Neliveto on kyllä aika pakollinen jos vähänkin rinteistä maastoa. Espoossa paikallinen huoltoyhtiö käyttää JD ja Toro-lleikkureita. Cub-cadet:hin kannattaa kans tutustua (sauvaohjattavia malleja). Hussekin näyttää noita sauvakoneita valmistavan. Jos nyt olis tarvettaa uudelle leikkurille, päätysin sauvaohjattavaan. Näyttää kätevältä.
Sauvaohjattu Cub Cadet on varteenotettava vaihtoehto. Hintaa enemmän kuin traktorimallisissa, mutta vähemmän kuin nelivetoisissa etuleikkureissa. Molemmat moottori ja kuljettaja ovat suurimmaksi osaksi vetävien pyörien painona ja molemmat takapyörät vetävät, joten eteneminen on huomattavasti parempaa kuin etupainoisilla, traktorimallisilla, yksipyörävetoisilla ja lähes yhtä hyvää kuin lukottomilla eli 2-vetoisilla nelivedoilla
CC:n idea on, että molemmat takapyörät pyörät vetävät itsenäisesti oman hydraulisen voimansiirron turvin. Käännettäessä sisempi pyörä vetää vain hiljempaa kuin ulompi ja riittävästi käännettäessä se vetää taaksepäin. Kun etupyörätkin kääntyvät yli 90 astetta, nämä menevät paikallaan ympäri ilman, että menee nurmikko rullalle. Perinteisen koulukunnan kannattajille tarjotaan myös rattiohjattavana versiona, käytännössä samoilla ominaisuuksilla.
Ja mikä parasta, vaikka nämä ovat amerikkalaisia leikkureita, näissä on japanilainen moottori eikä kammottavaa Briggs&Strattonia. Huono puoli on se, että ei pääse pensaan alle, kuten etuleikkurikoneella eikä saa perävaunau perään, kuten traktorimallisiin.
Cub Cadetin idea on kaikkien sauvaohjattavien idea, jo 30:n vuoden takaa. Sauvaohjattavien valmistajia on ilmestynyt oman päättelyketjuni mukaan kuin sieniä sateella juuri siitä syystä, että komponenttivalmistajien osista nyrkkipajankin on melko helppoa valmistaa leikkuri pienellä vaivalla ja kustannuksilla, vrt. rattiohjattavat (etenkin nelivetoiset) perinteiset suurteholeikkurit. Toisaalta ketteryyttä lukuunottamatta ominaisuudetkaan ei kyllä mielestäni yllä kalliimpien rattiohjattavien tasalle. Näin on ainakin rinteissä, josa tehostettu rattiohjattava mielestäni huomattavasti sauvoja mukavampi ja turvallisempi. Komponentit edullisemmissa sauvaohjattavissa on TuffTorq:n ja Hydro-Gearin (Sauer Danfoss) pumppu-moottori -yksiköitä, kalliimmissa sitten erillisiä pumppuja ja napamoottoreita. Kunnon tyhjennys- ja myös täyttöproppu on mielestäni minimivaatimus noissa edukkaammissakin.
Briggsissä ei mun mielestäni mitään vikaa, tosin tällä tasolla vertailukohta Kawaaan on tietysti Vanguard-malllistosta, jota kyllä on ihan urakointi- ja golfkenttätason koneissa yleisesti käytössä.
Oma valintani olisi niinkin erikoinen masiina kuin Grillo, luultavasti FD450. Mutta kaikilla on omat tarpeet.