Mitenhän mahtaa nuo aloitustopikin 1200 saksalaista asiakasta ajatella? Kuten aiemmin mainittua, heilläkin on ollut varmaan sen 50 vuotta aikaa harjoitella yhteistyötä niin urakoitsijana kuin asiakkaanakin
Meillä täällä Suomessa koko urakoinnin ammattimainen toiminta on vielä niin alkumetreillä yo. tapaukseen nähden niin urakoitsijana kuin asiakkaana olemisen osalta muutamia pioneereja lukuun ottamatta, Suomessa kun ei ole kovin selkeää kulttuuria olemassakaan urakoinnille tai sen käytölle. Jokainen kokeilee tyylillään, niin urakoitsijana kuin asiakkaana olemista, vaihtelevin kokemuksin. Mitä kannattaa tehdä ja kannattaa jättää tekemättä molemmin puolin, tulee vain onnistumisten ja erehdysten kautta, valmista sapluunaa ei helpolla muualta haeta. Harva on hakenut mallia tai edes haluaa hakea sellaisista kulttuureista, joissa urakoinnin käytön historia on jo pitkä kuten esim. tuo Saksan koneasema, säästää aika monta karikkoa helpolla kun käy ja kyselee. Toiminnan periaatteet on samat vaikka kokoluokat onkin osin erilaisia.
Tilojen osalta vierailuja kannattaisi ehdottomasti laajentaa koneasemien asiakkaiden tiloille ja tentata niitä miten on mennyt jne. Moniko ilmoittautuisi mukaan, jos järjestetään asian edistämiseksi Agronet lukijamatka sopivaan kohteeseen "asiakas & urakoitsija" - teeman pohjalle, pari käyntiä koneasemilla ja useampia tilakäyntejä heidän asiakastiloilleen, eri kokoluokista? Voin järjestää jos tarpeeksi kiinnostusta.