Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kulmavaihteiden öljyjen vaihto  (Luettu 5865 kertaa)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Kulmavaihteiden öljyjen vaihto
Kyllä sinne aikaa myöden vettä kondensoituu, saat Bayleyssiä sieltä kun öljyjä rupeet vaihtaan.  ;D
Vaikka ei varsinaista reikää kulmavaihteessa ole, lämpötilaeroista johtuen kerää vetet sinne, menee tietty huohotinreiänkin kautta sitä (mutta tätäkään ei kaikissa ole, tuuppaa stefojen kautta ylimääräiset paineet ulos)

Joissakin kulmavaihteissa ei ole ollenkaan tyhjennysroppuja, silloin varmaan kätevä edellä mainittu imulaite öljyjen poistossa.
Toisaalta kai ovat sitten suunniteltu huoltovapaiksi mutta ei suuri häpeä olis vaihtaa kerran vuodessa uudet öljyt, varsinkin jos kone on ahkerassa käytössä esim. päivittäin.


Mut näissäkin kannattaa muistaa et jos kone oikeesti suunniteltu huoltovapaaksi niin ehkä se sitä oikeesti sitten onkin. Voi olla että tehtaalla sinne on lykätty astetta parempilaatuiset öljyt jotka sitten näppärä isäntä vaihtaa joksikin universal-kuraksi.

Niin tai ties vaikka siellä tehtaalla jo on lykätty sinne sitä universal -kuraa.
Vai onko Shellin, Nesteen, Mobilin tai esim. Castrolin voimansiirtoöljyt kuraa? Kukin tietty tunkee sinne mitä tahtoo, tai vaihtaa milloin tahtoo, tai olla vaihtamatta.  :D

No kieltämättä nää 80w-90 mineraalipohjaiset perusöljyt joita 99 % maanviljelijöistä käyttää on aika kuraa verrattuna oikeisiin synteettisiin öljyihin. Vai luuletko että pelkästään nimi purkin kyljessä takaa jotain?

Mitä ne oikeat öljyt sitten ovat?
Mut ei kai se Valtrakaan teksti siinä öljytoopin kyljessä siitä litkusta parempaa tee, mutta saapahan enemmän myyjä katetta.

Ei tuu kyllä pahemmin nimen perusteella ostettua öljyjä. Etupäässä laatuluokitusten mukaan ollaan menty, eikä ainakaan "paskojen" öljyjen takia ole mitään hajonnu.


Mistä minä tietäisin, tätä just tarkotan että vain vaihteen valmistaja tietää mikä öljy sopii just sille vaihteelle. Ei se perus 80w-90 oo "paskaa" tai kuraa jos käyttökohde on sille oikea. Eli suht lyhyen vaihtovälin ja alhaisten kuormitusten ja lämpötila(vaihteluiden) kohteissa. Mutta jos sitä käyttää vaihteissa joiden komponentit on mitoitettu tai mietitty huoltovapaiksi niin voi olla ongelma.

Öljyjen laatuluokitukset ei oikeasti paljoa kerro öljystä. Asettavat vain jonkun höllän alarajan tietyille ominaisuuksille. Saman laatuluokan öljyistä toinen saostuu esim just tynnyrin pohjalle jotenkin omituisesti ja toinen ei yms...