Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Sorvar

Tuo ajonaikainen säästö on merkittävä, mutta suurelta osalta kyse on verotuesta, joka saa sähköautoilun näyttämään määräänsäkin edullisemmalta, vaikka sama tiestö, tarvittava bitumi ja valtion rahantarve ei muutu miksikään.

Eli tuon 35000 km:n aikana sähköautoilija maksaa energiaveroja (en tässä ota huomioon ALV, vaikka sekin kuormittaisi eniten bensaliikkujaa)  207 €, bensiiniautoilija 2415 €

-SS-

Sähkäri kannattaa laittaa lataukseen tietysti konehallilla tai vastaavalla ni saa sitte sähkön valmisteveronpalautusta pikkasen..
Jostain muistan lukeneeni että joka toiseen siipeen jankonrikkoja ja ettei viimeseen siipeen kannattais laittaa, kun se poljetaan kuitenkin piukkaan se vaon pohja.

Paitti jos harrastaa onland kyntöö ni sitte saa olla viimeseski..
https://lainvoima.com/kohde.php?pid=171697

Ei nettikoneesta, mutta postinajo ferku v8 koneella..
Ei joka päivä vastaan tuu tollastakaan..
Jos tuota orgaanista ainesta ja maanparannusta ajattelisi syväjuurisilla kasveilla niin miltä seuraava resepti kuulostaisi?
Sinimailasta 2/3 ja valkomesikkä 1/3 suhteella. Siemenet kannattaa vissiin ympätä.
Ilmottais ekana vuonna monimuotoisuus/pölyttäjäkasvina ja toinen vuosi vaikka viherkesantona.
Mikä tuossa olisi tukien puolesta paras vaihtoehto?
Tuolla saisi varmaan jonkinverran typpeäkin sidottua seuraavaa satokasvia varten.

Biohiilihän varmaan hyvää, mutta siitä vähemmän tietoa esim annostuksesta ym.
Mitä enemmän sitä parempi varmaan. Hinta varmaan kanssa melkoinen mikäli hakeautollisen hehtaarille ajaa..

on se hianoa kun tuollaisia puuhasteluäkeitä vielä on kaupankin..   ettei vain noita 6-9 metrisiä tartte katella..   lie noillekin kysyntää kun keskikoko traktoreissakin kasvannu..

Jep. Turhan iso tuo ittelle on, mutta jos se henkisesti tuntuu mukavammalta vetää ja saa pienemmällä hieromisella paremman jäljen ku s340 potilalla. Niin kai tuo paris-kolmes vuosikymmenes hintansa haukkuu. Varsikin kun kilohinta verottomana on n.2,35e eli hyvin alle tonnin/metri.

Tietääkös joku miten noi vuosimallikoodit väderstadeissa menee?
Tuossa mulla i merkintä vuosimallin kohdalla.
Maltoin kanssa mieleni. En siis huutanut.

Tuossa alle 5m luokassa ei ole noita lappulata malleja tunnu olevan saatavilla mitään muuta kuin ns. kevyt malleja väderiltäkään.

Kai sitä vaan täytyy pitää silmät auki jos joku hyvä väder tulis sopivaan hintaan vastaan.. Askartelee vaikka itte sitten crossboardin jos ei tunnu palkkimalli pelaavan.

Tarpeeks kauan kun oli tulitikut pitämäs silmiä auki niin tuli vastaan ja tänään haettua Väderstad NZ Intense crossboardilla ja varparullalla. Uutena ostettu 50ha tilalle ja viimeiset 10v seissyt tallissa. Eli ei ihan loppuunajettu.

Jälkihara olisi ollut mieluisempi, kuin tuo varparulla, mutta katsotaan keväällä miltä meno näyttää. Hara helpompi askarrella tohon saati crossboardi johki muuhun.

Tuossa ei taida Favorittiin olla muuta eroa kuin yksi piikkiakseli enemmän. Optiona vissiin saanu 60 piikkisenä, mutta toi mun on 49 piikkinen.
Kasvintuotanto / Vs: Nurmen uusinta.
: 13.09.23 - klo:12:08
Lainaan aihetta hieman ohi aiheen kun en tätä varten uuttakaan viitsi aloittaa.

Pääsi hieman viherlannoitusnurmi pitkäksi ennen glyfoa. Tarkoitus olisi se keväällä kyntää vehnälle.

Kannattaisiko tuo parin viikon jälkeen ruiskutuksesta painella maahan varparullilla tai jyrällä?

Ajatuksena lähinnä se, että voisi vielä ennen lumia alkaa maata vasten hajoon noi heinät/apilat, että menisi mukavammin keväällä kyntö..
Valmiiksi kuuma vesi myös voi lyhentää pesuaikaa ja siten huonontaa pesutulosta.

Näin mulle perusteltiin kylmän veden käyttö.
Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 21.06.23 - klo:17:26
Jokohan taas alkaa hinnat heitteleen kun sähköpostitarjous yaralaisesta oli vain tämän päivän voimassa.. Tai sitte vaan pelotellaan taas, että kaikki ostais kiiruulla...
Maltoin kanssa mieleni. En siis huutanut.

Tuossa alle 5m luokassa ei ole noita lappulata malleja tunnu olevan saatavilla mitään muuta kuin ns. kevyt malleja väderiltäkään.

Kai sitä vaan täytyy pitää silmät auki jos joku hyvä väder tulis sopivaan hintaan vastaan.. Askartelee vaikka itte sitten crossboardin jos ei tunnu palkkimalli pelaavan.


Täytyy harkita tuota huutoa.
200km matkaa joten ei ihan viitti ajamalla hakee. Soppakuluilla saisin kyllä firman kuomurin, mutta hintaa sillekin tulee.

Osaa savisempia on vielä kynnetty syksyisin ja niissä varmaan lata ja toi crossboard tasaa ja rikkoo kokkareita hyvin.
Mutta mites sitten noi lautasmulkatut. Kumpi niille parempi olis?
Välillä näkyy myös potilaalta skh-450 jossa tota crossboardia on edessä ja perässä sitten varparulla tai hara. Tämä ilmeisesti kevyempi malli. Mikäs raadin mielipide tästä?

Harmi kun potilalta näistä ei teknisiä tietoja tahdo löytyä esim. painoista, piikkimääristä ja tehontarpeesta.

Väderin mukaan nzf 500 pitäisi liikkua muistaakseni 80hv. Ne pirut vaan maksaa kyllä tuossa 4-5 m luokassa reilun tonnin/metri.. Tosin jos sen vuosikymmenelle jakaa niin eihän se vuodes paljoo tee..




Nyt näkyisi olevan huutokaupat.comissa Potila 430 eikä edes mikään hullu pohjahinta mielestäni.
Tossa ei tosiaan näytä sivulohkoissa pyöriä olevan. Naapurin samanlevyisessä sellaiset on. Kai sitten on ollut optiona saatavilla ne pyörät..
Varmasti 865 vetää tasamaalla 4,5 äestä, toki ei sillä kovaa mennä ja ilman varpajyriä. Painoa siinä on vähän niukasti
Etukuormain ja paripyörät takana on. Eli vähä on painoo enemmän. En tosiaan kyllä yli 4,5m varmaankaan edes harkitse.
Väderstad.

Minkä kokoisella koneella vedät? Pyörä-äes kulkee lopunpelin melko kevyesti kun ajonopeudeksikin riittää joku 11-13 kmh.

865 valmetti edessä. Eli melko nuhanen veturi.

Väderi kyllä jotenkin omaa silmää miellyttää.
kyl mä ja lähtisin 4,5 tai jopa 5 metrisestä, kylvö muokkaksessa ainakin syvyys niin alhainen että kulkee kevyesti, jos ei ihan kauheasti maata kuskaile mukana.
Aikanaan 6400 valmetti millä vedettiin 5 metristä niin muistaakseni veti ihan kivasti, se on vaan 5 metrisenkin sivulohkot ilman telejä niin herkästi rupee pompottamaan sivuja jos kovaa ajaa.

Onhan tuo 6400 ihan eri veturi. 10-15hv ja 50-100nm enemmän variantista riippuen konedatan mukaan.

Ehkä se 4,5m voisi olla maksimi.

Mieluusti kuulisin kokemuksia mikäli joku 865:lla vedellyt 4,5m tai 5m äkeitä.
Väderstad.

Minkä kokoisella koneella vedät? Pyörä-äes kulkee lopunpelin melko kevyesti kun ajonopeudeksikin riittää joku 11-13 kmh.

865 valmetti edessä. Eli melko nuhanen veturi.

Väderi kyllä jotenkin omaa silmää miellyttää.
Sivuja: [1] 2