Eli ihan iliman mitään veetuiluja liikaa että uskaltaisi monella nykyrattorilla edes alkaa kippaamaan. Olipa sitten merkki mikä hyvänsä. Joskus aikoinaan joku piti valmetin perässä ylimääräistä öljyä jotta sai kotitekoisen kärrin kipin nostettua. Sittä seuras se, että peräöljyt alko tieajossa kiehua melko nopeasti.
Joskus lainasin kuorkin perästä tehtyä kärriä ja siinä oli jätetty järeän kipin vaatiman öljymäärän takia hydepumppu ja säiliö paikalleen. Aika perseestä se oli käyttää kun piti ensin käydä kytkemässä pumppu kippausasentoon ja lavan noustua piti käydä nappaamassa vipu laskuasentoon.
Kokeiltu kans on... Vanha paska väljä pumppu (varmaan jostain 60-luvulta jonku Va
inajan runko) ei jaksanu nostaa lavaa edes ylös asti, kun oli kunnon kuorma päällä. Oli polttoainetaloudellisuus huipussaan, kun huudatti 540 perällä, että sai edes viides minuutis kipin ylös. Kyseisen lainakärryn ois kyllä kannattanu ekan kuorman jälkeen viedä takas ja kiitti vitusti. Jälkiinpäin kuulin, jotta hemmo pyörittelee sitä tonniperällä, ettei koko vuotta mee... Venttiilin ohjaus oli nykyaikaiseen tapaan kahdella narulla
.