Onhan noissa "luvatuissa" ja todellisissa kylmäkäynnistysvirroissa tosi isot erot. Aikoinaan tuli myytyä ns. halpa akkua joista ei vaan tullut virta ulos vaikka oli täysi varaus.
Pitkän aikaa on ollut käytössä hopea ja kalsiumteknologia akuissa joka takaa paremman kylmäkäynnistysvirran monen muunkin hyvän ominaisuuden lisäksi. Mulla on tällä hetkellä käytössä exiden ja optiman rullakennoakkuja ja näillä lähtee ihan tarpeeksi hyvin käyntiin. Kylmäkäynnistysvirtaa on oikeasti, mutta kapasiteettia ei tietenkään paljoa ole kun ei ole akussa kokoa. Lisäksi nämä akut helppo "tuhota" huonolla käytöllä. Biltemalla ja motonetistä löytyy aika edukkaasti noita agm-akkuja. Joku 100 Ah riittää kohtuudella normikäyttöön. Kylmäkäynnistysvirtaa pitäis olla joku 850 ah. En laita enää traktoriin muuta kuin noita agm-akkuja. Ferguissa nokat ruosteessa kun niissä oli aikaisemmin perinteisiä akkuja
Tuli vielä mieleen, että akuissa ilmoitetaan kylmäkäynnistysvirta yleensä EN-normin mukaisesti. Joissakin ilmoitetaan myös SAE-normin mukaan joka on muistaakseni 30% pienempi... Kai
Tuolla hyvää basic juttua akuista.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF