa valkoinen kupla GT3 eli takavetoinen ja harmaa neliveto turbo. Jotain ajoharjoittelua lie kyseessä ja aika kädetöntä/varovaista ainakin valkoisen kuskilla, vaikka pitäisi kyllä totella herkästi kaasua :D Miten noissa sitten neliveto toteutettu, ainakin jako etupään ja perän välillä ihan muuta kuin konsernin pappamalleissa. Enemmänkin takavetoja, joita neliveto avustaa, kuten mersuissakin.
Etuvetoon tottuneille audin neliveto jees, takavetoon tottuneelle sitten jokin muu sakemanni. Porsche väitetään olevan paras, kuin takaveto mutta vetää myös etupäällä tarvittaessa.

Mikään ei kurjempaa kuin puskeva/vetelevä etuveto, onneksi ajokokemukset hyvin rajoittuneita sellaisien suhteen. Auton pitää tarjota perää rinnalle, ku korjataan ajolinjoja :D


"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Minulla ei taidot riitä kuin ronskiin roiskimiseen jääradalla, mutta on siellä sen oppinut että mitä jyrkempi se pidon ja luiston raja on, niin sen hankalampi noita luistoja on hallita. Tuommoinen kasteltu asfalttikenttä on varmaan jo suht hankala driftailun kannalta.
Porschessa lie nykyisin jonkinlainen sähköaivon ohjaama levykytkin joka ohjaa vetoa maksimissaan 30 prosentin luokkaa etuakselille. Etenemiskykyhän noilla on ihan hyvä takavetoisenakin, mutta nelikko kai auttaa korjaamaan taipumusta hankalasti korjattaviin  peräluisuihin.

En tiiä miten kokeneita kuskeja nämä nurburingin radan kiertäjät on, mut täällä tapahtuu. https://youtu.be/-otrLPdn1Gs
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 653
  • Go ahead, make my day.
Ääni V8'sille, lähes musiikkia korville ja vääntöä vaativampaankin makuun  ;D
Heräteostos syksyllä, LS1 vetoinen Tulilintu. Kyl olis Saabin pitäny jatkaa tuota täysmoottori kokeiluaan  8)
So What?!

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Ite tykkäsin ajella quattro nelivedolla. Onhan se puskeva ja käyttäytyy tietenkin hieman erilailla mitä takavetoinen. Takavetoisen saa poikittain mutkaan mentäessäkin, mutta tuollainen quattro lähtee luisuun vasta kun mutkasta ollaan tulossa ulos. Mutta kuinka paljon oikeasti tämmöisille ominaisuuksille on tarvetta. Itsellä on ainakin hieman kauhu noihin takavetoisiin kun noita 300-sarjan bemareita on vedetty pois viereiseltä pellolta useampia kappaleita. Ainakin vanhemmat oli sellaisia että perä kun lähti irti, niin se oli menoa sitten. Viereinen valtatie on aika urainen meidän kohdilla muuttuu satasen alueeksi niin siinä on nuoret miehet lähteneet ohittamaan sadekelillä. Hyvä resepti vahingoille...
Quattro on kuitenkin tosi looginen toisin kuin tämä meidän nykyinen perheenkuljetuskikotin. Hyundai santa fe. Kytkeytyvä neliveto ja automaattilaatikko. Automaattilaatikko ihan paska kun ei ole tarkkaa tietoa milloin lähtee vetämään kunnolla ja kytkeytyvä neliveto saattaa lipsauttaa perää sivulle risteyksistä lähtiessä ihan tahattomasti joskus. Saahan siinä nelivedon lukittua 50/50-suhteella alle neljänkympin nopeuksissa, mutta sitä kun ei saa pitää jatkuvasti kytkettynä jos oikein muistan. Mutta kiinni tuokaan ei jäänyt kuin kerran. Emäntä lähti sienestämään ja meno loppui siinä vaiheessa kun jäi mahasta kiinni.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.

Väännetään väännetään kuhan asiasta  ;)

Torsenin vetosuhteen muuttuminen tekee siitä pahimmillaan suht epäloogisen vietävän liukkaalla. Se on hauskaa luettavaa kun harrastajat  suunnittelevat torsenin uudelleen säätämistä sen rakenneosien, lähinnä metallilevyprikkojen vaihtelemisen kautta. Enoo jaksanut omasta jäärata autosta alkaa torsenia purkamaan.
Toisaalta loistava käyttöautossa koska on mekaanisesti erittäin kestävä ja huoltovapaa. Toki yksinkertainen ja toimiva on ymmärtääkseni myös Subarun kitkalukolla lukkiutuva avoin keskitasauspyörästökin ja jakaa voimaa akselien välillä suht loogisesti.

https://youtu.be/pzlOboCQopA?t=59s  Tuossa valkoinen kupla GT3 eli takavetoinen ja harmaa neliveto turbo. Jotain ajoharjoittelua lie kyseessä ja aika kädetöntä/varovaista ainakin valkoisen kuskilla, vaikka pitäisi kyllä totella herkästi kaasua :D Miten noissa sitten neliveto toteutettu, ainakin jako etupään ja perän välillä ihan muuta kuin konsernin pappamalleissa. Enemmänkin takavetoja, joita neliveto avustaa, kuten mersuissakin.
Etuvetoon tottuneille audin neliveto jees, takavetoon tottuneelle sitten jokin muu sakemanni. Porsche väitetään olevan paras, kuin takaveto mutta vetää myös etupäällä tarvittaessa.

Mikään ei kurjempaa kuin puskeva/vetelevä etuveto, onneksi ajokokemukset hyvin rajoittuneita sellaisien suhteen. Auton pitää tarjota perää rinnalle, ku korjataan ajolinjoja :D

Joo nämä on toki maku asioitakin. Mutta ilman muuta olen sitämieltä että etuveto on parhaimmillaan puimurissa ja trukissa. Eisitä autoon olis parantunu sovittaa🙅

Noo mitä tulee porsheen niin on kyllä huippuunsa viilattu kokonaisuus kuulemma. Mutta on silti myös takamoottorinen. Ja tämä kyllä aiheuttaa hieman haasteita etevimmillekkin insinööreille. Toisin sanoen siinä edelleen huomaa ns skooda ilmiön kun perän saa irti!😂 Tietty ei mitään samaa vanhoihin skeidoihin. Mutta näin näitä jotkut on parjanneet jotka ovat ajelleet ko hintaryhmän vehkeillä vähä roisimmin.
Tämä ei kait kyllä ole mikään isohko propleema muutakuin juuri liukujen hallinnassa ja suunnan muutoksissa.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!